رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه همه ما بندگان خداییم و همه باید احساس مسوولیت کنیم، اظهار کرد: باید باور کنیم، ضربه به دولت، ضربه به نظام است. اگر کسی فکر می‌کند، تضعیف دولت موجب تقویت نظام می‌شود، در اشتباه است. بخش بزرگ مسوولیت و بار سنگین نظام بر عهده دولت بوده و صدها هزار کارگزار در سراسر کشور به‌عنوان دولت، خادم مردم هستند و تلاش می‌کنند.

رئیس‌جمهوری بهترین سخنگوی مردم

روحانی اظهار کرد: باید مسایل و مشکلات کشور حل و فصل شود و در این راستا همه باید دست به دست هم دهیم؛ اینطور نیست که در برابر مشکلات جامعه فقط دولت مسوول است و بقیه سخنگو هستند. اگر بناست کسی از طرف ملت سخنگو باشد، این رئیس‌جمهور است که منتخب مردم بوده و می‌تواند بهترین سخنگو از طرف مردم، مطالبات و خواست مردم باشد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه نادرست است که برخی فکر کنند، سخنگوی مردم هستند و دولت صرفاً باید پاسخگو باشد، اظهار کرد: دولت مسوولیت‌هایی دارد و در برابر مسوولیت‌های خود پاسخگوست و این در حالی است که همه نهادها، قوا، ارکان و ارگان‌ها، در قبال ملت مسوولند و همه باید پاسخگو بوده و به قانون اساسی عامل باشند و کسی که طبق قانون اساسی می‌تواند راجع به قانون اساسی حرف بزند، سوال کند و تذکر دهد و توضیح بخواهد، رئیس‌جمهور است بنابر این همه باید به وظایف خود به خوبی عمل کنیم.

انتخابات تمام شده است

روحانی در ادامه با اشاره به ضرورت حفظ انسجام اجتماعی و استقرار اخلاق سیاسی و اجتماعی در جامعه گفت: در این راستا باید بدانیم انتخابات ۴ سال یکبار بوده و هر روز انتخابات نیست؛ مردم در ۲۹ اردیبهشت پای صندوق آراء آمدند و نظر خودشان را اعلام و رئیس‌جمهور و اعضای شورا را انتخاب کردند کما اینکه در مقاطع دیگر نمایندگان مجلس و خبرگان را به همین شکل برگزیدند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند هنوز دوران انتخابات است و یادشان رفته که انتخابات تمام شده، اظهار کرد: بسیاری از سخنان، حرف‌ها و نکات از طرف افرادی به گوش می‌رسد که وقتی عمق آن حرف شکافته شود معنایش این است که هنوز ما در فضای انتخابات و رقابت انتخاباتی هستیم.

تخریب به معنای نقد نیست

روحانی با بیان اینکه امروز روز حل مشکلات مردم است و همه باید در این مسیر دست به دست هم دهیم، تاکید کرد: همه حق دارند انتقاد کنند، انتقاد وظیفه همه و در اسلام به معنای سخن دلسوزانه و اصلاح‌گرانه است؛ همه در برابر پیشوایان و مسوولان حق نصیحت دارند؛ نصیحت همان انتقاد سازنده و دلسوزانه است و تخریب به معنای نقد نیست.

زن‌ستیزی را قبول نداریم

روحانی در بخش دیگری از سخنانش در جلسه هیات دولت با اشاره به روز زن در ایران گفت: ما مردسالاری، زن‌سالاری، مردستیزی و زن‌ستیزی را قبول نداشته و نه مرد را مایه خیر مطلق می‌دانیم و نه براساس برخی از افکار نادرستی که وجود دارد، زن را منشأ شر می‌دانیم؛ زن و مرد هر دو انسان و در پیشگاه خداوند دارای کرامت و عزت هستند و برتری و مقام آنها وابسته به ایمان، تقوا و مجاهدت خودشان است. روحانی با اشاره به اینکه جنسیت دخالتی در کرامت و عزت انسانی مرد یا زن ندارد، افزود: معتقدیم بسیاری از فاصله جنسیتی که امروز در جوامع دنیا وجود دارد، ناصحیح و آنچه اسلام می‌خواهد، عدالت واقعی جنسیتی است. رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز به‌واسطه فضای مجازی که به‌وجود آمده، زنان فرصت جدیدی برایشان ایجاد شده تا هم نظرات‌شان را اعلام کنند و هم دانش و اعتقاد خودشان را تبیین کرده و برای اشتغال محترمانه و عزتمندانه در جامعه تلاش کنند. روحانی با بیان اینکه روز زن در ایران تنها به معنای یک روز تقویمی و تشریفاتی نیست، گفت: روز زن در واقع تجدید پیمان با فرهنگ اسلام و دستورات قرآن و سیره پیامبر(ص) و ائمه هدی(ع) نسبت به زنان جامعه است.

تاکید بر فعالیت ستادهای نوروزی

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ستادهای نوروزی در ایام تعطیلات باید فعال باشند و مسوولان در راستای آماده‌سازی جاده‌ها و استقرار گروه‌های امدادی تلاش کنند، اظهار امیدواری کرد که همه در نشاط و خوشحالی وارد سال جدید شده و سال ۹۷ سال نشاط مردم ایران، منطقه و همه مسلمانان باشد و بتوانیم همدیگر را یاری کنیم و شرایط ما در سال آتی از لحاظ اقتصادی، ‌فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی از سال‌های قبل بهتر و برتر باشد. همچنین روحانی شامگاه سه‌شنبه و در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، حضور ۳ زن در ترکیب کابینه، ۷ معاون وزیر و ده‌ها مشاور و مدیرکل در دستگاه‌های اجرایی را نمادی از توجه ویژه دولت تدبیر و امید به حقوق و توانمندی‌های بانوان دانست و افزود: در ۴ سال گذشته مجموعا بیش از ۲ میلیون شغل خالص در کشور ایجاد شده که بخش قابل‌ملاحظه از این فرصت‌های شغلی به زنان اختصاص یافته است