سومین طرح استیضاح  به نام «آخوندی»

با این حال اگر سومین طرح استیضاح او که به گفته فرج‌الله رجبی، عضو کمیسیون عمران مجلس قرار است هفته آینده در کمیسیون یادشده مورد بررسی قرار گیرد، از سوی هیات‌رئیسه مجلس اعلام وصول شود، عباس آخوندی رکورددارترین وزیر جمهوری اسلامی ایران است که سه طرح استیضاح را در کارنامه خواهد داشت.

محورهای استیضاح سوم

آنچه متقاضیان استیضاح به‌عنوان دلایل خود مطرح می‌کنند، «عدم توانایی در رابطه با بحث بحران‌های موجود در سیستم حمل‌و‌نقل کشور»، «عدم نظارت بر سیستم ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی کشور»، «عدم اجرای برنامه درخصوص ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی»، «بی‌انگیزگی در اداره امور وزارتخانه ذی‌ربط» و همچنین «عدم‌پاسخگویی به وکلای ملت» است. از سوی دیگر مباحثی درباره مسکن مانند «مسکن استیجاری»، «مسکن مهر» و همچنین «مشکلات بافت‌های فرسوده» نیز به‌عنوان دیگر محور‌های استیضاح وزیر راه مطرح است.

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس هم دیروز در گفت‌وگو با «ایلنا» ضمن تایید برگزاری جلسه رسیدگی به طرح استیضاح وزیر راه در اولین روز کاری مجلس، گفت که با توجه به جریحه‌دار شدن احساسات مردم در سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج، استیضاح به اعتراض به عملکرد وزیر تبدیل می‌شود. رضایی کوچی با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران توضیح داد: در جلسه اخیر کمیسیون عمران که با حضور آقای آخوندی برگزار شد، موضوع جلسه بررسی عوامل سقوط هواپیمای تهران-یاسوج بود و این جلسه عملا ارتباطی به موضوع استیضاح نداشت، در نتیجه به محورهای آن نیز اشاره‌ای نشد. رئیس کمیسیون عمران مجلس همچنین تاکید کرد: با این حساب، جلسه بررسی به موارد ارجاعی درمورد استیضاح وزیر راه و شهرسازی در اولین جلسه کمیسیون عمران پس از اتمام تعطیلات مجلس برگزار خواهد شد.

او در واکنش به این سوال که همواره با بروز حوادث، تعدادی از نمایندگان طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی را پیش می‌کشند و همچنین در پاسخ به اینکه برقراری ارتباط میان وقوع حوادث غیرمترقبه و عملکرد وزیر چقدر از پشتوانه تخصصی برخوردار است، گفت: به هر حال حوزه وزارت راه و شهرسازی، حوزه‌ای سنگین، گسترده و وسیع است و مسوولیت عمده سوانح و حوادث در این حوزه تعریف می‌شود. بر این اساس اگر تصادفی صورت گیرد، مشکلی برای یک قطار رخ دهد، هواپیمایی سقوط کند، حتی ساختمانی دچار سانحه آتش‌سوزی شده یا منطقه‌ای دچار زلزله شود، طبیعتا وزیر راه و شهرسازی باید پاسخگو باشد. عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در عین حال تصریح کرد: طبیعی است که اگر سهل‌انگاری در این راستا صورت گیرد، یا نمایندگان احساس کنند دستگاه اجرایی در بخشی مرتکب سهل‌انگاری شده و به وظایف خود عمل نکرده و در نتیجه عواطف جامعه جریحه‌دار شده است، استیضاح‌ها به‌نوعی اعتراض به عملکرد وزیر تبدیل شده و به‌اجرا درمی‌آید. نماینده جهرم در مجلس افزود: نمایندگان به‌طور کلی به عملکرد یک سیستم اعتراض دارند و معتقدند وزیر به‌عنوان مسوول تصدی کلیه امور مربوط به حوزه راه و شهرسازی عامل وقوع این حادثه بوده و ادامه حضورش در راس امور به صلاح نیست.

رکورد رای اعتماد

با این تفاصیل عباس آخوندی رکورددار رای اعتماد و افزایش رای طی ۴ سال اخیر است. او که ۴ سال پیش به‌عنوان وزیر راه کابینه یازدهم انتخاب شد، دو‌بار هم از سوی مجلسی‌ها استیضاح شد؛ یک‌بار در مجلس نهم و بار دیگر در مجلس دهم. حالا مقایسه آرای او در هر سه برهه و نیز رای اعتماد برای حضور در دولت دوازدهم، افزایش رای او را نشان می‌دهد. آخوندی مرداد ۹۲ با ۱۵۹ رای موافق، برای حضور در کابینه یازدهم رای اعتماد گرفت؛ این یعنی او ۴ سال پیش حدود ۵۶ درصد آرای مجلس نهمی‌ها را کسب کرد. او دو سال بعد در مهرماه ۹۴، با ۱۷۵ رای مخالف با استیضاح، رای اعتماد دوباره گرفت. اسفند سال گذشته، آخوندی در دومین جلسه استیضاحش، با رای مخالف ۱۷۶ نماینده، برای سومین‌بار از مجلس رای اعتماد گرفت. آخوندی ۲۹ مرداد امسال هم برای چهارمین‌بار طی ۴ سال اخیر رای اعتماد گرفت و آرای موافق با او به ۱۸۸ رای رسید یعنی او با ۲/ ۶۵ درصد آرای مجلس، دوباره بر جایگاه وزارت راه نشست.