جهانگیری با اشاره به اینکه در ابتدا قرار بود برای اسکان موقت مردم وجوه نقد پرداخت شود تا آنها برای اسکان خانه اجاره کنند، اظهار کرد: با توجه به مشکلات موجود تصمیم گرفته شد تا به کسانی که تمایل دارند کانکس تحویل شود. درحال‌حاضر هر دو راهکار برای اسکان موقت زلزله‌زدگان پیش‌بینی شده است و مردم می‌توانند در این خصوص تصمیم‌گیری کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: چنانچه میزان وام ۲۵ میلیون تومانی برای بازسازی مساکن روستایی کافی نباشد، دوباره تصمیم خواهیم گرفت.

در همین ارتباط عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز درباره اسکان موقت مردم گفت: مردم برای اسکان موقت دو حق انتخاب دارند، یکی اینکه می‌توانند از ۳ میلیون تومان در روستاها و ۵ میلیون تومان در شهر‌ها به‌عنوان کمک بلاعوض استفاده کنند و خود دست به کار شوند و هرچه سریعتر سرپناه موقتی را برای خود فراهم کنند که می‌تواند بخشی از سرپناه دائم آنها باشد یا براساس قراردادی که بنیاد مسکن با سپاه منعقد کرده، زلزله‌زدگان از کانکس‌هایی که در آینده به تدریج ساخته و وارد منطقه می‌شود، استفاده کنند. محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت نیز درهمین راستا گفت: کمک بلاعوض دولت در صورتی پرداخت خواهد شد که زلزله‌زده‌ها کانکس نگیرند. چون کمک بلاعوض برای اسکان موقت است. ازسوی دیگر ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی کمیته‌ای را به ریاست معاون نظارتی بانک مرکزی و با حضور رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و رئیس کانون بانک‌های خصوصی برای پیگیری و عملیاتی شدن تصمیمات نظام بانکی تشکیل داد. این کمیته وظیفه نظارت بر تخصیص بهینه منابع بانکی در مناطق زلزله‌زده را برعهده دارد تا براساس اولویت بندی نیازها، منابع به‌صورت بهینه تخصیص داده شود.

سیف که به همراه هیات بانکی، به مناطق زلزله‌زده غرب کشور سفر کرده است، در جلسه با مقامات استانی با بیان اینکه تمرکز نظام بانکی باید بر بحث اشتغال باشد، تاکید کرد: موضوع تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌های کوچک و متوسط تجربه موفقی بود که می‌تواند در این مناطق نیز مورد استفاده قرار گیرد. بر این اساس، اقدام نظام بانکی در این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد و امیدواریم اقتصاد کشور را در مسیر حرکت به سمت توسعه قرار دهد. رئیس شورای پول و اعتبار، برنامه نظام بانکی برای سال جاری را اعطای تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های کوچک و تسهیلات متوسط و ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای نوسازی واحد‌های تولیدی عنوان کرد و افزود: ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز به موضوع اشتغال اختصاص پیدا کرده است. مجموع ارقام درنظر گرفته شده بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان است که در کنار روند عادی اعطای تسهیلات بانکی به بخش‌های اقتصادی به‌صورت ویژه به موضوع اشتغال و تولید اختصاص می‌یابد.  جهانگیری را در این سفر وزرای راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور، رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس ستاد بحران کشور همراهی کردند.

تسهیلات قرض‌الحسنه و بدون سود

به گزارش «ایسنا» معاون اول رئیس‌جمهوری، در جمع مردم زلزله‌زده شهر ازگله با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای احداث کانکس و چادرهای اسکان موقت که هم اکنون در دستور کار قرار دارد، گفت: ما در تلاش هستیم تا سرپناهی مطمئن برای مردم فراهم کنیم و قراردادهایی با دستگاه‌های مرتبط منعقد شده و کارها با سرعت در دست انجام است.

جهانگیری همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای اعطای وام قرض‌الحسنه به مردم آسیب‌دیده در زلزله، گفت: این تسهیلات به‌صورت قرض‌الحسنه و بدون سود است و دوره بازپرداخت آن بسیار طولانی است به‌گونه‌ای که هیچ‌گونه فشاری به مردم وارد نشود. او همچنین تاکید کرد که تلاش‌ها برای کمک و اسکان مردم در مناطق زلزله‌زده بیشتر خواهد شد. او تاکید کرد: دولت تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا آثار زلزله را از زندگی مردم برطرف کرده و مشکلات آنان را کاهش دهد و در این مسیر تا آخرین لحظه در کنار شما خواهیم بود. معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: به‌صورت جدی در تلاش هستیم تا امور زندگی مردم را به وضعیت پیش از زلزله بازگردانیم و کشاورزی، تولید، صنعت و دامداری مردم که در جریان زلزله دچار مشکل شده، دوباره احیا شود و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند تلاش خواهیم کرد که وضعیت زندگی مردم به بهتر از قبل از وقوع زلزله تبدیل شود. در ادامه سفر معاون اول رئیس‌جمهوری به مناطق زلزله‌زده، جلسه شورای اداری استان کرمانشاه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری در سرپل ذهاب تشکیل شد.

کمک ارتش و سپاه برای اهدای کانکس

در خبری دیگر روز گذشته سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از نصب بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ کانکس تا یک‌ماه و نیم آینده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه خبرداد. درهمین حال سرهنگ داود عبدی مدیرکل روابط عمومی وزارت دفاع گفت: با دستور وزیر دفاع، ۳۰۰ کانکس از طرف وزارت دفاع به مناطق زلزله‌زده اهدا شده است. وی در ادامه افزود: طی هماهنگی با بنیاد مسکن این ۳۰۰ کانکس تا پایان هفته جاری در ۲۳ روستا برای ۳۰۰ خانواده در محدوده دشت ذهاب نصب خواهد شد. از سوی دیگر سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سپاه روزانه 400 کانکس برای اسکان زلزله‌زدگان غرب کشور می‌سازد. زمین لرزه ۳/ ۷ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه تاکنون ۴۸۳ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشته است. این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرده و طبق برآورد اولیه دست‌کم ۳۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیدند.