به گزارش میزان، سخنگوی قوه قضائیه گفت: بنابراین این‌گونه افراد نه قرار سنگینی برایشان صادر می‌شود و نه به آنها سختگیری می‌شود، بلکه با یک قرار سبک و یک تعهد آزاد می‌شوند. مثلا افرادی که جوان هستند و مجرد هستند و می‌خواهند ادامه تحصیل دهند، اگر بخواهند فردا در جایی مشغول به کار شوند یا درس بخوانند یا ازدواج کنند، سابقه کیفری داشتن برای آنها مشکل‌ساز خواهد شد. بنابراین این قبیل افراد هم خود و هم خانواده‌هایشان باید مراقب باشند و دادسرا هم خیلی مراقب این قبیل افراد است.اژه‌ای افزود: عده دیگر افرادی هستند که متاسفانه با مصرف مواد صنعتی دست به چنین اقداماتی می‌زنند. کسانی هستند که مواد مخدر صنعتی مصرف می‌کنند و دست به اقدامات زشتی مشابه این اقدامات می‌زنند. همچنین ممکن است عده‌ای هدایت شده یا هدایتگر باشند و دست به این قبیل اقدامات بزنند وبحث‌شان صرفا مساله حجاب نیست؛ چون خیلی‌ها هستند که حجاب را رعایت نمی‌کنند؛ اما دستگیر نمی‌شوند؛ ولی عده دیگری هم هستند که با یک کار حساب شده دست به چنین اقداماتی می‌زنند. باید از این قبیل افراد تحقیق مفصلی شود و وثایق سنگینی از آنها گرفته شود. او تصریح کرد: اگر ثابت شود که این افراد دارای تشکیلاتی هستند و هدفشان فقط حجاب نیست و فراتر از آن اقدام داشته‌اند، به تناسب جرم و سازمان یافتگی‌شان برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده و قرار سنگین صادر می‌شود که اگر جرمشان ثابت شود، هم برای آنها و هم برای خانواده‌هایشان مشکل ایجاد می‌شود؛ بنابراین خانواده‌ها باید مراقبت کنند که فرزندانشان فریب نخورند یا با مصرف مواد مخدر دست به چنین اقداماتی نزنند. سخنگوی قوه قضائیه درخصوص تعداد بازداشتی‌ها هم گفت: دقیقا نمی‌دانم که چه میزان هستند؛ اما نوعا اکثرشان آزاد می‌شوند؛ مگر کسانی که سازمان یافته شده باشند. بنابراین فکر نمی‌کنم تعداد بازداشتی‌ها تعداد قابل اعتنایی باشد؛ چون اکثرشان آزاد می‌شوند.

آخرین آمار بازداشت‌شدگان

اژه‌ای با اشاره به آمار بازداشت‌شدگان اخیر گفت: چیزی حدود ۲۴۵ الی ۲۴۶ نفر بازداشت هستند؛ البته همه اینها ارتباطی با اغتشاشات نداشته‌اند؛ چه بسا همان دی ماه بازداشت شده باشند؛ ولی ربطی به اغتشاشات نداشته باشند؛ بنابراین عمدتا این افراد با قرار آزاد شده‌اند. او گفت: البته در تهران سه چهار نفر از این افراد آزاد نشده‌اند و برای ۱۲۰ نفر کیفرخواست صادر شده است. در سایر استان‌ها هم همین‌گونه است؛ یعنی برای برخی‌ها کیفرخواست صادر شده و برای برخی درحال صدور کیفرخواست هستند. معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در اغتشاشات اخیر شخص و گروهی در داخل کشور به‌عنوان عامل اصلی شناسایی شده است، اظهار کرد: اینکه یک نفر باشد که هدایتگر و جزو جریانات سیاسی داخلی باشد، بنده سراغ ندارم.

رفتار با زندانیان

سخنگوی قوه قضائیه دربخش دیگری درنشست خبری روز گذشته‌اش، درارتباط با رفتار با زندانیان در بازداشتگاه‌ها گفت: در دنیا جست‌وجو کنید که این مقدار مرخصی‌ای که سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه برای محکومان جرایم امنیتی و غیر امنیتی اعطا می‌کند، در زندان‌های دیگر چگونه است. از افراد ایرانی که در خارج از کشور محبوس بوده‌اند، بپرسید که چه مقدار مرخصی به آنها داده شده است. در کشور ما تسهیلاتی در رابطه با آزادی مشروط و عفو به زندانیان داده می‌شود. شما در دنیا چه مقدار از این تسهیلات را سراغ دارید؟ البته تاکید می‌کنم بنده از همه زندان‌های دنیا اطلاع ندارم؛ اما کمتر جایی است که این میزان عفو، آزادی مشروط و مرخصی داشته باشند؛ بنابراین انصاف اقتضا می‌کند که ما نکات مثبت را هم ببینیم.

باقرنمازی آزاد نشده است

معاون اول قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت باقر نمازی نیز گفت: این فرد آزاد نشده است، بلکه مثل بسیاری از زندانیان از مرخصی استفاده کرده و مانند بسیاری از محکومان مرخصی داشته و به مدت سه روز به مرخصی رفته است. البته تقاضا کرده‌اند که چون احتیاج به درمان دارد، دو سه روز این مرخصی را تمدید کنید تا مساله درمان دنبال شود که با این درخواست موافقت شد. به نظرم امروز یا دیروز مرخصی‌اش تمام شده است و آزادی دائمی این فرد مطرح نیست.همچنین سخنگوی قوه قضائیه از تعقیب ۶ نفر در ارتباط با نوسانات ارزی خبر داد.