ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: ترامپ دوباره جهل خود نسبت به ایران و منطقه را اثبات کرد. همه می‌دانند موضع او چیست و مشخص است که با ایرانیان نیست. او با کنایه به پادشاهی‌های عربی در منطقه، افزود: «شاید مشتریان «پاکدامن و دموکراتیک‌وار انتخاب‌شده» ترامپ در منطقه (از این موضع) شاد شوند، ولی نه کسانی که هدف راس استبداد و سلاح‌های آنها هستند، مانند کودکان یمن. رئیس‌جمهوری آمریکا دیروز طی سخنرانی در کنگره، ضمن حمایت از آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر در ایران، از کنگره خواست هرچه سریع‌تر برجام را اصلاح کند.

واکنش قاسمی

همزمان سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اظهارات سخیف رئیس سازمان سیا را در راستای ایجاد تفرقه بین کشورها و ملت‌های مسلمان منطقه خواند و آمریکا را متهم اصلی ایجاد بی‌ثباتی و رشد افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه و جهان برشمرد. بهرام قاسمی با محکوم کردن ادعاهای رئیس سازمان سیا پیرامون سیاست‌های منطقه‌ای ایران گفت: همسایگان همواره اولویت نخست در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهند بود و ایران بر اساس اصل عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی تمامی همسایگان خود احترام گذاشته و با تکیه بر این اصل اساسی که امنیت همسایگان، امنیت منطقه و امنیت ماست، برای همکاری بیشتر، درک متقابل، تعمیق روابط و همزیستی مسالمت‌آمیز و تامین امنیت دسته‌جمعی تمامی کشورهای همسایه و پیرامونی خود آمادگی خود را اعلام و در این مسیر گام‌های بلندی برداشته و برای تحقق آن تلاش و ایده‌های سازنده‌ای را مطرح کرده است.

قاسمی اظهارات رئیس سازمان سیا را اظهاراتی نا بجا و ناموجه و نمونه آشکار سیاست‌های مداخله‌جویانه و نامشروع ایالات‌متحده آمریکا ارزیابی و بیان کرد: تکرار این‌گونه سخنان سخیف صرفا به منظور ایجاد تفرقه بین کشورها و ملت‌های مسلمان منطقه و نشانگر استمرار زیاده‌خواهی‌های آن کشور تلقی می‌شود. او افزود: «برخلاف آنچه این مقام آمریکایی قصد القای آن را دارد، این حضور مداخله‌گرایانه و بی‌ثبات‌کننده آمریکا در منطقه و پیرامون مرزهای ایران است که نه‌تنها منافع تمامی کشورهای منطقه را تهدید می‌کند، بلکه مانعی جدی بر سر راه نزدیک شدن این کشورها به یکدیگر و پایان دادن به برخی اختلافات و بحران‌های موجود از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی است.» «مایک پومپئو» رئیس سازمان سیا روز سه‌شنبه در گفت‌‌وگویی اختصاصی با شبکه خبری «بی‌بی‌سی» با منتسب کردن موشک‌های انقلابیون یمن به ایران، شلیک این موشک‌ها به سوی عربستان را «غیرقابل پذیرش» و به مثابه «اقدامی جنگی» توصیف کرد. او با تکرار اتهامات همیشگی آمریکا علیه ایران، مدعی شد فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در راستای به گفته او منافع ایران نیستند.

ادعاهای تیلرسون

در ادامه این اظهارات، وزیرخارجه آمریکا در بیانیه‌ای روز چهارشنبه با متهم‌کردن ایران به انجام فعالیت‌های «تهدیدآمیز» در منطقه گفت که واشنگتن به همکاری با متحدانش برای مقابله با ایران ادامه خواهد داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، «رکس تیلرسون»، وزیرخارجه آمریکا در بیانیه‌ای که بعد از سخنرانی سالانه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری این کشور منتشر کرد به تکرار ادعاها علیه ایران پرداخته است. در این بیانیه آمده است: «ما به تلاش برای خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی، جلوگیری از دستیابی تروریست‌ها به پناهگاه در سوریه و افغانستان و پاسخگو کردن ایران بابت فعالیت‌های تهدید‌کننده‌اش ادامه خواهیم داد.»