در همین‌خصوص، بهرام قاسمی با اعلام این خبر گفت: «بر اساس اعلام وزیر امورخارجه آقایان مرتضی سرمدی به‌عنوان قائم‌مقام، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی، غلامرضا انصاری معاون اقتصادی، غلامحسین دهقانی معاون حقوقی و بین‌المللی، حسین پناهی‌آذر معاون ایرانیان و امور مجلس، بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای، سیدمحمدکاظم سجاد‌پور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی، محمدتقی صابری به‌عنوان معاون اداری و مالی، حسین جابری‌انصاری دستیار ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی و حسن قشقاوی به‌عنوان مشاور وزیر منصوب و از اول بهمن ماه در مسوولیت‌های جدید انجام وظیفه خواهند کرد.»

در این مراسم همچنین از آقایان سیدمحمدصدر، مهدی دانش یزدی، علی آهنی و حجت‌الاسلام مصطفی فومنی‌حائری که به افتخار بازنشستگی نائل آمدند، تقدیر به‌عمل آمد. قاسمی پیش‌تر در نشست خبری با خبرنگاران از اجرایی شدن این طرح از اول بهمن ۹۶ خبر داده بود. سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در مصاحبه‌ای با روزنامه «دنیای اقتصاد» در تاریخ ۱۹ مرداد ماه ۹۶ درباره تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت‌خارجه و ضرورت‌ها و دلایل آن گفت: «مجموعه فضای فعلی یعنی ضرورت توسعه اقتصادی، اهمیت اقتصاد برای کشور و همچنین موضوع برجام و بهره‌وری از آثار و مزایای آن، این ایده را مجددا مطرح کرد که با تشکیل یک ستاد مقتدرتر در حوزه اقتصادی تحت عنوان معاونت دیپلماسی اقتصادی، در این جهت گام برداریم.» پیش‌تر نیز مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی هشت پیشنهاد برای چابک‌سازی اقتصادی ارائه کرده بود که مهم‌ترین و نخستین پیشنهاد این مرکز، احیای معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه بود که می‌تواند با داشتن اختیارات کافی به‌عنوان مرکز اصلی تصمیم‌گیری، یکپارچه‌سازی و انسجام برنامه‌ای و مدیریت در عرصه دیپلماسی اقتصادی در جهت هماهنگی دستگاه‌ها عمل کند.

او پیش‌تر با بیان اینکه این تغییر ساختار در راستای چابک‌سازی این وزارتخانه و با هدف کاهش سطوح لایه‌های مدیریتی و پیشبرد هرچه بهتر وظایف دستگاه دیپلماسی کشور انجام می‌شود، تاکید کرد: در کنار تغییر ساختار، تغییراتی نیز در چیدمان وزارت‌خارجه و مدیران صورت می‌گیرد. او همچنین با بیان اینکه در ساختار جدید، ادارات کل دو جانبه به‌طور مستقیم زیر نظر وزیر امورخارجه فعالیت می‌کنند، گفت: در چارچوب این تغییرات دو معاونت سیاسی و دیپلماسی اقتصادی در این وزارتخانه ایجاد و معاونت‌های منطقه‌ای منحل می‌شوند. وزیر امورخارجه نیز در توضیح برنامه‌هایش در دولت دوازدهم از نقش محوری وزارت‌خارجه در دولت آینده به‌ویژه در حوزه هماهنگی برنامه‌های اقتصادی خبر داده بود. موضوعی که می‌تواند به‌دلیل رویکردهای اقتصادی دولت دوازدهم، مطالبه تعامل گسترده با دنیا و استفاده از مزایای برجام صورت گرفته باشد. همچنین عباس عراقچی دیروز در دوازدهمین همایش سراسری اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه از اول بهمن ماه معاون اقتصادی وزارت‌خارجه آغاز به‌کار خواهد کرد، گفت: این معاونت مسوولیت تمامی روابط اقتصادی ما با دنیای خارج را به عهده دارد و در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش خواهد کرد صادرات غیرنفتی و فرآورده‌های مرتبط با نفت را افزایش دهد.