روایت یاران از هاشمی عكس: دنیای اقتصاد

در همین راستا اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری که اولین سخنران این مراسم بودبا اشاره به ناآرامی‌های اخیر و مشکلات اقتصادی کشور گفت: به‌عنوان دولت می‌دانیم که در بخش اقتصاد مردم با مشکلات زیادی از جمله بیکاری و معیشت سخت و روند کند توسعه کشور مواجهند، اما باید بگوییم که ایران به خوبی در حال طی کردن مسیر توسعه خود است. جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش، در پاسخ به برخی منتقدان عملکرد اقتصادی کشور، با انتقاد از برخی افراد که هنوز مسوولیت‌هایی بر عهده دارند، اظهار کرد: عده‌ای به ما می‌گویند که شما می‌گویید شاخص‌های اقتصادی خوب است، اما مردم آنها را احساس نمی‌کنند. در پاسخ ما به آنها می‌گوییم که این سخن درست است؛ چراکه شما اقتصاد را به ته دره بردید و ما امروز ۱۰ پله آن را بالا آوردیم اما هنوز شما در راس قرار دارید. در این شرایط معلوم است که مردم بهبود شاخص‌های اقتصادی را هنوز احساس نمی‌کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت تدبیر و امید اقتصادی که رشد آن منفی بود را مثبت کرد و در اقتصادی که طی ۱۰ سال با وجود بهترین درآمدها شغل ایجاد نکرده بود، با نصف درآمدهای گذشته سالانه بیش از ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کرد. همچنین ما به طبقات ضعیف جامعه در این سال‌ها توجه ویژه‌ای کردیم و دریافتی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را به سه برابر رساندیم. ما می‌خواهیم چهره خشن فقر را از صورت کشور برداریم. او در این مراسم ضمن تقدیر از شخصیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، گفت: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی شناسنامه و سند هویت جمهوری اسلامی ایران است و نمی‌توان او را نادیده گرفت. جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش، تاکید کرد: برجام یک توافق بین‌المللی و مفید برای منطقه و جهان است و اگر آمریکایی‌ها آن را به هم بزنند ایرانیان عزا نمی‌گیرند و کار خود را پیش خواهند برد.

جهانگیری در حالی روز گذشته در مراسم درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی سخنرانی کرد که از چند روز پیش قرار بود حسن روحانی رئیس‌جمهوری اولین سخنران سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی باشد، اما معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته به جای رئیس‌جمهوری دراین مراسم سخنرانی کرد. از همین رو او روز گذشته در ابتدای سخنانش در این مراسم اظهار کرد: سخن گفتن درباره شخصیت سیاستمدار بزرگی چون آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی سخت است. قرار شد تعداد زیادی از دوستان و یاران نزدیک که با ایشان صمیمیت دارند درباره آیت‌الله هاشمی صحبت کنند که قطعا کار سختی است. وی ادامه داد: به هر حال تصمیم شد یکی از مسوولان کشور سخنران باشد، براساس تماسی که از بیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گرفته شد، مقرر شد من سخنران باشم.

پس از معاون اول رئیس‌جمهوری، سید‌حسن خمینی یادگارامام (ره) به‌عنوان دومین سخنران این مراسم گفت: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به فهم مردم اطمینان داشت، مطمئن بود که نمی‌شود برای همیشه مردم را گول زد و خرد جمعی اهمیت دارد. او با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در کشور هم گفت: استنباط من در مورد اتفاقات اخیر این است که بیش از هر چیز، علت، پمپاژ ناامیدی در جامعه بوده است. برای جلوگیری از هر اغتشاشی باید امید در جامعه وجود داشته باشد. او ادامه داد: ما یک عوامل عینی و ذهنی امیدساز داریم. عوامل عینی آن است که مردم حس کنند آنچه انتخاب کردند، قابل‌تحقق است و موانع وجود ندارد. اینکه توسط رسانه‌های مختلف یاس به جامعه پمپاژ نشود و جامعه احساس کند که به جلو حرکت می‌کند، خوب است. آیت‌الله جوادی آملی هم در پیامی خطاب به کنگره مرحوم هاشمی‌رفسنجانی نوشت: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در فقه، اصول، انقلاب، تدبیر و تربیت، سیاست و طهارت شدیدالقوا بود.

برنامه هاشمی برای روزهای سخت

به هر ترتیب اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته در مراسم  اولین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: امروز باید همه مانند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی حساس و نگران اما امیدوار و فعال باشیم و به مردم اعتماد کنیم. به گزارش «ایسنا» جهانگیری با بیان اینکه چنانچه بخواهیم از میان پنج چهره روحانی سرشناس که در انقلاب نقش داشتند و سیاستمداران بزرگ و مدیران برجسته کشور فردی را به‌عنوان تاثیرگذارترین چهره انتخاب کنیم، حتما آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در همه عرصه‌ها شاخص‌ترین چهره است، گفت: وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی سیاست‌ورزی را مبتنی‌بر مردم و جامعه می‌دانست و به انتخابات باور داشت و همواره بر برگزاری انتخاباتی آزاد که حقوق مردم با مشارکت بالای آنها رعایت شود، تاکید می‌کرد. از همین رو ایشان به‌رغم اینکه در بالاترین مسوولیت‌هایی که مورد نقد بود، قرار می‌گرفت، خود را در معرض رای مردم قرار می‌داد. آیت‌الله هاشمی در انتخابات ۹۲ به صحنه آمد اما ناباورانه ردصلاحیت شد. به گزارش انتخاب، جهانگیری گفت: من رئیس ستاد ایشان بودم که بعد از ردصلاحیت‌شان به او گفتم تکلیف چیست؟ و ایشان جواب دادند من همان هاشمی هستم با همان موضع‌گیری‌های قبلی و تدبیری اندیشید که روحانی کاندیدا شد و نتیجه همان شد که دیدید.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه شاید عده‌ای فکر می‌کردند با ردصلاحیت هاشمی، او از صحنه کنار برود، تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پس از ردصلاحیت در انتخابات ۹۲ قهر نکرد، بلکه برای همان انتخابات برنامه‌ریزی و فردی را رئیس‌جمهور کرد. او برای انتخابات‌های بعدی نظیر انتخابات‌های مجلس ۹۴ و خبرگان و انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ نیز برنامه‌ریزی‌هایی داشت. آیت‌الله هاشمی برای انتخابات ۹۶ از اوایل سال ۹۵ برنامه‌ریزی داشت و حداقل در طول سال ۹۵ و پیش از فوت‌شان سه بار با من در این باره صحبت کردند. ایشان در این صحبت‌ها اصرار فراوانی بر کاندیداتوری آقای روحانی داشتند. جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش گفت: هاشمی مرد عبور از بحران‌ها و مرد صبر و امید بود و همواره برای روزهای سخت برنامه‌هایی داشت. آیت‌الله هاشمی امروز خود را می‌فهمید و برای فرداها برنامه‌ریزی می‌کرد. معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در دی‌ماه سال قبل به خدمت ایشان رسیدیم و در حال بحث درباره وقایع سال ۸۸ و آینده کشور بودیم و ایشان گفتند من زمانی که دیدم عده‌ای می‌خواهند جریانی از انقلاب را حذف کنند، گفتم که اینها دور من جمع می‌شوند و من آنها را به نظام وصل می‌کنم و نمی‌گذارم که از نظام جدا شوند.

موقعیت حساس کشور

جهانگیری سپس گفت: امروز یک سال بعد از ایشان کشور در موقعیت حساسی قرار گرفته که می‌توان در این شرایط نگرانی‌های او را بهتر فهمید؛ در شرایط فعلی کشور بسیاری از دلسوزان، مسوولان، نخبگان و شهروندان نگران امروز و فردای ایران هستند درحالی‌که همه می‌دانند با وجود تهدیدات پیش‌رو فرصت‌های کم‌نظیری در کشور وجود دارد که با اتکا به آنها می‌توان از همه تهدیدات عبور کرد.او اظهار کرد: امروز مردم با مسائل و مشکلات مختلفی از جمله مباحث اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و معضلات فرهنگی روبه‌رو هستند که مسیر برطرف کردن این انتظارات و توقعات آن است که همه آنها را بررسی و ریشه‌های ایجاد نارضایتی در همه ابعاد و زمینه‌ها را پیدا کنیم. جهانگیری با بیان اینکه وجود نارضایتی در یک جامعه در حال توسعه پدیده غیرعادی نیست، ادامه داد: در این گونه جوامع حتما توقعات و انتظارات مردم در مورد توسعه کشور برآورده نمی‌شود و گاهی اوقات نیز به نارضایتی تبدیل می‌شود، اما راه‌حل بالا بردن رضایت عمومی، فراهم کردن امکان طرح انتقاد و نقد و همچنین گفت‌وگو در جامعه است؛ گفت‌وگو تنها راه درمان کشور است.

انتقاد از فرار عده‌ای از گفت‌وگو

او با انتقاد از عده‌ای که بی‌جهت از گفت‌وگو فرار می‌کنند، تاکید کرد: ما به‌عنوان مسوولان قوای سه‌گانه باید سطح درک و تحمل خود را در مقابل انتقادات و اعتراضات بالا ببریم و ارتباط خود را با منتقدان و حتی ناراضیان افزایش دهیم. در شرایط فعلی آنچه از همه مهم‌تر است این است که نگذاریم نارضایتی‌ها به کینه‌تورزی، دشمنی و خشونت تبدیل شود چراکه کینه و خشونت به‌عنوان یک آفت به وحدت کشور آسیب می‌رساند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اعتراضات اخیر در سطح کشور، اظهار کرد: در مسائل اخیر کشور نیز باید به روش آیت‌الله هاشمی عمل کنیم و با مردم باشیم و نارضایتی و اعتراضات مردم را به رسمیت بشناسیم و برای آن به‌دنبال راه‌حل باشیم؛ باید نسبت به خواسته‌ها و مطالبات ملی خود را ملتزم به اقدامات عملی بدانیم و آگاه باشیم که دفاع از حقوق شهروندی، دموکراسی و رای مردم می‌تواند امید و نشاط بسیاری ایجاد کند. جهانگیری با بیان اینکه عملا باید همه گروه‌ها و مسوولان به میدان بیایند، خاطرنشان کرد: امروز زمان گفت‌وگوی ملی درباره مسائل و خواسته‌های ملی کشور است. بسیاری از اعتراضات اخیر انباشت مطالباتی است که در چند سال قبل روی هم جمع شده بود و امروز اینگونه سر باز کرده است. در این شرایط نیز طبیعی است دشمنان ایران و نظام اسلامی از وضعیت موجود سوء‌استفاده کنند. جهانگیری همچنین با اشاره به اظهارات دخالت‌جویانه و حمایت‌آمیز ترامپ درباره اعتراضات اخیر در کشور، افزود: قابل‌قبول نیست که رئیس‌جمهور آمریکا که بردن نام خلیج‌فارس برای او سنگینی می‌کرد حال بیاید و طرفدار ملت ایران شود.

گلایه از عملکرد صدا و سیما

او در ادامه با انتقاد از عملکرد صداوسیما در مقاطع مختلف از جمله پوشش اخبار مربوط به اعتراضات اخیر در کشور، اظهار کرد: جفایی که در حق مردم می‌شود آن است که مردم نسبت به مسوولان مایوس شوند؛ صداوسیما باید در روش خود تغییر ایجاد کند و نمی‌تواند که در انحصار یک گروه محدود و تندرو قرار بگیرد. در این ایام من به‌عنوان یکی از مسوولان کشور با وجود اینکه بسیاری از دوستان توصیه می‌کردند صحبت نکنم، به صداوسیما اعلام کردم که می‌خواهم با مردم حرف بزنم؛ اما این رسانه بهانه‌های مختلفی از جمله مسائل فنی را مطرح کرد و این زمان به من اختصاص داده نشد. معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: رسانه ملی باید در خدمت همه ملت ایران حتی معترضان قرار بگیرد.

شرط تبدیل بزرگ‌ترین تهدیدات به فرصت

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم توجه به نظرات گروه‌های مختلف و همکاری با گروه‌ها، اقوام و طوایف مختلف برای حل مشکلات کشور، خاطرنشان کرد: در زمان جنگ ملت ایران نشان داد که با حضور همه اقوام، طوایف و گروه‌ها در طولانی‌ترین جنگ معاصر اجازه نمی‌دهد حتی یک وجب از خاک کشور گرفته شود. امروز نیز این ظرفیت وجود دارد که همه گروه‌ها، اقوام و طوایف با یکدیگر همکاری کنند. در این شرایط آنچه مهم است این است که مانند آیت‌الله هاشمی حساس و نگران اما امیدوار و فعال باشیم و به مردم اعتماد کنیم تا آنها به ما اعتماد کنند و راه دشوار مردم‌سالاری را با احترام به رای مردم طی کنیم. در این شرایط باید جریانات سیاسی کشور را به رسمیت بشناسیم و برای همه حق حضور قائل شویم و جریانات اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالی با یکدیگر همکاری کنند. جهانگیری تاکید کرد: اگر گفت‌وگو در کشور ایجاد شود، بزرگ‌ترین تهدیدات به فرصت و نقاط ضعف به نقاط قوت تبدیل می‌شوند.

هاشمی سال ۸۸ نگران نبود

سید حسن خمینی یادگار امام (ره) نیز در مراسم اولین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: سخن درباره آقای هاشمی از زوایای مختلفی قابل‌طرح است یا موضوعات مختلفی می‌توان از شخصیت ایشان گفت. این سال‌های اخیر ارتباطی بین من و ایشان ایجاد شده بود و لطف پدرانه‌ای به من داشتند. انتخابات مختلفی از سال ۸۴ تا این اواخر همراه ایشان بودم.به گزارش «ایسنا» این استاد حوزه یادآور شد: از انتخابات تلخ ۸۴ گرفته تا خبرگان اخیر همراهشان بودم. نمی‌توان همه آقای هاشمی را در این صفات خلاصه کرد. آقای هاشمی همه صفتش امید بود و به قدری این امر پر رنگ بود که بعضی‌ها می‌گفتند اگر الان آقای هاشمی را به زندان می‌بردند می‌گفت شاید راه کج شد و ما را به باغ و بستان بردند، آقای هاشمی به امید به خدا خوش‌بین بود. وی گفت: دوره نزدیکی آیت‌الله هاشمی با قرآن یک امیدواری نسبت به خدا در ایشان ایجاد کرد. من یکی، دو بار ایشان را مضطرب دیدم. در شرایط سخت سال ۸۸ مضطرب نبود. اما یکی از لحظاتی که فکر می‌کنم خیلی ناراحت بودند ۱۵خرداد ۸۴ بود، همان هم چند ساعتی طول نکشید. او در ادامه گفت: هاشمی از میان ما رفت اما یادش هنوز در میان ماست. بالاترین کانون امید در عصر ما امام بود. امروز رهبری از کانون‌های بزرگ امید است. اگر هاشمی رفت باید مراقبت کنیم امید از دل‌های ما نرود.

تقدیر از شخصیت هاشمی

آیت‌الله جوادی آملی نیز روز گذشته برای نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پیامی صادر کرد. به گزارش «ایرنا» او درباره ویژگی‌های شخصیتی مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: نخستین عنصر شناسنامه آیت‌الله هاشمی طهارت از شرق‌گرایی، غرب‌گرایی، اختلاف، کینه، افراط و تفریط است، یعنی هسته مرکزی اعتدال، خلق و خوی آیت‌الله هاشمی بود. در بخش دیگری از این پیام آمده است: این هنر کمی نیست آن هم برای کسی که در اوج باشد و سنگین‌ترین مصیبت را تحمل کند و خم به ابرویش نیاورد. این کار کوچک‌ و آسانی نیست، کسی در قله باشد و به او اهانت بشود، او تحمل کند.  سید مهدی طباطبایی استاد حوزه، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این مراسم درخصوص شخصیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی سخنرانی کردند. همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در حاشیه نخستین کنگره بزرگداشت وی با حضور مدیران و مسوولان لشکری و کشوری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی افتتاح شد.