نمره اهل نظر به دنیای اقتصاد

روز دوشنبه مراسم جشن پانزدهمین سال انتشار روزنامه «دنیای‌اقتصاد» برگزار شد. در این مراسم که با حضور مدیران این مجموعه و برخی از سیاست‌گذاران، تصمیم‌سازان، صاحب‌نظران و فعالان بخش‌خصوصی برگزار شد، مدیران گروه رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد به ارائه گزارش ۱۵ ساله فعالیت این رسانه و شرح ماموریت‌های آتی این روزنامه پرداختند.

در بخش دیگری از این مراسم نیز صاحب‌نظران حوزه اقتصاد با اشاره به محیط پرچالش فعالیت این رسانه خصوصی در چارچوب شکل‌گرفته در فضای رسانه‌ای کشور به ارزیابی عملکرد این روزنامه پرداختند. به عقیده صاحب‌نظران اقتصادی، ۱۵ سالگی یک رسانه خصوصی قدرتمند در فضایی که عمدتا تحت‌تاثیر رسانه‌های دولتی است، اتفاق بزرگی بوده که نمونه آن در کشور به چشم نمی‌خورد.

شکوفایی یک نهال

در بخش نخست این گردهمایی، «علیرضا بختیاری»، مدیرمسوول روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به‌عنوان میزبان این نشست ضمن خوشامدگویی به حاضران به تشریح روند شکل‌گیری و تثبیت این روزنامه در فضای رسانه‌ای کشور پرداخت. بر مبنای اظهارات این فعال رسانه‌ای روزنامه «دنیای‌اقتصاد» ۱۵ سال پیش در فضایی شکل گرفت که در آن عدم اتصال به گروه‌های سیاسی، چشم‌انداز روشنی را برای یک رسانه متصور نمی‌کرد، اما روزنامه دنیای‌اقتصاد با تلاش بر نداشتن تعلق سیاسی و حفظ امانت در تحلیل و انتشار رویدادهای اقتصادی توانست ضمن جلب اعتماد مخاطبان به جایگاه کنونی دست‌پیدا کند. مدیر مسوول گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» از پژوهشگران، تصمیم‌سازان و فعالان اقتصادی به‌عنوان سه گروه هدف اصلی روزنامه «دنیای‌اقتصاد» یاد کرد و همراهی مخاطبان را یکی از دلایل تبدیل نهال «دنیای‌اقتصاد» به درخت تنومند کنونی دانست. این گروه رسانه‌ای با درک نیاز به رسانه تحلیلی اقتصادی و نیاز فعالان خارجی به رسانه‌ اقتصادی اقدام به انتشار هفته‌نامه «تجارت فردا» و روزنامه «فایننشال تریبیون» به‌عنوان نخستین روزنامه تخصصی انگلیسی زبان در کشور کرد. مدیر مسوول دنیای‌اقتصاد، در پایان سخنان خود ضمن تشکر از همراهان همیشگی «دنیای‌اقتصاد»، ابراز امیدواری کرد که این رسانه‌ خصوصی در فضای پر‌تنش رسانه‌ای ایران همچنان استوار به فعالیت خود ادامه دهد.

در بخش بعدی این مراسم نیز «علی میرزاخانی» سردبیر روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، با اشاره به کار سخت یک رسانه برای اتخاذ رویکرد مستقل در فضای رسانه‌ای کشور، این راه سخت اما درست را انتخاب مجموعه «دنیای‌اقتصاد» از همان آغاز فعالیت عنوان کرد. این روزنامه‌نگار با سابقه با اشاره به تجمیع مجموعه متخصصان، کارشناسان و خبرگان رسانه‌ای در بخش‌تولید محتوای این گروه رسانه‌ای، از شکل‌دهی و ایجاد یک جریان طالب اصلاحات اقتصادی مستقل به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای روزنامه دنیای‌اقتصاد یاد کرد. سردبیر روزنامه «دنیای‌اقتصاد» ایجاد یک فضای شفاف و خواستار اصلاح را به‌عنوان ماموریت آتی این گروه رسانه‌ای  برشمرد. ماموریتی که تحقق آن به همراهی کارشناسان، متخصصان و مخاطبان این روزنامه احتیاج دارد.«محمد طاهری»، سردبیر هفته‌نامه «تجارت فردا» نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به تنومند شدن جوانه تجارت فردا بر پیکره دنیای‌اقتصاد و تبدیل این هفته‌نامه به یکی از قطب‌های تحلیل در فضای اقتصادی کشور، این موفقیت را حاصل همراهی متخصصان و کارشناسان اقتصادی در گستره جغرافیایی به وسعت دنیا دانست.

پلی میان اقتصاد و زندگی

بخش بعدی این سخنرانی نیز به اظهارات یکی از برجسته‌ترین و باسابقه‌ترین اقتصاددانان کشور اختصاص داده‌شده بود. موسی غنی‌نژاد که از  موثرترین مشاوران روزنامه دنیای‌اقتصاد نیز هست، با اشاره به فضای رسانه‌ای کشور که عمدتا تحت سیطره رسانه‌های وابسته به دولت قرار دارد، تداوم حضور ۱۵ ساله روزنامه «دنیای‌اقتصاد» را به‌عنوان یک رسانه‌ غیرسیاسی و غیروابسته به منابع دولتی اتفاق مبارک و امیدوارکننده‌ای دانست. مسعود نیلی نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به جایگاه ویژه روزنامه دنیای‌اقتصاد در بین رسانه‌های حوزه اقتصادی کشور، از پل زدن بین علم پیچیده اقتصاد و زندگی روزمره شهروندان با استفاده از زبانی قابل فهم به‌عنوان یکی از مشکل‌ترین کارها در فضای رسانه‌های تخصصی در حوزه اقتصاد یاد کرد. وظیفه‌ای که از نگاه این اقتصاددان برجسته کشور، با نمره قابل قبولی در کارنامه دنیای‌اقتصاد به ثبت رسیده‌است. به عقیده این عضو شورای پول و اعتبار یکی از مهم‌ترین تاثیرات شکل‌گیری و تداوم حضور دنیای‌اقتصاد در فضای رسانه‌ای کشور، کمک به گسترش فرهنگ نقد بوده‌است. استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد این گروه رسانه‌ای در جامه عمل پوشاندن به نقد منصفانه، دوستانه و بدون غرض همانند بقیه نقاط روشن کارنامه «دنیای‌اقتصاد»، توفیق پیدا کند.

اوج‌گیری در تداوم مسیر

دو عضو دیگر شورای پول و اعتبار نیز در این مراسم به ارزیابی عملکرد روزنامه «دنیای‌اقتصاد» پرداختند. ولی‌الله سیف با اشاره به جایگاه ویژه این روزنامه اقتصادی، میدان دادن به افکار مختلف اقتصادی را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بارز روزنامه دنیای‌اقتصاد برشمرد. به عقیده رئیس‌کل بانک مرکزی با وجود جایگاه ویژه این گروه رسانه‌ای، جایگاه فعلی را نمی‌توان نقطه اوج دنیای‌اقتصاد دانست، چراکه نقطه اوج این گروه رسانه‌ای در تداوم مسیر کنونی «دنیای‌اقتصاد» رقم خواهد خورد. محمد نهاوندیان نیز در اظهارات خود پیرامون عملکرد روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، با اشاره به مسیر دشوار مدیریت یک رسانه خصوصی، عملکرد مجموعه «دنیای‌اقتصاد» در این زمینه را چشم‌گیر ارزیابی کرد. معاون امور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به انتخاب رویکرد اقتصادی صحیح اتخاذ شده از سوی این روزنامه، از این روزنامه بابت شرح گفتمان حاوی عدالت، کرامت و رفاه اقتصادی تشکر کرد. به گفته نهاوندیان، دنیای‌اقتصاد با وجود داشتن اصول مشخص و پافشاری بر این اصول هرگز بر رعایت یک نگرش خاص پافشاری نکرده است. رویکردی که در کنار پرداختن به مسائل حوزه سیاست‌خارجی و بین‌الملل که تاثیر مستقیمی بر وضعیت اقتصاد نیز دارند به‌عنوان نقاط تمایز این گروه رسانه‌ای از زبان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور عنوان شد. در بخش دیگری از این مراسم نیز محسن جلال‌پور، با اشاره به بلوغ یافتن مجموعه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد»، پیگیری مدل‌های منطقی اقتصاد و دفاع از انتخاب درست در دو قطبی تصمیم‌گیری منطقی برای سیاست‌گذار و تصمیم‌گیری بر پایه مطلوبیت، محبوبیت و مقبولیت را تصمیم سختی دانست که دنیای‌اقتصاد از عهده آن بر آمده و دیگر رسانه‌ها را نیز به این مسیر متمایل کرده‌است.

جشن 15 سالگی «دنیای‌اقتصاد»

 

جشن 15 سالگی «دنیای‌اقتصاد»