رئیس‌جمهوری فرانسه که با شبکه فرانس ۲۴ گفت‌و‌گو‌ می‌کرد افزود که همچنان در نظر دارد «در موقع مقتضی» به ایران سفر کند، اما برای این منظور، نیاز به برنامه‌ریزی مقدماتی است. امانوئل مکرون در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو عنوان کرد که «برنامه موشکی بالستیکی و موقعیت ایران در آن بخش از جهان از موضوعاتی است که نیاز به بررسی دارد، زیرا برخی اقدامات بی‌ثبات‌ساز در آن منطقه در جریان است.»

رئیس‌جمهوری فرانسه افزود: «با این همه، من به تعهد (هسته‌ای) که حاصل شده‌است اعتقاد دارم، به این تعهد پایبندم و مایلم میزان پایبندی آنان به آن را نیز ارزیابی کنم.» همزمان زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، در دیدار با سیاستمداران بلندپایه ایالات‌متحده از برجام دفاع کرد. وزیر خارجه آلمان گفت، برجام در آمریکا هم طرفداران زیادی دارد.   گابریل که در قالب یک هیات بلندپایه اروپایی به واشنگتن رفته‌ است، در سفر رسمی یک‌روزه خود با سیاستمداران بلندپایه آمریکایی درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کرد. زیگمار گابریل پس از دیدار با نمایندگان کنگره آمریکا، از جمله پل رایان، رئیس فراکسیون جمهوری‌خواهان در کنگره، تاکید کرد: «ما نیازمند یک استراتژی مشترک هستیم، اما تاکنون به این هدف نرسیده‌ایم.» او ضمن تاکید بر اینکه کشورهای اروپایی مواضع واحدی دارند و در موارد زیادی با یکدیگر رایزنی می‌کنند گفت واشنگتن هم «تلاش می‌کند» سیاست‌های خود را با اروپایی‌ها هماهنگ کند «اما هنوز معلوم نیست که در این زمینه موفق خواهیم شد یا نه.»

گابریل گفت در واشنگتن انتقادات زیادی نسبت به اقدامات منطقه‌ای تهران وجود دارد. با این همه، اوبارها تاکید کرده که موضوع توافق هسته‌ای و سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه‌ باید به‌صورت جداگانه بررسی شوند. گابریل در واشنگتن به این نتیجه رسیده ‌است که برجام در ایالات‌متحده هم طرفداران نسبتا زیادی دارد و شماری از سیاستمداران آمریکایی هم بر این نظرند که باید بین توافق هسته‌ای با ایران و فعالیت‌های جمهوری اسلامی در زمینه‌های دیگر تفاوت قائل شد. وزیر امور خارجه آلمان همچنین از ایالات‌متحده خواست، در این زمینه تامل کند که چه امتیازاتی می‌تواند جمهوری اسلامی را به مذاکره با غرب وادارد و در عین حال چه نوع اقدامات تنبیهی باید علیه ایران در نظر گرفت. او در این راستا به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ۲۸۰ نهاد و افراد حقیقی ایرانی اشاره کرد که اکثر آنها به علت نقض حقوق بشر در ایران تصویب شده‌اند. زیگمار گابریل پیوسته از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرده است و پیش از عزیمت به واشنگتن نیز تاکید کرد: «شکست برجام حاوی پیام خطرناکی برای رقابت هسته‌ای و تجهیز به جنگ‌افزار هسته‌ای در منطقه و جهان خواهد بود.» در خبر دیگر مرتبط با توافق هسته‌ای، آمریکا اعلام کرده‌است که دیگر آب سنگین از ایران خریداری نمی‌کند.

موشک‌های ایران مطابق  با قطعنامه‌ ۲۲۳۱ نیست

همزمان با این تحولات، وزارت امور خارجه فرانسه با اعلام تعهد پاریس به اجرای دقیق برجام مدعی شد: برنامه موشکی بالستیک ایران مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل نیست و این موضوع باید مورد رسیدگی قرار گیرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رسمی کویت، آنیس روماته اسپاین، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری تاکید کرد: توافق هسته‌ای با ایران که مورد تردید واشنگتن قرار گرفته، توافقی محکم و قوی است که اجرای درست آن موجب دور نگه داشتن برنامه هسته‌ای ایران از انحراف به سمت اهداف نظامی می‌شود. او افزود: فرانسه مایل به مذاکره مجدد یا اصلاح توافق هسته‌ای با ایران نیست اما توسعه موشک‌های بالستیک ایران و آزمایش آنها مشکلی جدی در زمینه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه ادامه داد: درخصوص برنامه موشکی بالستیک ایران باید بگویم که مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیست و منطقه را بی‌ثبات می‌کند. این یک نگرانی است که باید به همراه متحدان اروپایی و آمریکایی خود مستقل از توافق وین به آن رسیدگی کنیم.

او همچنین گفت: فرانسه امیدوار است گفت‌وگوها بر سر برنامه موشکی بالستیک ایران به درستی پیش رود و ما در واقع ظرف چند ماه گذشته وارد گفت‌وگوی سیاسی با ایران شده‌ایم. این موضوع به ما اجازه می‌دهد تا به این مساله و سایر موضوعات به‌ویژه مسائل منطقه‌ای که درباره آن انتظاراتی از ایران داریم، رسیدگی کنیم. فرانسه درحالی این ادعاها را مطرح می‌کند که مقامات ایران همواره تاکید کرده‌اند که تهران همچون هر کشور دیگری حق دارد توان دفاعی خود را برای مقابله با تهدیدات و حفاظت از خاک خود گسترش دهد. موشک‌های ایران نیز بخشی از تلاش ایران برای توسعه ظرفیت دفاعی‌اش است، بنابراین جمهوری اسلامی ایران به توسعه موشک‌های خود ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر، یک هیات مستقل از بازرسان سازمان ملل مدعی شد، قطعات باقی‌مانده از موشک‌های شلیک شده به پایتخت عربستان نشان می‌دهد که ظاهرا این موشک‌ها طراحی و ساخت ایران بوده‌ است. یک هیات مستقل سازمان ملل متشکل از بازرسان تحریم‌ها گزارشی را روز ۲۴ نوامبر به شورای امنیت ارائه داده که خبرگزاری رویترز توانسته است به آن دسترسی پیدا کند. بنابر گزارش رویترز، این بازرسان پس از بررسی قطعات باقی‌مانده چهار موشک بالستیکی که توسط حوثی‌های یمن به سمت عربستان شلیک شده بود و به علاوه بازدید از محل برخورد این موشک‌ها اعلام کردند ویژگی‌های طراحی و ابعاد قطعات باقی‌مانده از این موشک‌ها با موشک قیام ۱ که توسط ایران طراحی و ساخته شده است، مطابقت دارد. مقامات سعودی و آمریکایی پس از وقوع این حملات ایران را مسوول انتقال سلاح به حوثی‌های یمن دانسته‌اند. این ادعاها درحالی مطرح می‌شود که مقامات ایران همواره اتهامات مبنی بر ارسال سلاح به یمن را تکذیب و تاکید می‌کنند که این ادعاهای آمریکا و سعودی‌ها بی‌اساس و ساختگی است.