به گزارش خبرگزاری تسنیم، وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گزارش داده کشورهای اروپایی که در حال لابی‌گری با مقام‌های دولت آمریکا و اعضای کنگره این کشور برای حفظ توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ هستند از نتایج این تلاش‌ها خشنود نیستند و مایوس شده‌اند. دیپلمات‌های غربی و برخی مقام‌های آمریکایی حامی «برجام» در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» می‌گویند کاخ سفید به اندازه‌ای بر سر مواضعش در قبال ایران اصرار دارد که اکثر اوقات توجهی به پیشنهادها نمی‌کند. به گفته یک منبع، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، «به جای وضعیت دریافت سیگنال، در حالت انتقال سیگنال قرار دارد.»

منابع مورد استناد «سی‌ان‌ان» همچنین گفته‌اند که دستگاه وزارت خارجه آمریکا نقشی در گفت‌وگوها بر سر توافق هسته‌ای ایران ندارد. یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «توپ واقعا الان در زمین کنگره است و دیپلمات‌ها هم بیشتر تمرکزشان را همین‌جا گذاشته‌اند، اما حتی در آنجا هم اوضاع بر وفق مراد نیست.» برخی از منابع خبری می‌گویند عداوت‌های میان اعضای حزب جمهوری‌خواه و دموکرات باعث ایجاد مشکلاتی در برنامه‌های آنها در زمینه برجام شده است. در حالی که تمام مقام‌هایی که «سی‌ان‌ان» با آنها مصاحبه کرده می‌گویند نمایندگان کنگره مشتاقانه مواضع متحدان آمریکا را دریافت کرده و آنها را در نظر می‌گیرند. کنگره آمریکا مطابق یک قانون مصوب در سال ۲۰۱۵ (قانون نظارت بر توافق هسته‌ای یا «اینارا») از برخی اختیارات برای نظارت بر توافق هسته‌ای ایران برخوردار است، اما کاخ سفید اخیرا از قانون‌گذاران آمریکایی خواسته با اصلاح این قانون، ایران را بابت انجام اقداماتی که جزو توافق نیستند هدف تحریم قرار دهد.» برآورد دیپلمات‌هایی که کشورهای آنها حامی توافق هسته‌ای هستند این است که تیم‌های آنها در طول ماه‌های گذشته ده‌ها دیدار با اعضای کنگره برگزار کرده‌اند.

در دو هفته گذشته، مقام‌های ارشد اروپایی از جمله «فدریکا موگرینی»، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلیس هم با همین هدف راهی«کپیتال هیل» شده‌اند. از ماه اکتبر، زمانی که ترامپ اعلام کرد نمی‌تواند پایبندی ایران به برجام را تایید کند و وظیفه تصمیم‌گیری در قبال این توافق را به کنگره محول کرد، دیپلمات‌های کشورهای طرف برجام تلاش‌ها برای حفظ توافق را معطوف کنگره کرده‌اند. طرفداران برجام می‌گویند قبل از ماه اکتبر آنها برای اینکه مواضعشان در قبال توافق را به ترامپ بفهمانند با دشواری‌های زیادی مواجه بودند. یک منبع آگاه که در دیدار ماه سپتامبر میان ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس با ترامپ حاضر بوده می‌گوید اولین موضوعی که «می» در این دیدار مطرح کرد توافق هسته‌ای بود، اما برداشتش این بود که ترامپ اصلا به حرف‌هایش گوش نمی‌دهد. از طرف دیگر، خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارش داده مقام‌های رژیم صهیونیستی و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هم در هفته‌های گذشته با مقام‌های دولت ترامپ و اعضای کنگره آمریکا دیدار و درباره برجام رایزنی کرده‌اند.