گام جدید بانک مرکزی برای پرداخت معوقات سپرده‌گذاران

این یعنی طلب ۹۸ درصد از مجموعه سپرده‌گذاران پرداخت شده است؛ موضوعی که بهروز نعمتی سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس ضمن اعلام آن به خبرنگاران تاکید کرد که سپرده دو درصد باقی مانده نیز که بالای ۲۰۰ میلیون تومان است، قرار است پرداخت شود.

سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس همچنین با اشاره به آنچه سیف در این جلسه غیرعلنی مطرح کرد، خبر داد که بخشی از پول برخی سپرده‌گذاران بیش از ۲۰۰ میلیون تومان نیز در حال پرداخت است.

بر این اساس و به استناد آنچه سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس گفته، اکنون با تعیین تکلیف وضعیت سپرده‌گذارانی که طلب کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان داشتند، سه هزار و ۶۰۰میلیارد تومان از مجموع کل تعهدات ۸۰۰۰ میلیارد تومانی پرداخت شده است. حال سوال اینجاست که بانک مرکزی از کدام راه بدهی موسسات اعتباری را به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کند؟

محمدعلی پورمختار، عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در این باره به جام‌جم آنلاین پاسخ داد که شناسایی و فروش اموال بانک‌های بدهکار یکی از اقداماتی است که بانک مرکزی برای پرداخت بدهی موسسات اعتباری، در دستور کار خود قرار داده است. او البته تاکید کرد که این امر زمان‌بر بوده و مشمول فرآیند قضایی می‌شود.

طرح مشکلات در جلسه سران قوا

به هر روی، جلسه غیرعلنی روز یکشنبه مجلسی‌ها، ساعاتی پس از آن برگزار شد که حسن روحانی رئیس‌جمهوری، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه در جلسه سران قوا، درباره موضوع موسسات اعتباری گفت‌وگو کردند؛ گفت‌وگوهایی که به باور حسن روحانی توانست هماهنگی سه قوه را برای رفع مشکل سپرده‌گذاران برخی موسسات اعتباری به‌وجود آورد. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در این نشست ابراز امیدواری کرد که در سایه هماهنگی شکل گرفته میان سه قوه درباره موضوع سپرده‌گذاران موسسات مالی، برخی از موسسات دیگری که سپرده‌گذاران آنها نیز دچار مشکل هستند بتوانند پولشان را دریافت کنند. به باور رئیس‌جمهوری اگر این هماهنگی‌ها انجام نمی‌گرفت، طبق روال عادی اجرای آنها خیلی طولانی‌تر می‌شد.

آغاز پرداخت بدهی سایر موسسات

البته موضوع پرداخت طلب سایر سپرده‌گذاران موضوعی است که در جلسه غیرعلنی مجلسی‌ها با رئیس‌کل بانک مرکزی نیز مطرح شد؛ بهروز نعمتی سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس با اعلام اینکه در جلسه یاد شده بنا شد، سپرده افراد در سایر موسسات مالی تا 100 میلیون تومان پرداخت شود و این کار در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است، گفت: مجموعه این پرداخت‌ها 95 درصد کل سپرده‌ها خواهد بود و در این راستا امیدواریم درصد باقی مانده با تدبیر سران سه قوه و قوه‌قضائیه انجام شود.

جلسات جدید برای حل مشکل

نعمتی همچنین از تصمیم دیگری نیز خبر داد؛ او گفت که در جلسه غیرعلنی مجلس تصمیم بر آن شد که جلساتی میان معاونان سه قوه (اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و غلامحسین محسنی اژه‌ای) با ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی برگزار شود.

تجمع سپرده‌گذاران کاسپین مقابل مجلس

البته روز یکشنبه و همزمان با برگزاری جلسه غیرعلنی مجلسی‌ها با رئیس‌کل بانک مرکزی درباره حل مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی، جمعی از سپرده‌گذاران موسسه مالی و اعتباری کاسپین مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواستار تعیین تکلیف وضعیت سپرده‌های خود شدند. این نخستین بار نیست که سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری تجمع اعتراضی خود را در مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار کرده‌اند؛ آنها پیش از این هم بارها با تجمع مقابل مجلس خواستار توجه به وضعیت سپرده‌های خود از سوی نمایندگان شده بودند.