واکنش‌ها به اعلام خبر تعطیلی ۸ ربیع‌الاول

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آخرین روزهای کاری خود در مجلس نهم، تصویب کردند که هشتم ربیع‌الاول سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) و آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج) به‌عنوان تعطیل رسمی تعیین شود. موضوعی که همان زمان نیز با مخالفت‌هایی روبه‌رو بود و سرانجام پس از دوبار رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان این مساله تایید شد. همان زمان نیز علی مطهری یکی از مخالفان این طرح بود. به باور مخالفان طرح ازآنجا که هشتم ربیع‌الاول مصادف با سالروز شهادت امام حسن عسکری و آغاز امامت حضرت مهدی (عج) است، به‌دلیل قرار گرفتن عزا و شادی در یک روز منطق و استدلالی برای تعطیلی وجود ندارد.

با تمام اینها مجلس در سال گذشته طبق بند «ح» ماده ۳۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، تعطیلی هشتم ربیع‌الاول را تصویب کرد و سپس با تایید شورای نگهبان، این امر به قانون دائمی تبدیل شد. براین اساس باید از این پس هر ساله این روز به مناسبت سالروز آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج) تعطیل رسمی باشد.

احتمال ارائه یک طرح

با این حال علی مطهری روز گذشته در یادداشتی با عنوان «تعطیلی بی‌مبنا» که آن را در اختیار «ایسنا» قرارداد یک بار دیگر مخالفت خود را با این تعطیلی اعلام کرد. در این یادداشت آمده است: «تعطیلی هشتم ربیع‌الاول که امسال مصادف با ۶ آذر است، یک خطا و موجب وهن مجلس شورای اسلامی است. هشتم ربیع‌الاول سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع) و طبعا روز آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) است. سوال این است که چه ضرورتی برای تعطیلی این روز هست؟ اولا مردم در این روز باید عزا بگیرند یا شادی کنند؟ ثانیا فلسفه تعطیلی یک روز آن است که مناسبت مربوط بزرگ داشته شود. آیا این بزرگداشت با تعطیلی بهتر انجام می‌شود یا با دایر بودن ادارات و بخش خصوصی و مطبوعات که هر یک می‌توانند برنامه‌ای و مطلبی داشته باشند؟ ضمنا این روز مجاور نهم ربیع‌الاول است که برخی شیعیان تندرو برنامه‌هایی اجرا می‌کنند که مخالف وحدت اسلامی و مضر به حال دنیای اسلام است.» این یادداشت می‌افزاید: «علاوه‌بر این نحوه تصویب این تعطیلی هم قابل توجه است. این تعطیلی بنا به توصیه یکی از مراجع صورت گرفت؛ درحالی‌که برخی مراجع نیز موافق نیستند و به همین دلیل بدون تناسب در میان مواد و بندهای قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ کشور و غفلت نسبی نمایندگان در مجلس نهم به تصویب رسید و البته شورای نگهبان مخالفت کرد و بررسی آن به مجلس دهم کشیده شد و در مجلس دهم نیز با لطایف‌الحیل اجازه صحبت به مخالف و موافق داده نشد و به‌صورت مرموزی تصویب شد. ان‌شاءالله با ارائه طرحی این تعطیلی لغو خواهد شد.»

مخالفت با پیشنهاد مطهری

در همین حال اکبر رنجبرزاده، عضو هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، درخصوص احتمال بررسی لغو تعطیلی ۸ ربیع‌الاول، گفت: این قانون سال گذشته پس از تصویب مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارجاع شد و در زمره احکام دائمی قرار گرفت. نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طبق قانون وقتی مصوبات مجلس به شورای نگهبان ارجاع داده شود و پس از گذشت ۲۰ روز از سوی شورا عودت داده نشود، موضوع مذکور تصویب شده محسوب می‌شود، اظهار کرد: بنابراین تعطیلی ۸ ربیع‌الاول قانون بوده و جنبه اجرایی دارد بنابراین اگر دولت آن را ابلاغ نکند نیز رئیس مجلس شورای اسلامی می‌تواند مطابق قانون آن را ابلاغ کند.

عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید اذعان کرد ضرورتی برای بررسی یا بازنگری تعطیلی ۸ ربیع‌الاول وجود ندارد زیرا شورای نگهبان ایرادی نسبت به آن نگرفته است؛ به‌عبارتی موضوع مذکور مغایرتی با قوانین کشور و موازین اسلامی نداشته است. به گزارش الف، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، این موضوع را تایید کرده و گفته است که شورای نگهبان در مهلت ۲۰ روزه درباره تعطیلی هشتم ربیع‌الاول اعلام نظر نکرد که این امر طبق قانون به منزله تایید مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

روز شنبه بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم درج تعطیلی در تقویم گفت: «احتمالا به‌دلیل انتشار این مصوبه قانونی در روزنامه رسمی در اوایل سال‌جاری این تعطیلی در تقویم سال ۹۶ ثبت نشده است.» به گفته کارشناسان، ازآنجاکه تقویم رسمی موسسه «ژئوفیزیک دانشگاه تهران» به‌عنوان مرجع تقویم و سررسید رسمی در نیمه دوم سال قبل(۹۵) تدوین شده، به این تعطیلی در تقویم اشاره نشده است. ‎