به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرد: در انجام وظیفه قانونی، وعده و برنامه‌هایی که به مردم داده‌ام، هرگز تردید و عقب‌نشینی نکرده و نخواهم کرد. همزمان علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه در این دیدار ماجرای سپنتا نیکنام مطرح شده است، گفت: آقای روحانی درخصوص وضعیت سپنتا نیکنام نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت که نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری نوشته است و عنوان داشته که این موضوع خلاف قانون و مصلحت است و ابراز امیدواری کردند که تا وصول نتیجه این موضوع را پیگیری می‌کنند.

پیش از این نیز خبرها از پیگیری رئیس‌جمهوری در این خصوص حکایت می‌کرد؛ همچنان‌که روز یکشنبه پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در یادداشت توییتری اعلام کرد که رئیس‌جمهوری حل مشکل سپنتا نیکنام را در چارچوب قانون اساسی و حقوق شهروندی پیگیری می‌کند. ماجرای لغو عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد مهرماه سال‌جاری بر سر زبان‌ها افتاد. همان زمان که شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری با توجه به شکایت علی‌اصغر باقری یکی از نامزدهای انتخابات شورای شهر یزد که در انتخابات با کسب هفت هزار و ۷۰۷ رای، نفر چهل و پنجم شده و به شورای پنجم راه نیافته بود، دستور موقت مبنی‌بر توقف فعالیت سپنتا نیکنام را از شورای شهر یزد تا تعیین تکلیف نهایی پرونده صادر کرد.

رای دیوان عدالت اداری، بنابر نظریه فقهی فقهای شورای نگهبان صادر شده بود. به‌دنبال اعلام این رای جمعی از نمایندگان یزد در مجلس خواستار رسیدگی به این ماجرا شدند و علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز نماینده‌ای را مامور پیگیری این موضوع کرد. او همچنین اعلام کرد که در صورت حل نشدن این مشکل، موضوع به شورای حل اختلاف قوا ارجاع می‌شود. اما سخنان اخیر آیت‌الله یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان مبنی‌بر اعلام نظر قطعی فقهای شورای نگهبان دال بر اینکه «یک اقلیت غیرمسلم برای شهری که اکثریت آنها مسلمان هستند، حق تصمیم‌گیری ندارد و هیچ‌کس هم حق ندارد از این قانون تخلف کند»

این ماجرا را وارد فاز تازه‌ای کرد تا آنجا که برخی از اصولگرایان نیز به انتقاد از شورای نگهبان پرداختند. به‌دنبال آن علی لاریجانی نیز از تصمیم اخیر شورای نگهبان در مورد عضو زرتشتی شورای شهر یزدیک بار دیگر انتقاد کرد و گفت که بازگشت شورای نگهبان به اظهارنظر درباره قوانین مجلس بعد از گذشت فرصت تعیین‌شده، باعث ایجاد اختلال می‌شود. از سوی دیگر این ماجرا در جلسه سران قوا نیز مطرح شده است. حالا با ورود مستقیم رئیس‌جمهوری به این ماجرا باید دید که لغو عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد چه سرانجامی پیدا خواهد کرد.

 


پایان اختلاف ۱۲ ساله بر سر متروی پایتخت