او در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: گروه پ.ک.ک دو نفر از اهالی این منطقه را به شهادت رساند که در پی آن نیروهای سپاه و قرارگاه حمزه دست به اقدام زدند و در درگیری‌هایی که به‌وجود آمد چهار نفر از اعضای این گروه کشته شدند. همزمان روز گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی شهادت دلاور مردان هنگ مرزی چالدران را تسلیت گفت. ازسوی دیگر مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شهادت مرزبانان کشورمان در منطقه مرزی چالدران خواستار پیگیری این موضوع و برخورد با مسببان این حادثه شد.

ذوالفقاری در بخش دیگری از سخنانش درخصوص وضعیت مرزهای کشورمان با پاکستان با بیان اینکه دولت این کشور برای ساماندهی امور در این منطقه تمایل دارد، عنوان کرد: پاکستان قصد دارد اقدامات جدی در مرزهای مشترک انجام دهد، در دیداری که امسال با مقامات این کشور داشتیم آنان اعلام کردند ارتش در مرزها مستقر می‌شود و کار مضاعفی برای امنیت مرزها انجام می‌دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و انتظامی وزارت کشور ادامه داد: براساس اخبار به‌دست‌آمده تحرکات جدیدی در آن منطقه صورت گرفته و همان‌طور که می‌دانید شرایط این منطقه خاص است، تعدادی معارض در بلوچستان این کشور حضور دارند که یکسری ناامنی‌هایی را از قبیل حضور قاچاقچیان و گروهک‌های تروریستی به‌وجود آورده‌اند که کار را مشکل می‌کند.

او با اشاره به مشکلات مرزی ایران و پاکستان بیان کرد: مهاجران غیرقانونی افغان عمدتا از مرزهای پاکستان وارد کشورمان می‌شوند و ۸۰ درصد ترانزیت مواد مخدر به ایران، از مرز پاکستان صورت می‌گیرد. ذوالفقاری تاکید کرد: ما به مسوولان و دولت پاکستان گوشزد کرده‌ایم که از شما توقع بیشتری داریم و البته دولت پاکستان و مقام‌های مختلف این کشور مرتب در جلسات وعده داده‌اند که برخورد می‌کنند.

طرح‌هایی برای ساماندهی کولبران

معاون سیاسی، امنیتی و انتظامی وزارت کشور در مورد وضعیت کولبران و برنامه وزارت کشور برای ساماندهی آنها گفت: متاسفانه در کشور برخی از افراد حرف‌هایی می‌زنند که می‌توان گفت بیشتر مغلطه است تا واقعیت؛ اولا اینها که به سمتشان شلیک می‌شود، کولبر نیستند بحث کولبران با قاچاقچیان متفاوت است، هنگامی که ما از کولبران نام می‌بریم منظور افرادی هستند که در معابری مشخص رفت‌و‌آمد می‌کنند که هیچ‌گاه به سمت آنان تیراندازی نشده است. معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور یادآور شد: قاچاقچیان هم در بازارچه‌های مرزی رفت‌و‌آمد می‌کنند؛ اما در مقطعی اخبار به‌گونه‌ای گفته شد که گویی به سمت کولبران تیراندازی شده است. وی ادامه داد: در دل شب در ارتفاعات افرادی کار قاچاق انجام می‌دهند، ماموران مرزی به آنها ایست می‌دهند وقتی توجه نمی‌کنند تیر هوایی شلیک می‌شود؛ اما گاهی باز هم ترتیب اثر نمی‌دهند. ذوالفقاری با اشاره به اینکه به ماموران دستور داده شده تا حد امکان به افراد تیراندازی نشود، گفت: نیروی انتظامی، مرزبانی و شورای امنیت تاکید کرده است که تا حد امکان به سمت افراد تیراندازی نشود و اگر هم شد با حداقل خسارت این کار صورت بگیرد.

ذوالفقاری تاکید کرد: کولبران باید کالایی بیاورند که به معیشت‌شان کمک کند نه اینکه از جایی رفت‌و‌آمد کنند که برای خودشان و مرزبانی مشکل ایجاد کنند. وی در ادامه با بیان اینکه طرح‌هایی برای ساماندهی کولبران در دست انجام است، گفت: ساماندهی کولبران در دولت تصویب شد و در حال اجراست.