موضوعات موشکی و منطقه‌ای قابل مذاکره نیست عکس: فارس

از همین رو علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی که در سی‌وهشتمین سالروز گرامیداشت ۱۳ آبان سخنرانی این مراسم را به عهده داشت با اشاره به موضوع برجام گفت: امروز درحالی‌که پایبندی جمهوری اسلامی به برجام بیش از ۸ بار توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید شده تمام کشورهای دنیا بر غیرقابل مذاکره بودن برجام تاکید می‌کنند و اذعان دارند که موضوعات موشکی و منطقه‌ای قابل‌مذاکره نیست اما شاهد آن هستیم که راهبرد آمریکایی‌ها، اعمال تحریم‌های جدید و تلاش بیهوده علیه ملت ایران است.

به گزارش «ایسنا» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت: ابزارهای ناکارآمد آمریکا برای مقابله با کشور ما با اراده شکست‌ناپذیر ملت ایران و رهبری بی‌مثال امام (ره) و مقام معظم رهبری در آوردگاه‌های متعددی چون حمله به طبس، کودتای نوژه، ۸ سال دفاع مقدس، پیشرفت‌های شگرف ایران در بخش‌های دفاعی، موشکی، فضایی و صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای و اقتدار روزافزون در منطقه و عرصه دیپلماسی فعال بین‌المللی همگی با شکست و هزیمت مواجه شده اما مسیر دشمنی آمریکا با ایران به‌دلیل ذات کینه‌توزانه سردمداران آن همچنان ادامه دارد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی افزود: در حالی که جامعه جهانی بر غیر‌قابل مذاکره بودن توافق چندجانبه برجام اجماع داشته و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کرات پایبندی ایران به تعهداتش را تایید کرده رئیس‌جمهوری آمریکا مسیری متفاوت را در پیش گرفته و با بی‌اعتنایی به همه قواعد و توافقات بین‌المللی در مسیر اجرای برجام کارشکنی می‌کند. شمخانی استفاده آمریکا از ابزارهای شکست خورده تهدید و تحریم   علیه ایران را فاقد تاثیرگذاری بر اراده جمهوری اسلامی ایران عنوان و اظهار کرد: مسیر حفظ و ارتقای قدرت دفاعی ایران و بالندگی نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش و بسیج و تداوم ایفای نقش منطقه‌ای فعال در مبارزه با تروریسم و دفاع از ملت مظلوم منطقه غیرقابل تغییر است.

افول جایگاه آمریکا

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت: قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران بر پایه ظرفیت‌های بومی و تجربیات ۸ سال دفاع مقدس و در اوج تحریم‌های ظالمانه علیه کشور ما ایجاد شده و دانشمندان انقلابی ایران اسلامی نشان داده‌اند که هرگز پشت سد تحریم‌ها متوقف نخواهند شد و آن را به فرصتی برای جهش به سطوح بالاتری از توانمندی و اقتدار تبدیل خواهند کرد. شمخانی حضور گسترده و پرشور مردم مسلمان و انقلابی ایران در مراسم روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در سال‌جاری را پاسخی معنادار به عربده‌جویی‌های ترامپ عنوان کرد و افزود: به‌طور قطع با توجه به سیاست‌های غیر‌معقول آغاز شده ازسوی ترامپ در فاصله ۱۳ آبان‌ماه سال ۹۶ تا ۱۳ آبان‌ماه سال ۹۷ شاهد افول بیش از پیش جایگاه و نقش آمریکا در منطقه خواهیم بود.

لاف‌های ترامپ

همچنین به گزارش «ایلنا» شمخانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه ترامپ خوب می‌داند که توان فعال‌سازی لاف‌های خود را ندارد، افزود: آمریکا در کارنامه خود پس از انقلاب اسلامی رکورددار ناکامی‌ها توسط اراده ملت است. به گزارش خبرآنلاین، شمخانی همچنین گفت: اینکه درخواست گفت‌وگو از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا صورت می‌گیرد ناشی از یأس و ناتوانی آنهاست. رئیس‌جمهوری آمریکا کسی است که حتی سیاستمداران این کشور نیز به سلامت گزینش او شک دارند و ترامپ در سیاست‌های داخلی و خارجی خود شکست خورده است. او با بیان اینکه آمریکایی‌ها نه‌تنها به مصدق بلکه به شاه، صدام و حسنی‌مبارک هم وفادار نبودند، گفت: ملت ایران این بدعهدی‌های آمریکا را در خاطره خود ثبت کرده است.

شمخانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عدم‌عبرت‌گیری آمریکا از شکست‌های گذشته در مقابل ملت ایران گفت: این موضوع آنها را به سمت پرده‌برداری از مادر بمب‌ها و مادر تحریم‌ها برده است و هر دوی این موضوعات توان هسته‌ای و دفاعی ملت ایران را هدف گرفته است؛ اما ملت ایران می‌رود تا تحریم‌های آمریکا را با تلاش اقتصادی بومی بی‌اثر کند. وی در واکنش به قانون تحریم جدید آمریکا علیه ایران موسوم به کاتسا نیز گفت: تهدید و تحریم سیاست پایدار ۴۰ ساله آمریکایی‌ها علیه ایران است. نه تهدید و نه تحریم تاثیری نداشت؛ چراکه اگر این موضوع علیه ملت ایران برجسته می‌شد کشور توان موشکی، توان پرتاب ماهواره، توان هسته‌ای، توان داشتن چند میلیون دانشجو و توان ارائه ملت ایران به‌عنوان ملتی مستقل را نداشت.

ظریف بهترین راوی بدعهدی آمریکا

همزمان روز گذشته عزت‌الله ضرغامی در مراسم راهپیمایی ۱۳ آبان‌ماه در حرم رضوی با اشاره به اینکه امروز وزیر امور خارجه با صراحت از بدعهدی‌های آمریکا می‌گوید، گفت: من پیشنهاد کردم امسال دکتر ظریف سخنران ۱۳ آبان مقابل لانه جاسوسی باشد؛ چراکه هیچ‌کس به اندازه ایشان نمی‌تواند راوی بدعهدی‌های آمریکا باشد و در حال حاضر ایشان در این رابطه از همه به‌روزتر است. به گزارش خبرآنلاین، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: آمریکا دست از پا خطا کند موشک‌‌های ایران منافع‌شان را در هر نقطه‌ای با خاک یکسان می‌کنند. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور هم در پیامی به مناسبت روز ۱۳ آبان این روز را یادآور به زانو درآمدن دیو استعمار و کوتاه کردن دست استکبار جهانی از کشور برشمرد. در همین حال در پایان مراسم راهپیمایی ۱۳ آبان قطعنامه پایانی این مراسم قرائت شد.

به گزارش «ایسنا» در بخشی از این قطعنامه آمده است: ملت ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را سد مستحکم در برابر نفوذ دشمنان و برهم زننده توطئه‌های استکبار در منطقه و خار در چشم آمریکا و رژیم نامشروع و جعلی اسرائیل و ضد انقلاب می‌داند. از این رو ما فرزندان امام راحل، ضمن درخواست تقویت و ارتقای توانمندی‌های نظامی و دفاعی کشور و نیروهای مسلح، سپاه قدرتمند را مایه مباهات و نور چشم ملت ایران دانسته و حمایت قاطع و همه‌جانبه خود را از این نهاد انقلابی اعلام می‌داریم. در ادامه این قطعنامه با اشاره به برجام و بدعهدی‌های آمریکا و ادامه تحریم‌ها امده است: تبعیت کامل خود را از رهنمودها و فرامین امام‌المسلمین حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالی اعلام داشته و اقتصاد مقاومتی را تنها راه‌حل مشکلات کشور و مقابله با توطئه‌های استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا می‌دانیم و خواستار جدی گرفتن این مساله ازسوی مسوولان جمهوری اسلامی، فراتر از لفظ و شعار هستیم. ازسوی دیگر بیانیه تشکل‌های دانش‌آموزی در مراسم راهپیمایی روز دانش‌آموز نیز قرائت شد.

 

08-01

 

 


 

حاشیه‌های مراسم ۱۳ آبان

در مراسم راهپیمایی ۱۳ آبان دانش‌آموزان با حمل پلاکاردهایی به اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در استفاده از واژه‌ای مجعول به جای واژه خلیج فارس واکنش دادند و از او خواستند که به مطالعه تاریخ و جغرافیا بپردازد تا دچار چنین اشتباهات فاحشی نشود. آنها همچنین پوسترهای بزرگی در دست داشتند که روی آن خلیج تا همیشه فارس نوشته شده بود.

  در این راهپیمایی ماکت موشک بالستیک دوربرد سپاه پاسداران در مقابل لانه جاسوسی آمریکا نصب شده بود. موشک به نمایش درآمده موشک بالستیک قدر اف بود که یک موشک دوربرد و ۲۰۰۰ کیلومتری است. این موشک در واقع یکی از ۳ موشک ۲۰۰۰ کیلومتری ایران به‌شمار می‌آید. موشک‌های خرمشهر و سجیل هم دیگر موشک‌های ۲۰۰۰ کیلومتری ایران هستند.