به گزارش «ایسنا» معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درباره تهدید داعش در روند برگزاری مراسم اربعین اظهار کرد: داعش اخیرا شکست‌های متعددی در منطقه خورده است به همین دلیل احتمال می‌دهیم دست به اقدامات تروریستی بزند به همین منظور در جلساتی که با مقامات عراقی داشتیم، تاکید کردیم که تهدید داعش مورد توجه باشد؛ زیرا ممکن است عناصر آنان بخواهند اقداماتی انجام دهند. سال گذشته یک اقدام تروریستی پس از مراسم اربعین انجام شد؛ بنابراین تاکید داشتیم امنیت زائران قبل و بعد از مراسم مورد توجه مسوولان عراق باشد.

 برخورد قانونی با ورود بدون ویزا به عراق

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه باید تردد زائران از مرزها از همین حالا مدیریت شود، گفت: اگر زائران بدون روادید در مرزها تجمع کنند، ممکن است عراق مرز خود را ببندد چرا که تردد زائران با روادید مورد تاکید دو دولت ایران و عراق است. ذوالفقاری با بیان اینکه امسال دیگر قرار نیست افراد بدون روادید وارد عراق شوند، یادآور شد: این موضوع هم مورد تاکید ما و هم مورد تاکید عراق است. من نمی‌دانم چرا برای عبور از مرز مهران اصرار وجود دارد.  ذوالفقاری با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۳۰۰ هزار نفر در سامانه سماء برای دریافت ویزا ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: صدور ویزا تا دو روز به اربعین انجام می‌شود و علاوه‌بر سفارت و کنسولگری‌های عراق، ۱۲ دفتر دیگر هم ویزا صادر می‌کنند. رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی ادامه داد: مردم عبور از مرز بدون ویزا را از ذهن خود خارج کنند. اکنون طرحی که توسط نیروی انتظامی طراحی شده در حال اجراست تا هر فردی که فاقد ویزاست همان اول بازگشت داده شود. اگر اتفاقات سال گذشته تکرار شود عراق مرز را می‌بندد. با افراد فاقد روادید در مرزها برخورد قانونی می‌شود.

 زائران دلار تهیه نکنند

ذوالفقاری همچنین با بیان اینکه لغو روادید خواست ایران بود که طرف عراقی موافقت نکرد، گفت: در مراسم تحلیف، رئیس‌جمهور این موضوع را به طرف عراقی مطرح کرده بود؛ اما به هر حال آنها قبول نکردند. اکنون مبلغ ۴۰ دلار برای ویزا در نظر گرفته شده است البته نیاز نیست مردم از بازار دلار تهیه کنند؛ زیرا مبلغ ریالی ۴۰ دلار در دفاتر صدور ویزا دریافت می‌شود البته توصیه ما به مردم این است که در عراق مبلغ کافی پول رایج کشور همراه داشته باشند و نیازی به تهیه دلار نیست. تعداد معدودی ATM در مرز و عراق هم نصب شده، ولی برای مواقع ضروری استفاده می‌شود زیرا پاسخگوی نیاز همه زائران نخواهد بود.

 اهمیت موضوع بیمه زائران

ذوالفقاری در مورد بیمه زائران تصریح کرد: کار ستاد مرکزی اربعین، نرخ‌گذاری برای بیمه نیست. در طول سال هلال‌احمر برای بیمه زوار ۱۶ هزار تومان پرداخت می‌کند که ما با هلال‌احمر مذاکره کرده‌ایم تا این مبلغ به ۶۲۰۰ تومان کاهش یابد. در همین حال راجح الموسوی، سفیر عراق در ایران در گفت‌وگو با «ایرنا» از صدور ۵۰۰ هزار روادید برای زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: زائران برای دریافت روادید به موقع اقدام کنند و کار را به دو هفته آخر موکول نکنند.