به گزارش فارس، راجح الموسوی امروز در همایش بزرگ تجارت ایران و عراق بابیان اینکه باید سطح روابط تجاری دو کشور بیشتر از سطح موجود باشد، گفت: به نظر می‌رسد دو طرف در این زمینه کوتاهی کرده‌اند.

سفیر جمهوری عراق در تهران اظهار داشت: امکانات اقتصادی ایران بسیار زیاد است و من از این موضوع شگفت‌زده شده‌ام. شاید عراقی‌ها از این امکانات اطلاع چندانی نداشته باشند و به نظر می‌رسد کمتر از 10 درصد از این پتانسیل را شناسایی کرده‌اند.

الموسوی بیان داشت: به نظر می‌رسد برای معرفی امکانات هرچه بیشتر تجاری ایران باید یک نمایشگاه دائمی محصولات و خدمات ایران در عراق ایجاد شود تا بتوان همه تجربیات و تولیدات ایرانی را در آنجا عرضه کرد و قراردادهای متعدد بازرگانی بین دو کشور منعقد شود.

وی با اشاره به اینکه چرا نباید بازار مشترک اسلامی و حتی منطقه‌ای از سوی دو کشور تشکیل شود، گفت: عمده توطئه‌های بین‌المللی در منطقه علیه ایران و عراق است و به همین دلیل باید برای عمیق‌تر کردن روابط همه‌جانبه دو کشور اقدامات بیشتری صورت گیرد.

سفیر جمهوری عراق در تهران با اشاره به مشکلات بانکی، گمرکی و صدور ویزا گفت: هر دو طرف ایرانی و عراقی مقصر این مشکلات هستند و رفع این مشکلات نیازمند تصمیم قطعی و جدی است.

الموسوی اظهار داشت: وصل شدن راه‌آهن دو کشور و امتداد آن به ترکیه می‌تواند در ارتباطات دو کشور با ترکیه و حتی اتحادیه اروپا مؤثر باشد و همچنین احیای شط‌العرب برای توسعه حمل‌ونقل دریایی بسیار مؤثر است.

وی بابیان اینکه امیدواریم ایران با پشت سر گذاشتن تحریم‌ها بتواند به جایگاه واقعی اقتصادی خود برسد، گفت: ‌راه‌اندازی یک بانک مشترک بین دو کشور برای انجام مراودات اقتصادی و تجاری با پول رایج طرفین و همچنین برداشته شدن ویزا در ارتقای سطح روابط اقتصادی دو کشور بسیار مؤثر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.