مدیرکل مالی و ذی‌حساب سازمان بنادر و دریانوردی افزود: این سازمان برای تقویت زیرساخت‌‌‌ها، افزایش ایمنی حمل‌ونقل دریایی بار و مسافر و توسعه کمی ‌‌‌و کیفی ناوگان حمل‌ونقل دریایی و در راستای تحقق اهداف اسناد بالا‌دستی و برنامه‌‌‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، از محل منابع داخلی خود در قالب وجوه اداره‌شده با همکاری سیستم بانکی کشور گام‌‌‌های موثری در ایجاد اشتغال مولد در فعالیت‌‌‌های حمل‌ونقل دریایی و بندری برداشته است. به گفته پارسی‌‌‌نیا، سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری و توافق با سیستم بانکی کشور، از محل منابع مالی داخلی خود تحت عنوان وجوه اداره‌شده، مبالغی را نزد بانک‌ها تودیع و سپرده‌‌‌گذاری می‌کند و بانک‌های عامل در قبال سپرده‌‌‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی، به متقاضیان صاحب صلاحیت و مورد تایید سازمان تسهیلات بانکی پرداخت می‌کنند.

دبیر کمیته وجوه اداره‌شده سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: این سازمان برای تشویق و ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد حمل‌ونقل دریایی و همچنین افزایش توجیه اقتصادی طرح‌‌‌های اولویت‌دار، از محل اصل و فرع منابع تودیعی، بخشی یا همه سود بانکی تسهیلات اعطایی بانک‌ها را بر اساس اولویت و سیاست‌‌‌های مصوب به عنوان یارانه سود بانکی از محل اصل و فرع منابع تودیعی پرداخت می‌کند. پارسی‌‌‌نیا با بیان اینکه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و تعاونی که در حوزه دریایی و بندری فعالیت می‌کنند، واجد شرایط دریافت تسهیلات از وجوه اداره‌شده سازمان بنادر و دریانوردی مطابق سیاست‌‌‌ها و اولویت‌‌‌های ابلاغی هستند، اعلام کرد: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی سازمان بنادر و دریانوردی به آدرس sp.pmo.ir ضمن اطلاع از ضوابط و مقررات و سیاست‌‌‌ها و اولویت‌‌‌های وجوه اداره‌شده این سازمان، نسبت به ثبت تقاضا و بارگذاری مدارک و مستندات مربوط به طرح مورد تقاضا اقدام کنند.

وی توضیح داد: با توجه به بررسی‌‌‌های به عمل آمده و نظرخواهی از فعالان بخش اقتصاد دریایی اعم از سازندگان و بهره‌‌‌برداران طرح‌‌‌هایی که از منابع وجوه اداره‌شده استفاده کرده‌‌‌اند، تسهیلات پرداخت‌شده از محل منابع وجوه اداره‌شده آثار و نتایج زیادی به همراه داشته که به طور خلاصه می‌توان به توسعه کمی ‌‌‌و کیفی ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر و ارتقای استانداردهای ایمنی دریانوردی، ایجاد اشتغال مستقیم در کلیه سطوح صنعت کشتی‌‌‌سازی و دریانوردی، فعال شدن کارگاه‌‌‌های کشتی‌‌‌سازی به‌خصوص در شهرهای ساحلی جنوب کشور، توسعه کیفی و ارتقای استانداردهای ساخت کشتی اشاره کرد.

مدیرکل مالی و ذی‌حساب سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: سود تسهیلات بانکی و وثایق و تضامین در چارچوب ضوابط و مقررات بانک مرکزی است. میزان یارانه تخصیصی طرح‌‌‌ها در حال حاضر بین صفر تا ۱۰۰‌درصد است که در قالب سیاست‌‌‌های سالانه پس از اتمام طرح مورد محاسبه و پرداخت قرار می‌گیرد. به گفته وی، مدت زمان بازپرداخت تسهیلات ۵سال است که با رایزنی صورت‌گرفته با برخی از بانک‌های عامل در مواردی خاص به منظور افزایش توجیه‌پذیری اقتصادی طرح‌‌‌ها تا ۸ سال قابل افزایش است. دبیر کمیته وجوه اداره‌شده سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در راستای سیاست‌‌‌های کلان دولت برای توسعه دولت الکترونیک و افزایش رضایتمندی ذی‌نفعان و با هدف تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به متقاضیان، در سال گذشته سامانه وجوه اداره‌شده سازمان بنادر و دریانوردی پیاده‌سازی و عملیاتی شده است.