مهرداد بذرپاش در حاشیه مراسم امضا و تبادل تفاهم‌‌‌نامه بین شرکت فرودگاه‌‌‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در صنعت فرودگاهی و رونمایی از اطلس سرمایه‌گذاری شرکت فرودگاه‌‌‌ها و ناوبری هوایی ایران و سند جامع هوشمندسازی فرودگاه‌‌‌های کشور از امضای تفاهم‌‌‌نامه سرمایه‌گذاری فرودگاهی با دو شرکت هواپیمایی خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم برای واگذاری فرودگاه‌‌‌های بزرگ به شرکت‌های هواپیمایی ابراز آمادگی کرده بود.

وی افزود: از ابتدا جهت‌‌‌گیری ما در وزارتخانه فعال‌‌‌سازی شرکت‌های هواپیمایی در بحث وارد کردن و خرید هواپیما بوده و به‌جای اینکه دولت وارد خرید هواپیما شود، ایرلاین‌‌‌ها را فعال کردیم زیرا معتقدیم که شرکت‌های هواپیمایی باتوجه به تحریم‌‌‌ها عملکرد بهتری دارند و دولت باید وظیفه پشتیبانی را بر عهده داشته باشد. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در دو ماه بیش از ۱۰ هواپیما وارد کشور شده است، گفت: در حال حاضر مسیر ورود هواپیما کاملا باز است و دولت ارز مبادله‌‌‌ای با هماهنگی بانک مرکزی برای این شرکت‌ها تامین کرده است. همچنین با شورای عالی امنیت ملی برای ترخیص قطعات و هواپیما در کمترین زمان ممکن هماهنگی انجام شده است.

بذرپاش با تاکید بر اینکه، بانک مسکن از محل صندوق توسعه ملی باید به مدار واردات ناوگان هوایی وارد شود و تسهیلات موردنیاز شرکت‌های هواپیمایی را تامین کند، گفت: قرار بود صندوق توسعه ملی ۲ میلیارد دلار در بانک مسکن سپرده‌‌‌گذاری کند تا به عنوان تسهیلات ارزان ارزی در حوزه حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری شود. در همین راستا توافق‌نامه‌‌‌ای با صندوق توسعه ملی منعقد و تمهیدات لازم از سوی بانک مسکن اندیشیده شد. وزیر راه و شهرسازی گفت: گزارش‌‌‌های شرکت‌های هواپیمایی نوید واردات تعداد قابل‌توجهی هواپیما در سال آینده را می‌دهد. وی از رفع مشکلات و موانع ورود ناوگان خارجی برای جابه‌‌‌جایی زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: در عملیات اربعین امسال شاهد رشد خوبی در بخش حمل‌‌‌ونقل جاده‌‌‌ای و هوایی و سایر شقوق هستیم.

صنعت فرودگاهی کشور با رونمایی از اطلس سرمایه‌گذاری و سند جامع هوشمندسازی وارد عصر جدید شد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رونمایی از اطلس سرمایه‌گذاری و سند جامع هوشمندسازی فرودگاه‌‌‌های کشور گفت: اقدام امروز و تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌هایی که منعقد شده می‌تواند جهت‌‌‌گیری جدیدی را رقم بزند. مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌‌‌نامه بین شرکت فرودگاه‌‌‌ها و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت فرودگاهی و رونمایی از اطلس سرمایه‌گذاری شرکت فرودگاه‌‌‌ها و ناوبری هوایی ایران و سند جامع هوشمندسازی فرودگاه‌‌‌های ایران، با بیان اینکه آسمان ایران برای عبور پروازها باید جذاب‌‌‌تر شود، گفت: احکام بسیار خوبی در برنامه هفتم در واگذاری فرودگاه‌‌‌ها دیده شده که این موضوع دست فرودگاه‌‌‌ها را باز گذاشته است.

بذرپاش با بیان اینکه تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌هایی که منعقد شده می‌تواند جهت‌‌‌گیری جدید و متفاوتی در صنعت هوایی و فرودگاهی کشور رقم بزند، گفت: بعد از مرحوم قاسمی که مسوولیت وزارت راه و شهرسازی بر عهده بنده قرار داده شد، از ابتدای حضور تاکید کردم که باید فرودگاه‌‌‌های کشور واگذار شود و تصدی‌‌‌گری دولت کار درستی نیست زیرا ظرفیت مدیریتی دولت را اشغال می‌کند. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش خصوصی می‌تواند کیفیت بالاتری در بخش خدمات ارائه کند و از ظرفیت نیروی انسانی برای توسعه فرودگاه‌‌‌های جدید و پیشبرد اهداف استفاده شود، گفت: نمونه این اقدام هوشمندسازی فرودگاه‌‌‌های کشور است.

بذرپاش بیان کرد: با اطلس سرمایه‌گذاری، شرکت فرودگاه‌‌‌ها و ناوبری هوایی ایران قابلیت ارتقا و اصلاح دارد.  وی با بیان اینکه مردم از دولت توقع افزایش خدمات در کنار توسعه ناوگان دارند و با انجام این اقدامات سال آینده سال خوبی برای ناوگان هوایی به شمار می‌رود، گفت: به جای اینکه دولت به تامین ناوگان اقدام کند، شرکت‌های هواپیمایی برای تامین ناوگان موردنیاز خود اقدام می‌کنند و این رویه با شتاب بیشتری ادامه می‌‌‌یابد. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه هیچ یک از شرکت‌های هواپیمایی کشور زیان‌‌‌ده نیستند بلکه حاشیه سود این شرکت‌ها متفاوت است، گفت: باید خدمات فرودگاهی متنوع و بیشتر شود زیرا مسافران این مطالبه را دارند.

وی افزود: ما باید به سمت فرودگاه‌‌‌های نسل ۳ و ۴ حرکت کنیم. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در کاهش محدودیت‌های پروازی با نیروهای مسلح به توافقات خوبی دست یافتیم و نیاز به تداوم این پیگیری‌‌‌ها وجود دارد، زیرا آسمان ایران جذابیت بالایی برای پروازهای عبوری دارد. بذرپاش گفت: در احکام برنامه هفتم توسعه در حوزه حمل‌ونقل هوایی مجوز واگذاری فرودگاه‌‌‌ها به بخش خصوصی داده شده است. همچنین با تلاش‌‌‌های دولت سیزدهم دبیرخانه ترانزیت و مدیریت مراکز لجستیک در وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.