صدای «زیان» شرکت‌های ریلی شنیده شد مجید جراحی/ایرنا

طراحی مشوق‌‌‌هایی برای ورود بخش خصوصی

برای رونق حمل‌‌‌ونقل ریلی، چاره‌‌‌ای جز ورود بخش خصوصی نداریم و به این منظور در حال طراحی مکانیزم‌‌‌های تشویقی هستیم.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب در نشست خبری در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌‌‌ونقل ریلی گفت: در بخش توسعه ناوگان مشوق‌‌‌هایی در قالب تهاتر نفت و همچنین تسهیلات بانکی به منظور توسعه ناوگان بخش خصوصی تدارک دیده شده است که در همین راستا شاهد افتتاح تعدادی از واگن‌‌‌ها در ماه‌‌‌های گذشته بودیم.

مهرداد بذرپاش به پیشنهاد تامین ۵۰۰ واگن مسافری در سال گذشته اشاره کرد که مورد استقبال بخش خصوصی و تولیدکنندگان داخلی قرار گرفت. وی خاطرنشان کرد: در زمینه واگن‌‌‌های باری بحران نداریم، تعداد قابل‌توجهی واگن تامین شده و همچنین شرکت‌های متعددی در این حوزه به فعالیت مشغول هستند.

وی اظهار کرد: در حوزه لکوموتیو به دنبال واگذاری ساخت آنها به بخش خصوصی بودیم که در حال اجرایی شدن است.

بذرپاش ادامه داد: در بخش مسافری اما به دلیل عدم‌سوددهی کافی، استقبال بخش خصوصی کمتر است. در این زمینه دولت نیز ملاحظات قیمتی خاص خود را دارد، اما در تلاشیم حد وسط را بگیریم تا هم مردم از منافع این بخش منتفع شوند و هم شرکت‌های بخش خصوصی ضرر نکنند.

رشد ۵۵ درصدی ترانزیت ریلی در دو ماهه امسال

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: ترانزیت ریلی و جاده‌‌‌ای در دو ماهه ابتدایی امسال در همسنجی با پارسال ۵۵‌درصد رشد داشته است.

وی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ ترانزیت در بخش جاده‌‌‌ای بیش از ۵۸‌درصد رشد داشت، همچنین شاهد رشد ترانزیت در بخش ریلی بودیم.

بذرپاش تاکید کرد: هر چقدر تسهیلات را در این بخش افزایش دهیم شاهد رشد ترانزیت خواهیم بود. وی از کاهش زمان سیر کالاها از جنوب به شمال به میزان یک‌سوم در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال‌جاری نیز برنامه‌‌‌ریزی شده تا به همین میزان کاهش زمان سیر را شاهد باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: صنعت ریلی، صنعتی پیشرو و پیشران سایر صنایع کشور است. توسعه زیرساخت‌‌‌ها در این صنعت بسیار مهم است و از طریق احداث و نگهداری خطوط، همچنین تامین و توسعه ناوگان چه در بخش واگن و چه در بخش لکوموتیو دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: هرچه بتوانیم با ارائه مشوق‌‌‌هایی جابه‌‌‌جایی کالاها را از بخش جاده‌‌‌ای به ریلی منتقل کنیم آثار و منافع شایان توجهی برای کشور به دنبال خواهد داشت. این موضوع ضمن افزایش ایمنی جاده‌‌‌ها منجر به کاهش سوانح جاده‌‌‌ای و کاهش تعداد جان‌باختگان حوادث جاده‌‌‌ای خواهد شد که یکی از دلایل اصلی آن تردد گسترده خودروهای تجاری و نبود ایمنی کافی است.

بذرپاش تاکید کرد: باید سرعت سیر ما به میزان قابل قبولی افزایش یابد که این مساله خود مستلزم افزایش سرمایه‌گذاری‌‌‌ها در این حوزه است.

رشد ۴۵ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به سفر اخیر هیات دولت به استان مازندران گفت: میزان کالاهای در حال تخلیه و بارگیری در بندر امیرآباد نسبت به سال گذشته با رشد ۴۵ درصدی همراه شده و شاهد تقاضای روز‌افزون استفاده از ظرفیت‌‌‌های بنادر شمالی هستیم.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌‌‌های موجود در بنادر جنوبی کشور تاکید کرد: باید زیرساخت‌‌‌ها را در این حوزه هرچه بیشتر توسعه دهیم تا تمایل به عبور کالاها از ایران نسبت به گذشته افزایش یابد.

بذرپاش همچنین سفر به روسیه و دیدار با وزیر راه‌آهن این کشور را یادآور شد که در آن طرف روسی بابت کاهش مدت زمان سیر کالا از روسیه به بندرعباس رضایت داشت.

وی تصریح کرد: با اینکه تلاش‌‌‌های بسیاری در زمینه کاهش زمان سیر کالا در ایران انجام شده، اما معتقدیم هنوز این مدت زمان زیاد است و باید بیش از این کاهش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به این منظور علاوه بر تقویت زیرساخت‌‌‌ها، باید تسهیل تردد کالا بین کشورها در توافقات منطقه‌‌‌ای مدنظر باشد. صنعت ریلی، صنعتی جذاب، راهبردی و آینده‌‌‌دار است و تمرکز ویژه‌‌‌ای بر آن داریم.

وی گفت: تکمیل زنجیره‌‌‌ها در کریدورهای شرقی- غربی و شمالی- جنوبی در بخش ریلی در دستور کار است و در این راستا امیدواریم خط ریلی چابهار- زاهدان تا پایان امسال به اتمام برسد.

وی همچنین توافق انجام‌شده با هندی‌‌‌ها برای تامین زیرساخت‌‌‌ها در بندر چابهار را از جمله اقدامات انجام‌شده در راستای تکمیل زنجیره‌‌‌های کریدوری برشمرد.

اتمام خط ریلی رشت- کاسپین

وزیر راه و شهرسازی از اتمام خط ریلی رشت- کاسپین خبر داد که به زودی افتتاح می‌شود و گفت: تکمیل زنجیره‌‌‌های کریدوری شرقی -غربی و همچنین دو‌خطه کردن بسیاری از محورهای راهبردی از جمله پروژه‌‌‌های اولویت‌‌‌دار راه‌آهن است.

به گفته این مقام مسوول، تاکنون توافقات بسیار خوبی با شرکت‌های بزرگ در زمینه تامین ریل ملی، همچنین توافق با سایر شرکت‌ها به منظور سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه زیرساخت و ناوگان انجام شده و در دستور کار است تا شاهد ورود راحت‌‌‌تر سرمایه‌‌‌های بخش خصوصی به این بخش باشیم.

بذرپاش تاکید کرد: همکاری و مشارکت با بخش خصوصی یک انتخاب نیست، بلکه یک اجبار است و اگر بخش خصوصی وارد این صنعت نشود به توفیق دست نخواهیم یافت.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در بخش ریلی رضایت‌بخش نیست، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه در این زمینه موضوع محدودیت منابع را مطرح می‌کند، اما باید گفت این یکی از مواد قانونی بسیار مترقی است که می‌تواند منجر به توسعه بخش ریلی کشور شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه‌‌‌اندازی قطار پرسرعت تهران- مشهد گفت: این طرح نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین است و علاوه بر تمهیدات مالی، باید چگونگی توافق با شرکای خارجی آن دیده شود که در این زمینه توافقات خوبی را شاهد بوده و منابع مالی خوبی نیز برای آن تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: پروژه قطار پرسرعت تهران- اصفهان نیز گرچه فاینانس آن قدری دچار مشکل شده بود، اما اکنون در حال اجراست.

بذرپاش درخصوص خط ریلی رشت- آستارا گفت: عملیات تملک زمین آن در حال اجراست و توافقات لازم بین دو کشور ایران و روسیه انجام شده و قرارداد ابلاغ شده است، هرچند در هر دو این کشورها شاهد بوروکراسی اداری هستیم، اما ما مصمم به اجرای آن هستیم.

وی اظهار کرد: تاکنون برای ۵۰ نقطه به منظور سیر و احداث زیرساخت‌‌‌ها، گمانه‌‌‌زنی انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی در خاتمه با بیان اینکه در زمینه توسعه ناوگان با منع واردات مواجه بودیم، گفت: مطابق توافق انجام‌شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد چنانچه تولیدات داخلی پاسخگوی نیازها نبود، از طریق واردات اقدام شود.

برنامه برای واگذاری ۵۰ لکوموتیو متوقف به بخش خصوصی

در بخش دیگری از این نشست خبری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از به مزایده گذاشتن ۵۰ لکوموتیو متوقف برای احیای آنها خبر داد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، میعاد صالحی در جمع خبرنگاران افزود: یکی از گلوگاه‌‌‌های اصلی صنعت ریلی موضوع فناوری و تکنولوژی است. با این حال در چند سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی رشد بسیار خوبی داشته‌‌‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به زودی خبرهای خوبی از این حوزه خواهیم داشت، ادامه داد: در زمینه خودکفایی در حوزه‌‌‌های لکوموتیو به‌ویژه موتور به دستاوردهای خوبی دست یافته‌‌‌ایم.

صالحی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۳ با توجه به شعار سال و احکام برنامه هفتم توسعه تلاش می‌‌‌کنیم تا نهضت احیای خطوط متوقف را با کمک مردم به پیش ببریم و در این راستا ۵۰ دستگاه لکوموتیو متوقف را به مزایده خواهیم گذاشت تا آنها را احیا کنیم.

وی افزود: دست کم ۲۰ سال در حوزه لکوموتیو که یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌‌‌های حوزه ریلی است غفلت داشته‌‌‌ایم، با این حال در سال‌جاری تلاش می‌‌‌کنیم از محل تبصره ۱۸ و ماده ۱۲ قانون، تهاتر نفت و مشارکت بخش خصوصی این گلوگاه را رفع و برطرف کنیم.

صالحی تاکید کرد: امسال در تلاش برای خودکفایی در این حوزه هستیم و اولویت ما بخش خصوصی و تولیدات داخلی خواهد بود. همچنین تلاش می‌‌‌کنیم تا حضور شرکت‌های دانش‌بنیان را در این حوزه تسهیل کنیم.

وی به رونمایی از لکوموتیو تولیدی بخش خصوصی در هفته گذشته اشاره و ابراز امیدواری کرد: بخش زیادی از مشکلات با توان داخلی حل و فصل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در هفت تا هشت سال گذشته استفاده از ظرفیت موجود در ماده ۱۲ قانون بلا‌استفاده و متوقف باقی مانده بود، تصریح کرد: اکنون با امضای توافق‌نامه بین سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی کار قوت گرفته است، به طوری که حواله‌‌‌های مربوط به سال‌های گذشته صادر شده و اکنون در معاونت برنامه‌‌‌ریزی وزارت نفت است تا پس از آن به سازمان برنامه و بودجه ارسال و نقد شود.

صالحی خاطرنشان کرد: مبلغ حواله‌‌‌های صادر‌شده تاکنون یک‌هزار میلیارد تومان است، اما آنچه مربوط به صرفه‌جویی در مصرف سوخت تا پایان سال ۱۴۰۲ است حدود پنج‌هزار میلیارد تومان است.

IMG_7145 copy

تامین ۵۰۰ میلیون دلار برای تامین قطعات و خرید لکوموتیو از محل تهاتر نفتی

صالحی ادامه داد: ۵۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفتی برای تامین قطعات یدکی لکوموتیو موجود در نظر گرفته شده است. ۵۰۰ میلیون دلار دیگر نیز برای خرید لکوموتیو نو با اولویت تولید داخل در نظر گرفته شده است. برای تامین ۳۰۰ دستگاه لکوموتیو باری که میراث ۱۰ ساله ماست، در سال ۱۴۰۳ برنامه ویژه‌‌‌ای ارائه می‌‌‌کنیم که در ادامه سال هم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه جبران کمبود ۱۰ ساله لکوموتیو زمان‌بر است، افزود: تولید لکوموتیو نو چند سال طول می‌‌‌کشد. تامین منابع از محل تهاتر نفتی نیز به جلسات متعدد و مصوبات در مراجع مختلف از جمله هیات دولت نیاز دارد. در سال‌جاری از تمام ظرفیت‌‌‌ها برای جبران کم‌‌‌کاری ۱۰ساله و تامین ۳۰۰ دستگاه لکوموتیو باری استفاده می‌‌‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت افزایش بهره‌‌‌وری لکوموتیوهای فعلی بیان کرد: امروز در مجموع 330 دستگاه لکوموتیو سنگین باری در گردش است که به ۳۰۰ دستگاه دیگر نیاز داریم و برای این منظور از تمام ظرفیت‌‌‌ها از جمله بخش خصوصی سالم توانمند برای به مدار بازگرداندن لکوموتیوهای متوقف استفاده می‌‌‌کنیم.

صالحی همچنین با بیان اینکه راهبرد ما در ۱۴۰۳ در حوزه واگن باری، مسافری، لکوموتیو باری، احداث خط دوم و برقی‌‌‌سازی است گفت: بسته‌‌‌های تسهیلات متفاوتی ارائه کردیم. در وهله اول در زمینه لکوموتیو باری، با همین شبکه موجود که ۱۵‌هزار کیلومتر ریل داریم و به صورت ظرفیت کامل یا محدود استفاده می‌شود، حدود ۳۱‌هزار واگن باری و تعداد ۳۳۰ لکوموتیو باری فعال داریم.

وی ادامه داد: با توجه به میزان بار کشور، حدود ۳۰۰ لکوموتیو باری کسری داریم. علت این است که در ۱۰ سال قبل تمرکز بیشتر روی موضوعات دیگر بوده و در مدت ۱۰ سال معضلات حوزه لکوموتیو باری بیشتر شده و در دولت سیزدهم هم این معضل بیشتر خود را نشان داده است. متوسط عمر همین ۳۳۰ لکوموتیو باری هم بالای ۳۰ سال است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای حل معضلات موجود، نیاز به تمهیدات خاصی داشتیم اظهار کرد: تجهیزات این لکوموتیو‌‌‌ها دانش فنی می‌طلبد که ما تحریم هستیم و سرمایه‌گذاری‌‌‌های زیادی نیاز دارد. امروز موضوع سرمایه‌گذاری برای تامین ناوگان ریلی، از محل استجازه نفت و تهاتر نفتی توسط مقام معظم رهبری و رئیس‌‌‌جمهور در طول دو سال و نیم گذشته به ثمر نشسته است. اولین مبلغ این تهاتر نفتی در سال ۱۴۰۲ نقد شد و در سال ۱۴۰۳ بخش‌‌‌های بعدی تهاتر نفتی نقد می‌شود.

قطار سریع‌‌‌السیر در دستور است

مدیرعامل راه‌‌‌آهن گفت: از ۱۰ سال پیش قرارداد برقی‌‌‌سازی مسیر تهران - مشهد را داشتیم که انجام نشد و میزان پیشرفت این پروژه صفر‌درصد است و درحال حاضر هم در اولویت ما نیست.

صالحی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت قطار برقی در کشور گفت: از ۲۰ سال قبل با کشور چین قرارداد برقی‌‌‌سازی مسیر تهران- مشهد را داشتیم که این کار اجرایی نشد و این قرارداد ۲۰ سال همین‌طور باقی ماند تا جایی که میزان پیشرفت این پروژه صفر‌درصد بوده و درحال حاضر نیز در اولویت قرار ندارد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این، قطار سریع‌‌‌السیر تهران- مشهد بر حسب تاکیدات مقام معظم رهبری و وزیر راه و شهرسازی در دستور کار جدی راه‌‌‌آهن است. این خط به فناوری بالا نیاز دارد که از لحظه طراحی آغاز می‌شود. با شرکت‌های مختلف در این خصوص مذاکره کردیم و بخشی از طراحی‌‌‌ها انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استراتژی برقی‌‌‌سازی با اولویت خطوط باری مصوب شده است، گفت: برقی‌‌‌سازی راه‌‌‌آهن بافق- بندرعباس را به عنوان یکی از خطوط باری، مصوب کردیم. ‌‌‌اگر بتوانیم با توان داخل و در غیراین صورت با طرف خارجی آن را انجام می‌‌‌دهیم. زیرا مهم‌ترین بار ریلی محصولات معدنی و فولادی است. همچنین از مهم‌ترین پروژه‌‌‌ها دو‌خطه‌‌‌سازی مسیر ریلی بافق- سنگان بوده که برای آن یک میلیارد دلار از محل تهاتر نفتی پیش‌بینی شده است.

ورود پایین نقدینگی؛ مهم‌ترین مشکل صنعت ریلی

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل صنعت ریلی این بوده که ورود نقدینگی به این حوزه به‌‌‌شدت کم بوده و حوزه حمل‌‌‌ونقل ریلی دچار غفلت ۱۰‌ساله شده است. مقام معظم رهبری هم اشاره کردند و البته گفتند که بناست کارهای خوبی انجام شود. ازجمله اینکه خودشان در موضوع تهاتر نفتی هم برای حل این مشکل استجازه دادند. موضوع حمل‌‌‌ونقل ریلی موضوعی با تکانه بالاست و اثرات دو سال پیش را امروز می‌‌‌بینیم.

مدیرعامل راه‌‌‌آهن با بیان اینکه در دولت سیزدهم حدود ۵۰ واگن نو مسافری وارد شبکه شده است، گفت: اولویت ما برای سفارش‌‌‌گذاری واگن مسافری تولید داخل است که برای ۵۰۰ واگن مسافری هدف‌‌‌گذاری کرده و با شرکت‌های تولیدکننده مذاکره کردیم. شرکت‌هایی که همین الان تولیدکننده هستند که شامل سه شرکت می‌شود و شرکت‌هایی که با تغییراتی در خط تولید خود می‌توانند در زنجیره تامین تولید واگن مسافری قرار گیرند و تا پایان سال بخشی از این واگن‌‌‌ها وارد حمل‌‌‌ونقل ریلی می‌شود.

صالحی ادامه داد: پیش‌بینی می‌‌‌کنیم ظرف ۱۵ ماه، ۱۰۰ واگن مسافری نو وارد شبکه حمل‌‌‌ونقل ریلی شود که به واسطه آن می‌توانیم ۹ رام قطار مسافری عرضه کنیم. البته این روند پس از آن سرعت می‌گیرد که تولیدکنندگان وارد عرصه تولید قطعه شوند. همچنین این تعداد ساخت واگن، جدای از نوسازی واگن مسافری است. وی در خصوص راه‌‌‌آهن برقی تهران - قم - اصفهان بیان کرد: این کار بناست از محل فاینانس چین تکمیل شود و هم‌‌‌اکنون در حال سیر فرآیند مذاکرات بانک مرکزی است. راه‌‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای انجام این پروژه را خواهد داشت و در خصوص فاینانس اول و دوم جلساتی با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داشتیم. وقتی مذاکرات بانک مرکزی با طرف چینی به نتیجه رسید، این پروژه ریلی تعیین تکلیف خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص میزان ترانزیت ریلی کشور بیان کرد: میزان ترانزیت ریلی در سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۶۰۹‌هزار تن بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۱۰‌درصد افزایش داشته است.

عقب‌ماندگی ۱۰۰‌هزار میلیارد تومانی در بخش بازسازی خطوط

مجموع عقب‌‌‌ماندگی راه‌‌‌آهن در بخش بازسازی خطوط ۱۰۰‌هزار میلیارد تومان است. در حالی که در سال گذشته بودجه بازسازی خطوط تنها ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده که امسال به ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب گفت: طی ۱۰ سال اخیر بهسازی و بازسازی چندانی در راه‌‌‌آهن صورت نگرفته که به پایه پولی سال گذشته ۷۰ همت و به پایه پولی امسال ۱۰۰ همت عقب‌ماندگی تعمیرات خط را داریم. وقتی شرکت و مالک واگن باری حق دسترسی را نمی‌‌‌دهد، ما امکان بهسازی نداریم.

صالحی درباره لکوموتیوهای متعلق به راه‌‌‌آهن گفت: زمانی که به مدیرعاملی راه‌‌‌آهن منصوب شدم، از تعداد ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو، ۵۰ دستگاه به صورت دائمی متوقف بود. از تعداد ۱۰۰ لکوموتیو نیز 18 دستگاه آن متوقف و خراب بود و تنها ۸۲ دستگاه آن فعال بود و از این تعداد نیز تنها ۱۷ لکوموتیو به لحاظ تعمیراتی، به صورت ایمن حرکت می‌‌‌کرد.  وی افزود: بسته‌‌‌های مختلفی ارائه دادیم که بتوانیم جبران انباشت بدهی‌‌‌های گذشته را بکنیم و در یک بسته ۱۵۰ لکوموتیو دیگر را برای تولید لکوموتیو با بخش داخلی انجام می‌‌‌دهیم. مدیرعامل راه‌‌‌آهن ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۱‌هزار واگن باری داریم که بیش از ۳۰۰۰ واگن باری نو در دولت سیزدهم تولید شد و به بهره‌‌‌برداری رسید. تمام این تعداد با سفارش‌‌‌گذاری بخش خصوصی ‌‌‌و تولید داخل و حمایت راه‌‌‌آهن‌‌‌ انجام شد. از جمله تسهیلات تبصره بخش ۱۸. این رکورد تاریخی است و نشان می‌دهد که راه‌‌‌آهن چه حمایتی از بخش خصوصی سالم انجام می‌دهد. بنابراین در حوزه واگن باری با حمایت‌‌‌های صورت‌‌‌گرفته به لحاظ توان داخل نیازی به واردات نداریم.

وی با بیان اینکه نیازی به تولید واگن باری نداریم مگر برای نوسازی، افزود: بخشی از واگن‌‌‌های باری عمر ۵۰ ساله دارند. مالک واگن‌‌‌های ۵۰ و ۶۰ ساله ترجیح می‌دهد این روند را ادامه دهد. همچنین از ۱۰۰۰ واگن مسافری در اختیار بیش از نصف آنها بیشتر از ۳۰ سال عمر دارند. واگن‌‌‌هایی در سیر داریم که ۴۸ سال عمر دارند. هیچ دستورالعملی برای مدت زمان عمر آنها وجود نداشت. بنابراین ممکن است نسبت به گذاشتن خط مرزی برای سن واگن‌‌‌ها مقاومت داشته باشند. اما ما به‌‌‌عنوان راه‌‌‌آهن مسوولیت ایمنی را داریم و باید به این موضوع ورود کنیم.

عدم‌پرداخت حق دسترسی توسط مالکان واگن‌‌‌های مسافری

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مالکان واگن‌‌‌های مسافری به راه‌‌‌آهن حق دسترسی نمی‌‌‌دهند، گفت: واگن‌‌‌های باری هم با عقب‌‌‌ماندگی و نصفه نیمه می‌دهند. بابت لکوموتیو مسافری هم بابت هزینه‌‌‌های سیر و حرکت و حق دسترسی، یک ریال نمی‌‌‌دهند و بابت لکوموتیو در اختیارشان یک‌‌‌دهم قیمت تمام‌‌‌شده را می‌دهند که آن را هم نصف شرکت‌ها نمی‌‌‌دهند. برای مثال شرکت رجا که نصف مسافران را جابه‌‌‌جا می‌کند، هفت سال است که یک ریال هم بابت لکوموتیو در اختیار خود نداده است.

وی ادامه داد: مالک بار باید پول را به مالک واگن بخش خصوصی دهد و او به راه‌‌‌آهن بدهد که راه‌‌‌آهن هم بتواند به خط و مالکان لکوموتیو بخش خصوصی بدهد. ما موظف به ایجاد انضباط هستیم، برای اینکه چرخه حمل‌‌‌ونقل ریلی باری بچرخد باید بخش خصوصی حق دسترسی و حق لکوموتیو پرداخت کند. ۲۳ شرکت مالک واگن باری داریم که ۱۸ شرکت در این زمینه خوب عمل می‌کنند.

صالحی با بیان اینکه درحوزه واگن باری به لحاظ تولید نیازی نداریم و اشباع هستیم، گفت: در طول چند ماه آینده آماده هستیم که تولیدکنندگان واگن باری امکان صادرات داشته باشند. ضمن اینکه واگن‌‌‌های با عمر بالا، نیاز به نوسازی خواهد داشت که تولیدکنندگان واگن باری می‌توانند در این زمینه ایفای نقش کنند. اولویت ما تولید لکوموتیو باری و واگن مسافری است.

وی افزود: به دنبال تامین ۵۰۰ واگن مسافری با اولویت تولید داخل و بخش خصوصی هستیم. اما اگر تامین نشد سایر راه‌‌‌ها را خواهیم رفت؛ زیرا‌ شأن مردم استفاده از قطارهای نو و در دسترس قرار گرفتن بلیت است. تمام تلاش خود را از جمله استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ برای سفارش‌‌‌گذاری واگن مسافری انجام می‌‌‌دهیم.