جزئیات نوسازی ناوگان ریلی

قیمت‌گذاری تابع تصمیم ستاد تنظیم بازار

میرحسن موسوی، معاون مسافری راه‌‌‌آهن در پاسخ به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» درباره تغییر قیمت بلیت قطار گفت: تغییر قیمت بلیت، تابع تصمیمات ستاد تنظیم بازار بوده و ما در شرکت راه‌‌‌‌‌‌آهن تابع آن هستیم. بر این اساس فعلا برنامه‌‌‌ای برای افزایش قیمت بلیت وجود ندارد.

وی افزود: شرکت‌های ریلی مسافری، هماهنگی و همکاری مناسبی با راه‌‌‌آهن دارند و در بخش قیمت‌ها، ارتقای کیفیت داخل قطارها، خدمات‌‌‌دهی و افزایش سیر قطارها همکاری داشتند.

موسوی افزود: دوره انتظار تهیه بلیت قطار افزایش یافته چون ناوگان هوایی و اتوبوسی کاهش یافته است. نرخ حمل‌ونقل ریلی برای مردم مناسب است در نتیجه استقبال از آن فراوان است.‌‌‌ البته مدت انتظار تهیه بلیت شاید یک هفته بیشتر نباشد، اما سلیقه‌‌‌ها برای انتخاب نوع قطار متفاوت است.

افزایش تقاضای بلیت قطار در نتیجه مزیت ایمنی و قیمت پایین

آسایش و ایمنی و همچنین قیمت پایین قطارهای مسافربری باعث افزایش تقاضا در این بخش شده است. از ابتدای سال نیز ۱۰‌درصد رشد نسبت به سال گذشته ایجاد شده و تاکنون حدود ۲۳.۵ میلیون مسافر جابه‌‌‌جا کردیم.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، میرحسن موسوی، معاون مسافری راه‌‌‌آهن ضمن اعلام این مطلب درباره عملکرد جابه‌جایی مسافر در بخش ریلی گفت: سال گذشته با ۲۹ میلیون و ۶۵۶‌هزار و ۸۰۰ نفر مسافر جابه‌‌‌جا شده، رکورد جابه‌‌‌جایی‌‌‌ مسافر در بخش ریلی شکسته شده که این میزان پیش از این ۲۸ میلیون و ۸۰۰‌هزار نفر بوده است.

وی افزود: با بهینه کردن استفاده از قطارها، افزایش ضریب اشغال و افزایش واگن‌‌‌ها و افزایش بهره‌‌‌‌‌‌برداری از واگن‌‌‌ها به این افزایش کمی رسیده‌‌‌ایم. درباره قطارهای حومه‌‌‌ای نیز با بررسی مسیرهایی با ضریب اشغال پایین و ساعت‌‌‌های پرترافیک، به ضریب اشغال تا ۸۰‌درصد رسیده‌ایم و تعداد نفر- صندلی جا‌به‌‌جا شده در بخش حومه‌‌‌ای رشد داده شده است.

میانگین زمان یک هفته‌‌‌ای انتظار برای خرید بلیت قطار

معاون مسافری شرکت راه‌‌‌آهن گفت: مدت زمان خرید بلیت قطار با توجه به نوع ناوگان و زمان پیک سفر متفاوت بوده، اما به طور میانگین یک هفته است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، معاون مسافری راه‌‌‌آهن ضمن اعلام این مطلب گفت: مدت زمان انتظار برای خرید بلیت در ایام و مناسبت‌‌‌های مختلف متفاوت بوده و شاید در یک بازه زمانی سه‌روزه مسافران بتوانند بلیت بخرند اما در ایام شلوغ ممکن است تا ۱۰ روز بلیت پیدا نشود.

وی افزود: اما در مجموع و به طور میانگین مدت زمان انتظار برای خرید بلیت یک هفته است و بستگی به ناوگان چهارتخته و شش‌‌‌تخته در مسیرهای پر‌تردد مانند مشهد دارد.

موسوی در ادامه گفت: اولویت اصلی و توجه راه‌‌‌آهن به امنیت بوده و همواره آن را در دستور کار خود قرار داده است که در همین راستا اقدامات گسترده‌‌‌ای از جمله نصب دوربین در تمامی لکوموتیو‌‌‌ها انجام شده است.

معاون مسافری شرکت راه‌‌‌آهن بیان کرد: در راستای افزایش کیفیت و کمیت ناوگان سعی کرده‌‌‌ایم تعداد ناوگان خود را افزایش دهیم و در این زمینه سیاستگذاری و مکاتبات را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و در سال‌های آینده شاهد واردات ۱۰۰۰ دستگاه ناوگان خواهیم بود‌‌‌.

هدف‌‌‌‌‌‌گذاری تامین ۱۰۰۰ دستگاه واگن مسافری در فاز اول

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، معاون مسافری راه‌‌‌آهن با بیان اینکه در سال‌های گذشته به نسبت خطوط ریلی ایجادشده، ناوگان اضافه نشده گفت: اولویت توسعه واگن‌‌‌های مسافری، استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی بوده و در فاز اول ۱۰۰۰ دستگاه واگن مسافری وارد شبکه ریلی خواهد شد که از محل ظرفیت داخل و واردات خواهد بود. بخشی از آن نیز طبق برنامه‌‌‌ریزی وزارت راه قرار است از محل تهاتر نفت و از خارج کشور وارد شود.

وی افزود: طبق قانون ماده ۱۲ و مصوبه هیات وزیران، اعطای کمک ‌‌‌هزینه مالی به شرکت‌ها پس از سرمایه‌گذاری جدید در ناوگان ریلی به دلیل صرفه‌‌‌جویی در مصرف سوخت، باید انجام شود. بر همین اساس به تازگی مجددا‌‌‌ شیوه‌‌‌نامه‌‌‌ها و موافقت‌‌‌نامه‌‌‌های آن امضا شده و در شرف پرداخت است.

موسوی با بیان اینکه در قانون برنامه هفتم آورده شده است که دولت مکلف است زیان بخش مسافری ریلی را جبران کند، گفت: در دنیا به کل قطارهای حومه‌‌‌ای و بین‌شهری یارانه تعلق می‌گیرد، در کشور ما هم یارانه از سوی دولت به صنعت مسافری تعلق می‌گیرد، اما کافی نیست. شرکت‌های ریلی یک ریال حق دسترسی به شبکه ریلی پرداخت نمی‌‌‌کنند، البته موضوع هزینه خدمات ایستگاهی متفاوت است.

وی افزود: مجموع پولی که سال گذشته بابت خدمات ایستگاهی از محل بلیت دریافت شده معادل ۸۰ میلیارد تومان بود، اما مجموع پولی که از محل حق دسترسی بخش مسافری به شبکه ریلی پرداخت نشده معادل۶۰۰۰ میلیارد تومان است.

موسوی با بیان اینکه مشوق‌‌‌های سرمایه‌گذاری جدید نظیر ماده ۱۲ و تبصره ماده ۱۸بودجه هر سال در حال اجراست، گفت: تسهیلات اعطا‌شده از محل تبصره ۱۸ به بخش مسافری در بخش واگن و ناوگان مسافری اختصاص داده شد.

۱۵۳۰ دستگاه واگن‌‌‌‌‌‌ آماده سیر ‌‌‌شامل بین‌‌‌شهری و حومه‌‌‌ای

واگن‌‌‌های آماده سیر مسافری شامل بین‌‌‌شهری و حومه‌‌‌ای در اختیار ۱۵۳۰ دستگاه با احتساب واگن‌‌‌های خدماتی است. ‌‌‌

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، میرحسن موسوی، معاون مسافری راه‌‌‌آهن ضمن اعلام این مطلب گفت: ایمن بودن سیر و حرکت قطارها با حساسیت بالا دنبال می‌شود و به تازگی دوربین‌‌‌ در همه لکوموتیوهای مسافری نصب شده است و خدمات لکوموتیوران ضبط می‌شود، دوربینی دیگر نیز بیرون لکوموتیو نصب شده است و دیتاهای بیرون را در اختیار ما قرار می‌دهد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۴۱‌درصد در نفرکیلومتر رشد داشتیم، امسال نسبت به پارسال ۵.۵‌درصد رشد نفر کیلومتر داریم‌‌‌.

برقراری قطار ترکیبی تهران-کربلا

قطار ترکیبی تهران-کربلا طی توافق با کشور عراق به طور مستمر مجددا راه‌‌‌اندازی شد که به صورت ترکیبی در مسیر تهران، شلمچه، بصره و کربلا سیر می‌کند و هفته‌‌‌ای یک قطار رفت و یک قطار برگشت داریم.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، میرحسن موسوی، معاون مسافری راه‌‌‌آهن ضمن اعلام این مطلب گفت: عرضه بلیت‌‌‌ قطار تهران-کربلا در سامانه انجام می‌شود. قیمت بلیت قطار ترکیبی تهران-کربلا بر مبنای کلاس واگن‌‌‌ها در کشور عراق است، عراق سه درجه قطار دارد که متناسب با آنها قیمت بلیت قطار ترکیبی از ۱.۱ میلیون تا ۱.۴ میلیون است‌‌‌.

از رده خارج کردن ۷۰۰ واگن فرسوده

ارتقای کیفیت خدمات مسافری یکی از سیاست‌‌‌هایی است که امروز به جد در راه‌‌‌آهن دنبال می‌شود، به طوری که در موضوع مهم ارتقای کیفیت و امنیت ۷۰۰ واگن فرسوده بالای ۵۵ سال از رده خارج شده است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، میرحسن موسوی، معاون مسافری راه‌‌‌آهن ضمن اعلام این مطلب گفت: مطابق استانداردهای بین‌المللی، با گذشت ۳۰ سال از سیر قطارها بازسازی سطح یک انجام شده و بازسازی سطح ۲ سختگیرانه‌‌‌تر و مربوط به قطارهای با سیر بیش از ۴۵ سال است.

کاهش ۱۷ درصدی تاخیر قطارها

وی اضافه کرد: دومین اقدامی که از سوی راه‌‌‌آهن در این راستا به طور مستمر پیگیری می‌شود، کنترل تاخیر حرکت قطارهاست؛ به طوری که در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷‌درصد کاهش مدت زمان تاخیر سیر قطارها از مبدأ تا مقصد به دست آمد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، معاون مسافری راه‌‌‌آهن ضمن اعلام این مطلب گفت: در همین راستا بسیاری از ایستگاه‌‌‌ها و تجهیز آنها به پله برقی و آسانسور مکانیزه شده و در همه ایستگاه‌‌‌هایی که حجم ورود و خروج مسافران از آنها ۹۵‌درصد بوده تماما مناسب‌‌‌سازی انجام شده است. این اقدام شامل همه ایستگاه‌‌‌های خط ریلی تهران- مشهد می‌شود.

معاون مسافری راه‌‌‌آهن همچنین از بازنگری در دستورالعمل مربوط به ارائه خدمات در بخش راهبری قطار (چه در بخش منسوجات و چه در بخش برخورد ماموران و مهمانداران) خبر داد و گفت: در صورت تاخیر قطارها و حتی مواردی همچون قطعی تلویزیون در داخل واگن‌‌‌ها و...، بخشی از پول بلیت به مسافران مسترد می‌شود.

این مقام مسوول راه‌‌‌آهن یادآور شد: سال گذشته عملیات بهسازی و رنگ‌‌‌آمیزی ایستگاه‌‌‌ها، مساجد، نمازخانه‌‌‌ها و... طی ۲۸۸ پروژه در ایستگاه‌‌‌های قطار به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان انجام شد تا خدمات خوبی  به مسافران ارائه شود.

وی اظهار کرد: همچنین در بخش قطارهای حومه‌‌‌ای، مسیرهایی که پیش از این با ضریب اشغال پایین سیر می‌‌‌کرد، با تطابق حرکت قطارها با سلیقه مردم و افزایش حرکت در ساعت‌‌‌های پر‌ترافیک، ضریب اشغال را افزایش دادیم.

وی گفت: اکنون مجموع واگن‌‌‌های مسافری بین‌شهری و حومه‌‌‌ای که در اختیار شرکت راه‌‌‌آهن است یک‌‌‌هزار و ۵۳۰ واگن است.

موسوی خاطرنشان کرد: بخش سوم سیاست‌‌‌های راه‌‌‌آهن، ایمن بودن سفرهاست که با حساسیت بالایی به آن نگاه می‌شود و اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است.

وی ادامه داد: آخرین اقدام در این زمینه، نصب دوربین در همه لکوموتیوها بود تا رفتارهای لکوموتیورانان و کمک لکوموتیو‌رانان نظارت شود. همچنین دوربین‌‌‌هایی در بیرون قطارها کار گذاشته شده است تا همه اطلاعات طول مسیر را در اختیار شرکت قرار دهد.