به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد محمدی بخش در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا و رکود ناشی از آن، موضوع قیمت‌گذاری بلیت هواپیما در اردیبهشت‌‌‌ماه ۱۴۰۱ مطرح شد و پس از طی فرآیندهای قانونی با افزایش ۳۰درصدی قیمت بلیت موافقت شد اما بنا به دلایلی اعمال نشد. محمدی بخش در خصوص افزایش قیمت ۱۴۰۲ افزود: پیشنهاد افزایش قیمت نسبت به دی‌‌‌ماه ۱۴۰۰‌سنجیده می‌شود که از آن زمان تاکنون هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌‌‌ایم و این درحالی است که مؤلفه‌‌‌های متعددی مانند هزینه‌‌‌های سوخت، هزینه استهلاک، تعمیر و نگهداری، هزینه‌‌‌های فرودگاهی، بحث ارز و تحریم و... در این امر دخیل هستند. وی تشریح کرد: ظرف ۱۰ روز آینده پیشنهاد انجمن شرکت‌های هواپیمایی نهایی می‌شود و به ستاد تنظیم بازار ارسال می‌شود.

۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی

رئیس سازمان هواپیمایی با اعلام آمار ادامه داد: در بین هواپیماهای زمین‌گیر، در حال حاضر ما ۱۶ فروند هواپیما داریم که بیش از ۱۰ سال زمین‌‌‌گیر مانده‌‌‌اند؛ همچنین ۶۸ فروند هواپیما، بیش از ۵ سال و کمتر از ۱۰ سال زمین‌‌‌گیر هستند، ۳۲ فروند هواپیما نیز داریم که بین ۲ تا ۵ سال زمین‌‌‌گیر مانده‌‌‌اند و باید این هواپیماها به ناوگان هوایی کشور برگردند. البته ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی داریم که سرخط هستند.

محمدی‌‌‌بخش با اشاره به تاب‌‌‌آوری صنعت در شرایط تحریم، اضافه کرد: طی ۱۸ ماه گذشته بیش از ۵۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی ما اضافه شده است که ۲۰ فروند از این ناوگان سرخط است. وی افزود: ما به جد نوسازی ناوگان را دنبال می‌‌‌کنیم و سیاست روشن دولت این است که عدد قابل‌توجهی در سال ۱۴۰۲ برای آن اختصاص یابد تا نوسازی ناوگان رقم بخورد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: تلاش می‌شود از ۱۲۳ پرونده هواپیمای زمین‌‌‌گیر هرچه می‌توانیم هواپیما به چرخه پروازی برگردانیم؛ همچنین ورود هواپیما توسط بخش خصوصی تداوم دارد، موضوع دیگر نیز ساخت هواپیمای داخلی و بومی از استراتژی‌‌‌های پیش‌‌‌روست که در کارخانه هواپیماسازی اصفهان انجام می‌شود کمیته‌‌‌ای هم در این خصوص تشکیل شده است تا به شرایط جنگ نابرابر غلبه کنیم و به توانمندی برسیم.

فعال‌‌‌سازی ایرباس‌‌‌ها/  برقراری ۸۰۰ پرواز

شمس الدین فرزادی‌پور مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز در این جلسه ضمن قدردانی از انعکاس واقعیت‌ها از سوی خبرنگاران گفت: اصل اول ما توسعه و تقویت ناوگان از طریق برخط کردن هواپیمای زمین‌‌‌گیر است، برنامه داریم ۴۰ تا ۵۰‌درصد هواپیماهای ATR و بخشی از ایرباس‌ها را فعال کنیم که گامی اساسی در خدمت رسانی به مردم است. وی در خصوص برنامه حج نیز اظهار کرد: ناوگان موردنیاز آماده‌سازی شده است، هماهنگی با مراجع ذی‌ربط انجام شده است و مورد خاصی وجود ندارد اما برنامه سنگینی است که تلاش ویژه‌ای می‌طلبد چرا که در این موسم ۹۰‌هزار نفر طی ۸۰۰پرواز جابه جا می‌شوند و رویکرد ما بهره‌گیری از همه ظرفیت صنعت است.