خودکفایی در تولید اتوبوس برقی

مدیرعامل شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان (شتاب) با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: این اتوبوس با مشارکت شرکت‌های گروه مپنا و عقاب‌افشان ساخته شده و به نوعی می‌توان گفت این اولین خودروی ساخت داخل است که در حال حاضر بین ٦٠ تا ٧٠درصد داخلی‌سازی دارد و با افزایش تیراژ به ١٠٠‌درصد داخلی‌سازی می‌رسد. محصول تولیدی اتوبوس برقی مبتنی بر باتری است.

کامبیز مرادی افزود: شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان با نام تجاری «شتاب»، سرمایه‌گذاری مشترک‌(جوینت‌ونچر) با سهام ۵۰-۵۰ میان گروه تولیدی صنعتی عقاب افشان و گروه مپناست، به این صورت که بخش بدنه را گروه عقاب‌افشان و بخش پیشرانه را گروه مپنا تولید کرده و شرکت شتاب متولی و ارائه محصول به بازار و خدمات پس از فروش است.

وی درباره مزیت تولید اتوبوس برقی در کشور گفت: کشور در حوزه خودرو‌های برقی کشور یک مزیت نسبی دارد، به این صورت که در ساخت تجهیزات و زیرسیستم‌های خودرو‌های برقی صرف‌نظر از اینکه تجاری باشد یا سواری توان ساخت در داخل کشور وجود دارد، به همین دلیل دستورالعمل‌ها و رویه‌های توسعه خودروهای تجاری درون کشور در بالادست حاکمیت تعریف شده است.

مرادی افزود: اولین مقصد برای این رویکرد، حمل‌ونقل عمومی می‌تواند باشد. ما نیز بر این مبنا این موضوع را آغاز کرده‌ایم و محصول آماده ورود به بازار است. در همین زمینه آمادگی عقد قرارداد را داریم و امیدواریم ظرف هفته‌های آینده با وزارت کشور به توافق برسیم و بتوانیم تولید انبوه را شروع کنیم.

توان تولید ٤٠٠ دستگاه اتوبوس برقی

مدیرعامل شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان درباره تعداد اتوبوس تولیدشده گفت: در حال حاضر چند نمونه تولید شده که در حال گذراندن مراحل تست و استاندار‌سازی است. ١٥دستگاه با مشخصات جدید را هم که به تایید اتحادیه اتوبوسرانی و وزارت کشور رسیده است در دست تولید داریم. فاز بعدی را با تولید ٣٠٠دستگاه شروع می‌کنیم و هدف این است که در سال‌های آینده تولید آن سالانه بالغ بر‌ هزار دستگاه در سال باشد.

وی درباره توان تولید این اتوبوس‌ها گفت: تولید اتوبوس شهری به صورت سفارشی است و در حال حاضر توان تولید حدود ٤٠٠دستگاه را داریم که قابلیت افزایش تا‌ هزار دستگاه تا سال ١٤٠٥ به بعد را دارد.

در بخش باتری نیازمند واردات هستیم

مرادی در پاسخ به این پرسش که کدام بخش در تولید اتوبوس نیازمند واردات است، گفت: عمده آن سمت باتری پک است. سلول‌های باتری را از چین وارد می‌کنیم. بقیه نقاط دنیا مانند آمریکا و اروپا‌ نیز سلول‌های باتری را از چین تامین می‌کنند؛ زیرا در چین، شرایط خاصی برای تولید سلول‌های باتری وجود دارد، ولی بقیه مراحل ساخت باتری داخل کشور انجام می‌شود.

فروش محصول؛ مهم‌ترین مشکل تولید اتوبوس برقی

در حال حاضر، بزرگ‌ترین مشکل تولید اتوبوس برقی، عقد قرارداد و ‌ مشتری‌یابی و فروش محصول است.

مدیرعامل شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان با اعلام این مطلب گفت: علت این موضوع این است که قیمت اتوبوس برقی بالاتر از اتوبوس دیزلی و تقریبا دوبرابر آن است. ولی در سال‌های آینده با توجه به به‌روز شدن تکنولوژی تولید، قیمت اتوبوس برقی کاهش پیدا خواهد کرد و در یک‌دهه آینده به نقطه سر به سر می‌رسد. به عبارتی هرچه تولید انبوه‌تر شود، صرفه در تیراژ بیشتر شده و قیمت محصول کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: اگر بحث قراردادها حل شود و سفارش تولید از مشتری‌ها داشته باشیم، می‌توانیم قیمت را پایین‌تر آوریم و در بخش مکانیزم تولید و زیرساخت تولید رشد کنیم.

مرادی درباره مزایای اتوبوس برقی در مقایسه با اتوبوس دیزلی گفت: بنا به دلایل مختلف از جمله مسائل محیط‌زیستی و کاهش هزینه‌های بهره‌برداری اتوبوس‌های برقی در درازمدت تولید اتوبوس برقی بهتر از اتوبوس دیزلی است؛ به این معنی که اتوبوس‌های برقی، سوخت و روغن مصرف نمی‌کنند، از طرف دیگر تعداد قطعات منفصله اتوبوس برقی کمتر از ١٠‌درصد اتوبوس دیزلی است. این موضوع اصطکاک قطعات، تعمیر قطعات و نگهداری قطعات و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و در درازمدت مصرف اتوبوس برقی قطعا مقرون‌به‌صرفه است. وی افزود: لازمه این موضوع این است که مشتری وجود داشته باشد. عمده مشتری‌ اتوبوس داخل شهری، بخش دولت و شهرداری و بخش عمومی محسوب می‌شود. شرایط مالی کشور، شرایطی نیست که بتوان غیر از نیازهای روز، به خرید و تامین تجهیزات حمل‌ونقل عمومی اقدام کرد. از این‌رو چالش اصلی ما مساله فروش و مساله فنی و استاندارد‌سازی‌ تجهیزات و بحث استاندارد برای حوزه خودروهای برقی در کشور است که در این مورد هم رایزنی‌های لازم انجام شده است و امیدوارم ظرف ماه‌های آینده یا نهایتا سال آینده بتوانیم به زیرساخت کامل استاندارد‌سازی در داخل کشور دست یابیم.