به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، «شهریار افندی‌زاده» در نخستین اجلاس وزرای ایران با نمایندگان کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان درباره همکاری‌‌‌های ترانزیتی که در محل هتل اسپیناس تهران برگزار شد، اظهار کرد: این اجلاس یک ابتکار عمل جدید برای تقویت همگرایی منطقه‌‌‌ای بین کشورهای حاضر در زمینه حمل‌‌‌ونقل و ترانزیت است.

وی ادامه داد: به واسطه شکل‌‌‌گیری فضای سازنده و تعاملی فعلی در زمینه حمل‌‌‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت میان اعضای حاضر و همچنین توافقات چندجانبه ایران با دیگر کشورهای حاضر، فصل نوین و روزهای شکوفایی همکاری‌‌‌های حمل‌ونقل و ترانزیتی در حال رقم خوردن است.

افندی‌زاده این اجلاس را در امتداد نشست اخیر سران شانگهای در سمرقند و مذاکرات انجام شده بین وزرای حمل‌‌‌ونقل کشورهای حاضر در اجلاس دانست و ابراز امیدواری کرد این اجلاس، منجر به تبیین و تصویب تصمیمات هوشمندانه و هدفمند جهت اقدام مشترک با همکاری مشترک همه اعضا شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در چارچوب گسترش این دست همکاری‌‌‌ها، زمینه‌‌‌های مطلوب برای هم‌‌‌افزایی موقعیت جغرافیایی، زیرساخت‌‌‌ها و امکانات حمل‌ونقلی‌‌‌مان، بهره‌‌‌مندی کلیه بازیگران عرصه حمل‌‌‌ونقل، لجستیک، تجارت و اقتصاد کشورهای متبوع ما، بیش از پیش در این پهنه جغرافیایی فراهم شود.

وی به امکان هدف‌‌‌گذاری میان‌‌‌مدت ترانزیت سالانه ۲۰‌میلیون تن کالا بین ایران و ۵ کشور ترکمنستان، جمهوری قزاقستان، جمهوری ازبکستان، جمهوری تاجیکستان و جمهوری قرقیزستان اشاره کرد و گفت: در بیانیه پایانی اجلاس هم این هدف‌‌‌گذاری مورد تاکید است.

افندی‌زاده بیان کرد: در این راستا، به گروه‌‌‌های کارشناسی تاکید می‌شود از هر ظرفیت و ابزاری نظیر عضویت مشترک در سازمان‌ها و کریدورهای منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی ترانزیتی، همکاری‌‌‌های با یکدیگر در سرمایه‌گذاری و احداث پروژه‌‌‌های زیرساختی، حسن همجواری و بهبود ترددهای مرزی، توسعه دیجیتال در فرآیندهای ترانزیت، تسهیل در امور کنسولی و ویزای رانندگان و بهبود مستمر تعرفه‌‌‌ها و عوارض ترانزیتی در راستای این برنامه عمل مشترک بهره‌‌‌گیری کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان خواستار نگاه ویژه گروه‌‌‌های کارشناسی به ایجاد سازوکار مدیریت کریدورهای ترانزیتی عبوری در راستای تقویت همکاری ۶ جانبه ترانزیتی و طرح توافقات کلیدی به همین منظور در متن سند پایانی این اجلاس شد.