معاون عملیات شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم با بیان مطلب فوق گفت: مرکز بانکرینگ سلخ قشم در خلیج فارس از نظر موقعیت مکانی مزیت‌های بسیاری نسبت به بندرفجیره امارات‌متحده عربی دارد.

«حمیدرضا اسلامیان»  با اشاره به اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی مرکز سوخت‌رسانی بندر سلخ قشم، امکان تبدیل شدن این مرکز به‌هاب بانکرینگ و سوخت‌رسانی به کشتی‌های تجاری در منطقه دور از دسترس نیست، ادامه داد: مرکز بانکرینگ سلخ قشم در خلیج فارس از نظر موقعیت مکانی مزیت‌های بسیاری نسبت به بندرفجیره امارات متحده عربی دارد.

معاون عملیات شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم در پاسخ به این پرسش که با این حساب بندر سلخ قشم چه مزیت‌هایی نسبت به سایر بنادر حوزه خلیج‌فارس خواهد داشت تاکید کرد: ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که منطقه سلخ قشم با توجه به قرارگیری در کنار کریدور ورودی و خروجی تنگه هرمز و بهره‌مندی از شرایط محیطی دارای موقعیت مناسبی برای سوخت‌رسانی به کشتی‌های بزرگ اقیانوس پیمای داخلی و خارجی است.

همان‌طور که اعلام شد آمارها نشان می‌دهد که سالانه بیش از ۵۰هزار شناور اقیانوس‌پیما از تنگه هرمز و خلیج‌فارس عبور می‌کنند و این اعداد نشان می‌دهد که این منطقه و تامین سوخت کشتی‌های تجاری تا چه حد می‌تواند مهم باشد.

منطقه سلخ قشم با توجه به قرارگیری در کنار کریدور ورودی و خروجی تنگه هرمز و بهره‌مندی از شرایط محیطی دارای موقعیت مناسبی برای سوخت‌رسانی به کشتی‌های بزرگ اقیانوس پیمای داخلی و خارجی است. وی افزود:  ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌های الی کشتی‌های بزرگ تجاری به سوخت آن اختصاص دارد بنابراین تامین سوخت کم سولفور و قیمت مناسب نقش بسزایی در انجام فعالیت‌های اقتصادی حمل و نقل دریایی دارد.

حال با توجه به اینکه مرکز سوخت‌رسانی سلخ قشم از این ظرفیت بالقوه برای کسب درآمدهای ارزی برخوردار است می‌تواند سوخت مورد نیاز کشتی‌های تجاری را با استاندارد لازم تامین کند.

اسلامیان با تاکید بر اینکه سوخت مورد نیاز کشتی‌های تجاری باید از استانداردهای جهانی برخوردار باشد خاطر‌نشان کرد: سوخت کم سولفور ناوگان دریایی ایران طبق استانداردهای بین‌المللی از پالایشگاه شازند اراک تامین می‌شود و مرکز بانکرینگ سلخ قشم در خلیج‌فارس از نظر موقعیت مکانی مزیت‌های بسیاری نسبت به بندر فجیره امارات متحده عربی دارد.

معاون عملیات شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم اشاره‌ای به توزیع و تامین سوخت کشتی‌های تجاری توسط برخی کشورها داشت و گفت: سنگاپور در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ میلیون تن و بندر فجیره امارات نیز بالغ بر ۸ میلیون تن سوخت به شناورهای عبوری توزیع کرده‌اند و مقدار سوخت تدارک شده در بندر فجیره نشان‌دهنده وجود پتانسیل مناسب بازار سوخت در منطقه است.

وی ادامه داد: مرکز سوخت‌رسانی بندر سلخ قشم با ارائه سرویس و خدمات مناسب سوخت‌رسانی، قابلیت جذب سهم قابل توجهی از بازار سوخت در منطقه را دارد و هم اکنون میزان عرضه سوخت به کشتی‌های تجاری در ایران به حدود یک میلیون تن در سال رسیده است. اسلامیان در پاسخ به این پرسش که امروزه سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد زیرساخت‌های بانکرینگ و خدمات جانبی به عنوان پیش‌نیاز صنعت حمل و نقل دریایی جهان از اهمیت بالایی برخوردار است و آیا می‌توانیم در آینده به ‌هاب تامین‌کننده سوخت تبدیل شویم اظهار کرد: سوخت مصرفی کشتی‌ها سهم بالایی در هزینه‌های جاری ناوگان حمل و نقل دریایی دارد، بنابراین با توجه به طولانی بودن سواحل و مرزهای آبی کشور در شمال و جنوب و همچنین وجود منابع تامین سوخت‌های فسیلی از داخل کشور، توسعه و سرمایه‌گذاری در صنعت بانکرینگ در کشور و هدف قراردادن بازار بین‌المللی منطقه بسیار ضروری خواهد بود.

معاون عملیات شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم افزود: اگر بخواهیم به راه‌اندازی مرکز سوخت‌رسانی بندر سلخ جزیره قشم و به بالا بودن اهمیت آن اشاره کنیم باید اذعان شود که موقعیت مناسب در خلیج‌فارس و تنگه هرمز، عمق مناسب آب، انحراف حداقلی کشتی‌ها از مسیراصلی و وجود بازار مناسب در منطقه از مزیت‌های راه‌اندازی مرکز سوخت رسانی سلخ قشم است.

اسلامیان با تاکید بر اینکه ایجاد درآمدهای ارزی از صنعت بانکرینگ می‌تواند بستر مناسبی در راستای توسعه خدمات مکمل دریایی در کشور و اقتصاد دریا محور فراهم کند تاکید کرد: تامین و تدارک سوخت‌های کم سولفور به‌صورت عملی از خام‌فروشی جلوگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان متولی اجرای الزامات سازمان بین‌المللی دریانوردی می‌تواند نسبت به اعمال قوانین بین‌المللی حفظ محیط زیست در رابطه با استفاده از سوخت‌های استاندارد اقدامات لازم را انجام دهد، بنابراین ایجاد بستر مناسب جهت تدارک لوازم ایمنی کشتی‌ها، تدارک آب مصرفی و تامین مواد غذایی مورد نیاز و تامین لوازم یدکی از خدمات جنبی صنعت بانکرینگ محسوب می‌شود.