ورود به شبکه توزیع کالا از طریق راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای

مجید فغانی درباره چشم‌انداز شرکت «توسعه بازرگانی پیشتاز راه و شهر» در حوزه حمل خرده‌بار افزود: با توجه به رشد فزاینده فناوری اطلاعات، ارتباطات و گردش سریع اطلاعات، نیازهای اقتصادی، اداری و اجتماعی بین اشخاص حقیقی و حقوقی، تسریع در جابه‌جایی اسناد، کالا و اقلام خرید و فروش‌شده به‌صورت آنلاین و فیزیکی در بین شهرهای کشور، یک مطالبه برای شهروندان و یک ضرورت برای کسب‌وکارهای مرتبط به منظور برآوردن انتظارات مشتریان محسوب می‌شود. از این رو تغییر نیازهای جامعه و انتظار برای دریافت خدمات بسته‌بندی و جابه‌جایی دربه‌در کالاها با قابلیت رصد آنها در فاصله بین مبدا و مقصد (با حفظ سلامت، کیفیت، سرعت و مناسب‌سازی هزینه‌ها) سبب شده تا چشم‌انداز شرکت در افق ۱۴۰۴ تبدیل شدن به «اولین، مطمئن‌ترین و در دسترس‌ترین مد حمل‌ونقل یکپارچه، هوشمند و نوآور در حوزه حمل‌ونقل خرده‌بار کشور» باشد. مدیرعامل شرکت «توسعه بازرگانی پیشتاز راه و شهر» به وضعیت بازار حمل خرده‌بار اشاره و آن را این‌گونه ارزیابی کرد: تغییر رویکرد اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه حمل‌ونقل کالا و ضمنا ایجاد زنجیره‌های خرده‌فروشی آنلاین و فیزیکی و علاقه‌مندی صنایع و کارخانه‌ها به کاهش تصدی‌گری، سبب شده است کسب‌وکار حمل خرده‌بار درون شهری و بین‌شهری در ایران (همراستا با سایر نقاط دنیا) رشد وسیع و تصاعدی را تجربه کند.

فغانی افزود: شرکت «توسعه بازرگانی پیشتاز راه و شهر» به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه موسسه، ماموریت دارد تا در حوزه حمل‌ونقل خرده بار فعالیت کند. این شرکت با استفاده از نیروهای مجرب و کارآزموده و در اختیار داشتن انبارهای مسقف در سراسر شبکه ریلی کشور آماده ارائه خدمات است و صاحبان کالا می‌توانند با استفاده از این خدمات، محمولات خود اعم از وسایل منزل، محصولات تجاری و صنعتی  خودرو و … را از نقطه‌ای به نقطه دیگر در داخل کشور ارسال کنند. وی در ادامه گفت: همچنین این مجموعه در حوزه انجام معاملات اقتصادی، تجاری و بازرگانی، مشارکت در بخش‌های فنی، مهندسی و بازرگانی، ترخیص کالاهای تجاری و بازرگانی و واردات، صادرات، خرید، فروش و پخش کالاهای مجاز تجاری و صنعتی فعالیت‌های مطلوبی را در دست طرح‌ریزی دارد.

مدیر عامل شرکت «توسعه بازرگانی پیشتاز راه و شهر» درباره برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت گفت: در راستای تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده، برنامه‌ها و اقداماتی را طرح‌ریزی کرده‌ایم. در حوزه توسعه منابع، موضوع خرید واگن‌های پرسرعت برای اتصال به قطارهای مسافری و تشکیل قطارهای حمل بار برنامه‌ای با واگن‌های ملکی یا استیجاری کم سرعت را در دستور کار داریم. همچنین انتقال فضای مرکزی فعالیت‌های عملیاتی شرکت از جنب ایستگاه راه‌آهن تهران به ضلع جنوب غربی راه‌آهن (ضلع شمالی گمرک جنوب) از طریق تملک اراضی متعلق به شرکت رجا یا انعقاد قرارداد بلند مدتBOT  با شرکت یادشده و ایجاد‌ هاب بارگیری و تخلیه در آپرین و بندرعباس، ازدیگر برنامه‌ها در این حوزه است. انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری ۱۰ساله با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و بازسازی و برندینگ مراکز و نمایندگی‌های شرکت در شبکه ریلی و توسعه نمایندگی‌ها برای پوشش هرچه بیشتر شهرهای دارای پتانسیل هم از دیگر برنامه‌های تدوین‌ شده است. وی افزود: توسعه نرم‌افزار مورد بهره‌برداری شرکت در حوزه‌های مشتریان و شرکای تجاری و ایجاد امکان سفارش‌گذاری و صدور بارنامه برای مشتریان خصوصی و سازمانی و عمده و ارائه API به اپلیکیشن‌های پرمخاطب از دیگر برنامه‌های شرکت است.

مدیر عامل «توسعه بازرگانی پیشتاز راه و شهر» درباره سایر برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت گفت: بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های قانونی مانند ماده ۱۲ و استفاده از پتانسیل‌های بازار سرمایه جهت تسهیل در تامین مالی شرکت با هدف توسعه منابع و تکمیل زنجیره جمع‌آوری و توزیع مویرگی در کشور (با اولویت‌بندی شهرها و استان‌های با پتانسیل بالاتر) از طریق تاسیس یا تملک شرکت‌های دارای مجوز و ناوگان لازم یا خرید سهام و شراکت با آنها از دیگر برنامه‌های شرکت در این حوزه است. فغانی در ادامه به اهمیت تعامل با مشتریان و صاحبان بار خرد اشاره کرد و آن را از الزامات توسعه عنوان کرد و ادامه داد: دسترسی آسان و سریع برای سفارش خدمات از طریق اپلیکیشن‌های موبایل، سازمان‌دهی برای دریافت، بسته‌بندی، انتقال و تحویل کالا برای مشتریان به‌صورت دربه‌در و جلب رضایت حداکثری از خدمات و پاسخگویی در رابطه با کیفیت و سرعت و هزینه از اهدافی هستند که در این حوزه باید برای تحقق آنها برنامه‌ریزی کنیم و به آنها بپردازیم و البته بخشی از آنها صورت گرفته است.

وی افزود: در این راستا واقعی‌سازی هزینه حمل‌ونقل جاده‌ای در کل دنیا (نبود سوبسید در نرخ سوخت) باعث ایجاد مزیت رقابتی حمل ریلی نسبت به جاده‌ای شده، اما پرداخت یارانه در مولفه سوخت جاده‌ای در کشور ما و هزینه‌های ناشی از حق دسترسی، ظرفیت‌های محدود تردد در شبکه ریلی، دسترسی محدود شهرک‌های صنعتی و صنایع و صاحبان بار مرتبط، به راه‌آهن سبب شده رقابت با جاده قدری سخت شود. اما ضروری است برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای انجام پذیرد تا تهدید‌های عنوان‌شده به فرصت تبدیل شوند و با سازمان‌دهی مناسب و جلب حمایت‌های حاکمیتی، خدماتی متناسب و مطابق با نیاز گروه‌های گوناگون مشتریان، طراحی وتلاش شود سهم بخش ریلی از حمل خرده‌بار داخلی افزایش یابد.