بهره‌برداری از راه‌آهن‌های غرب کشور و مراغه-ارومیه تا دو ماه آینده

معاون شرکت ساخت و توسعه خاطرنشان کرد: در سال ۹۵، ۵۹۱ کیلومتر تحت عنوان پروژه‌های اقتصاد مقاومتی تعریف و این مقدار در سال گذشته اجرا شد که خط معادل، حدود ۴۵۸ کیلومتر شامل زیرسازی، روسازی و ایستگاه‌ها اجرایی شد. همچنین در سال ۹۶، ۵۱۶ کیلومتر تعریف شد که البته طرح خواف-هرات در ادامه راه‌آهن شمتیغ برون‌مرزی است. بنابراین از ۷ پروژه اقتصاد مقاومتی ۳ پروژه به سرانجام رسیده است که یکی از آنها توسط راه‌آهن در دست بهره‌برداری قرار دارد و دو پروژه راه‌آهن غرب کشور و مراغه –ارومیه طی دو ماه آینده با تکمیل عملیات روسازی آماده بهره‌برداری خواهد شد. عضو هیات‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای راه‌آهن یادآور شد: دو طرح دیگر نیز در آستانه تکمیل روسازی و ریل‌گذاری قرار دارد که قطعه شمتیغ –خواف در داخل کشور و ۳۵ کیلومتر از محور خواف-جنو تکمیل شده است که سرانجام راه‌آهن ایران تا قوریان در دست بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. ذاکری با اشاره به تاثیرات اجتماعی و اقتصادی توسعه راه‌آهن گفت: در حین ساخت ۵۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم در کارگاه‌ها ایجاد شده است و به ازای هر یک کیلومتر راه‌آهن یک نفراشتغال مستقیم و ۵ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود. همچنین ۸۶ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت سالانه دربر خواهد داشت

تحقق ۷۸ درصد از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه ریلی

به گفته ذاکری با حمایت سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی از ۵۱۶ کیلومتر طرح‌‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی حدود ۴۰۳ کیلومتر اجرایی شده است که نزدیک به ۷۸ درصد از برنامه محقق شده و سه پروژه به اتمام رسیده و دو پروژه در دست اجرا قرار دارد.

بهره‌برداری از ۲۳ هزار مترمربع ایستگاه راه‌آهن در سال‌جاری

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای راه‌آهن با اشاره به آمار ۱۰ سال گذشته توسعه راه‌آهن بیان کرد: به‌طور متوسط عملکرد ساخت راه‌آهن در شرکت ساخت حدود ۱۶۳ کیلومتراست که خوشبختانه با تعریف و حمایت جدی که صورت گرفت امسال ۵۱۶ کیلومتر هدف‌گذاری شد و در ۷ ماه اول امسال ۴۰۳ کیلومتر محقق شده است. درحالی‌که رکورد کشور ۲۵۷ کیلومتر در سال بوده است، با اجرای عملیات سال‌جاری ۶۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری خواهیم داشت. امسال ۲۳ هزار مترمربع ایستگاه راه‌آهن به بهره‌برداری خواهد رسید. وی افزود:‌ متوسط تخصیص‌های سال‌جاری با احتساب تخصیص‌های هفته گذشته حدود ۷۹ درصد اعتبارات پروژه‌ها تخصیص پیدا کرده است و البته هنوز تاثیر آن در پروژه‌ها ظاهر نشده که امیدواریم با نقدینگی یا دستیابی به اسناد خزانه اسلامی برای این پروژه‌ها شاهد سرعت‌گرفتن پروژه‌های ریلی باشیم. این مقام مسوول با اشاره به پیشرفت راه‌آهن قزوین - رشت گفت: این پروژه به طول ۱۶۴ کیلومتر دارای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی زیرسازی است و ظرف دو هفته آینده عملیات زیرسازی محور به غیر از ۴ کیلومتر واقع در محل تلاقی آزادراه و راه‌آهن تمام می‌شود و سپس فعالیت‌ها روی ۴ کیلومتر مذکور متمرکز خواهد شد تا طبق پیش‌بینی‌ها تا پایان آذرماه ۴ کیلومتر باقیمانده به اتمام برسد.

تکمیل ریل‌گذاری راه‌آهن قزوین-رشت تا پایان دی ماه

 عضو هیات‌مدیره راه‌آهن با بیان اینکه «در کل ۲۵ کیلومتر از ریل‌گذاری باقیمانده که ۵ کیلومتر آن به‌دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و عدم امکان رساندن تراورس و ریل به مناطق کوهستانی باقیمانده است» گفت: ۱۴ کیلومتر دیگر در آبان ماه تکمیل خواهد شد و در کل ۸ کیلومتر برای آذرماه باقی خواهد ماند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان دی ماه ۵ و ۸ کیلومتر باقیمانده انجام شود.

ابنیه فنی راه‌آهن قزوین-رشت نماد راه‌آهن کشور می‌شود

به گفته ذاکری، پل‌ها و ابنیه‌های خاصی در این محور ساخته شده که در بلندمدت به‌عنوان نماد راه‌آهن تلقی خواهد شد. همچنین ایستگاه رشت و ایستگاه‌های میانی آمادگی لازم برای بهره‌برداری در سال‌جاری را دارند.

بهره‌برداری از راه‌آهن مراغه ارومیه تا دو ماه آینده

معاون شرکت ساخت و توسعه در ادامه به محور مراغه-ارومیه اشاره کرد و گفت: این محور به طول ۱۸۰ کیلومتر است که سال گذشته ۲۳ کیلومتر آن تکمیل شد، اما به بهره‌برداری نرسید و منتظر تکمیل محور مهاباد-ارومیه ماندیم که خوشبختانه هفته گذشته با ریل‌گذاری ۳۶۴ متر باقیمانده، ‌ریل‌گذاری تکمیل شد و درحال تکمیل عملیات روسازی هستیم و ظرف دو ماه آینده این محور آماده بهره‌برداری شود که کل عملیات لازم ۷۵ کیلومتر است. وی افزود: ساختمان‌های ایستگاه‌های میان‌دوآب، نقده و ارومیه تقریبا وضعیت بسیار مطلوبی برای افتتاح دارند و ظرف دو ماه آینده نقایص آن برطرف خواهد شد.

بهره‌برداری از راه‌آهن ملایر-کرمانشاه کمتر از دو ماه پیش‌رو

ذاکری با اشاره به راه‌آهن ملایر-کرمانشاه نیز گفت: این محور به طول تقریبی ۱۷۷ کیلومتر در تاریخ ۱۱ مرداد‌ماه تکمیل شد و به‌دلیل حجم زیاد کار برای انجام روسازی، پیمانکاران درحال تلاش هستند و امیدواریم ظرف ۴۵ روز یا حداکثر دو ماه آینده به بهره‌برداری برسد؛ زیرا مهم‌ترین محور غرب کشور است و به‌دلیل اتصال به مرز خسروی در فاز اول کرمانشاه تا اسلام‌آباد در برنامه است و سال آینده همین فعالیت تا اسلام‌آباد ادامه می‌یابد. وی تصریح کرد: یکی از بهترین ایستگاه‌ها از لحاظ معماری که معماران نیز ضمن بازدید از آن الگوبرداری می‌کنند، ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه است.