تحقیقات میدانی انجام شده نشان می‌دهد درحال‌حاضر برخی از فایل‌هایی که به بازار معاملات مسکن عرضه می‌شوند فایل‌های معیوبی هستند، یعنی دست‌کم بخشی از واحدهای مسکونی عرضه شده به متقاضیان و خریداران فایل‌هایی هستند که پیش از این به‌دلیل معیوب بودن و نواقص ملکی و ساختمانی موردنظر و بازدید برای خرید از سوی هیچ‌کدام از گروه‌های متقاضی خرید مسکن حاضر در متن و حاشیه بازار نبودند.

بخش عمده‌ای از این فایل‌های معیوب معمولا به‌دلیل نواقص ملکی و فنی از مدت‌ها قبل در رده‌های انتهایی فایل‌های پیشنهادی برخی از واسطه‌های ملکی برای عرضه به خریداران کم‌پول یا افرادی که به‌دلیل کمبود سطح بودجه و نقدینگی قادر به خرید واحدهای مسکونی کامل و بدون نقص نبودند، قرار داشتند.

فایل‌هایی که بعضا از سوی برخی دیگر از واسطه‌های ملکی اساسا برای بازاریابی مورد استقبال قرار نگرفته و به اصطلاح واسطه‌ها فایل‌هایی بودند که قابلیت کار روی آنها برای یافتن مشتری نداشتند و اختصاص وقت برای بازاریابی به‌منظور فروش آنها به معنای اتلاف زمان و انرژی محسوب می‌شد. با این حال در شرایط فعلی که سطح قیمت پیشنهادی مالکان و فروشنده‌ها برای فروش مسکن تحت‌تاثیر انتظارات تورمی و جو هیجانی در بازارهای موازی و رقیب مسکن همچون بازار سهام، ارز و سکه و همچنین از ناحیه افزایش هزینه‌های ساخت نیز افزایش یافته است، تعداد فایل مناسب برای خرید از سوی متقاضیان به میزان قابل‌توجهی افت کرده است. علت این موضوع تعلل و تاخیر برخی از فروشنده‌ها برای عرضه واحدهای خود به بازار تا زمان تثبیت شرایط در سایر بازارها از جمله بازار مسکن است.در این میان فروشنده‌های برخی از فایل‌های ناقص بازار مسکن وارد عمل شده و قصد دارند از شرایط کمبود فایل استفاده کرده و واحد خود را نه تنها در شرایط فعلی به فروش برسانند بلکه با موج سواری روی قیمت‌ها و شرایط ایجاد شده نفع قابل قبول و بعضا مضاعفی از عرضه این گروه واحدها کسب کنند. عمده این فایل‌ها مشکلات فنی و ساختمانی یا مشکلات ملکی دارند.برخی از این مشکلات عبارتند از: نداشتن پارکینگ، انباری، آسانسور و در برخی از موارد نشست غیرعادی ساختمان و... این درحالی است که برخی از این فایل‌ها واحدهای قدیمی و نیازمند به بازسازی اساسی هستند ضمن آنکه ایمنی قابل‌قبولی در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه همچون زلزله ندارند. برخی دیگر از این فایل‌ها مشکلات ملکی دارند؛ املاک تحت دعوای تعیین وراث یا املاک فاقد سند مالکیت و قولنامه‌ای جزو این گروه از واحدهای مسکونی یا فایل‌های ناقص محسوب می‌شوند که این روزها تعداد عرضه آنها در شرایط کمبود عرضه فایل بدون نقص به بازار افزایش یافته است.