افزایش_حقوق_کارگران

این هفته حاشیه‌های جنجالی افزایش حداقل مزد کارگران در فضای شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد و کاربران نسبت به آن واکنش نشان دادند. برخی کاربران ضمن انتقاد از توافق دولت با کارفرمایان نوشتند که پایه حقوق یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومانی یک سوم هزینه‌های رایج هم نیست. برخی دیگر هم آن را مطابق با تورم ندانستند و عده‌ای دیگر خواستار لحاظ کردن خط فقر برای تعیین مزد کارگران شدند. نمایندگان مجلس از دولت خواسته‌اند که حداقل حقوق را یک میلیون تومان دیگر افزایش دهد.

 توافق_اوپک_پلاس

توافق تاریخی کشور‌های عضو گروه اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت به مدت دو ماه و به میزان ۷/ ۹ میلیون بشکه در روز واکنش‌های زیادی در فضای مجازی برانگیخت. این میزان کاهش تاریخی تولید نفت دوبرابر مقداری‌ است که اوپک در بحران مالی سال ۲۰۰۹ از تولید خود کاست و بُعد تازه‌ای از تاثیر شگرف شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی را نمایان کرد. پس از این توافق دونالد ترامپ در توییتی از پوتین و ملک سلمان تشکر کرد.

 وام_یارانه بگیران

در پی اعتراض گسترده به رئیس‌جمهور به خاطر سود ۱۲ درصدى وام یک میلیون تومانى یارانه بگیران که بعضى علما آن را ربا و حرام خواندند، روحانی ناگزیر از این تصمیم عدول کرد و آن را قرض‌الحسنه و وام بدون سود نامید. برخی از کاربران عقب‌نشینی دولت از دریافت سود ۱۲ درصدی را نتیجه تاثیر امر به معروف و نهی از منکر در شبکه‌های اجتماعی دانستند. سود ۱۲ درصدی این وام را دولت به عهده گرفته است.

 سهام_شستا

واگذاری سهام شستا در بورس اوراق بهادار این هفته جنجال زیادی در فضای مجازی به راه انداخت. موافقین در فضای مجازی حداقل فایده عرضه سهام شستا در بورس را ایجاد شفافیت دانسته و شفافیت را هم لازمه مبارزه با فساد عنوان کردند. در مقابل مخالفان واگذاری، عرضه سهام شستا را فروش فرش زیرپای تامین اجتماعی کشور و ظلم به کارگر و کارفرما دانسته و آن را خیانت در امانتی دانستند که کارگران نزد دولت داشتند.