ولادیمیر پوتانین

ولادیمیر اوله‌گوویچ پوتانین در ژانویه ۱۹۶۱ در مسکو، در اتحاد جماهیر شوروی سابق و در یک خانواده عالی‌رتبه از حزب کمونیست، متولد شد. در سال ۱۹۷۸ به دانشکده روابط اقتصادی بین‌الملل در موسسه MGIMO مسکو رفت. این موسسه، دانشجویان خود را برای وزارت امور‌خارجه تربیت می‌کرد. بعد از فارغ‌التحصیلی، دنباله‌رو شغل پدرش شد و به وزارت تجارت خارجی شوروی رفت.

او در سال ۱۹۹۱ از تشکیلات دولتی بیرون آمد و انجمن خصوصی اینتروس (Interros) را با دانش و تجربه‌ای که در وزارت تجارت خارجی به دست آورده بود و شبکه‌ای از افرادی حرفه‌ای، تاسیس کرد. شرکت اینتروس درحال‌حاضر به یک شرکت اختلاطی تبدیل شده که در بخش‌های معدن، فلزات، انرژی، مالی، خرده‌فروشی، املاک و غیره، سرمایه‌گذاری کرده است.  پوتانین و میخاییل پروخوروف که سال‌ها شریکش بود، در اوایل دهه ۹۰ با کمک برنامه دولت درخصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی، شرکت نوریلسک نیکل را به‌دست آوردند. آنها با ساده‌سازی عملیات شرکت، آن را به یک شرکت مدرن تبدیل کردند. در سال ۲۰۰۷، دو شریک اختلاف پیدا کردند و به شراکت خود پایان دادند.  پوتانین مدتی، معاون اول نخست‌وزیر فدراسیون روسیه بود. همچنین از ارتباطات دولتی خود برای مشارکت در تاسیس بانک اونکسیم استفاده کرد. درحال‌حاضر هم در شرکت داروسازی پتروواکس سهام دارد. او مهم‌ترین سرمایه‌گذار روس در ایران، بعد از رفع تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ بود.

او دوبار ازدواج کرده، سه فرزند دارد و مالک سه قایق تفریحی لوکس است.

ولادیمیر پوتانین در سال ۱۹۹۱ از تشکیلات دولتی بیرون آمد و انجمن خصوصی اینتروس (Interros) را با دانش و تجربه‌ای که در وزارت تجارت خارجی به دست آورده بود و شبکه‌ای از افرادی حرفه‌ای، تاسیس کرد.