تیم کین از ایالت ویرجینیا و مایک لی از ایالت یوتا در یادداشتی در شماره روز سه شنه روزنامه واشنگتن پست نوشته اند: در آمریکا تا به حال چندین دولت با طیفی از گزینه های نظامی و دیپلماتیک پیش رو سعی کرده اند با ایران مقابله کنند. اما هیچوقت به درستی مشخص نشده است آیا بسیاری از این گزینه ها قانونی بوده است یا نه. تقصیر هم مطلقا به گردن دستگاه اجرایی کشور نیست.

این یادداشت می افزاید: غالبا کنگره از مسئولیت شانه خالی کرده است و هیچوقت بدرستی بررسی نکرده است که آیا استفاده از زور در هر موقعیتی برای مقابله با تهدیدهای جهانی لازم هست یا نه. این رویه باید تغییر کند. از همین روی؛ ما دو سناتور با مشارکت هم قطعنامه ای را تنظیم کرده ایم که جنگ کردن با ایران بدون کسب مجوز از کنگره را ممنوع می سازد.

«بی دلیل نبود که تنظیم کنندگان قانون اساسی آمریکا پادمانهایی را برای جلوگیری از هجوم آوردن به سمت جنگ معین کرده اند. قانون اساسی موضوع تصمیم گیری در مورد جنگ را به کنگره واگذار کرده است. پس از تصمیم گیری در کنگره رئیس جمهور در مقام فرمانده کل قوا ... این قدرت را دارد که از کشور در برابر "حمله قریب الوقوع" دفاع کند.»

براساس این گزارش، اما حتی هنگامی هم که رئیس جمهوری برای پاسخ دادن به یک حمله، یکجانبه گرایانه عمل می کند و به تنهایی وارد عمل می شود، آن اقدام نظامی باید جزیی و محدود باشد. هر اقدامی فراتر از میدان هدف مورد نظر، مستلزم کسب مجوز از سوی کنگره است.

« فعل و انفعالهای اخیر ما با ایران را که هم نظامی بوده است و هم دیپلماتیک، دولت ترامپ بدون کسب مجوز از کنگره انجام داده است.»

دولت ترامپ هفته پیش در کنگره حضور یافت و راجع به اقدامات اخیرش در همین ارتباط به کنگره توضیح داد. اما

او نیز همچون دولتهای پیشین از هر دو جناح، هیچ توجهی به نقش کنگره برای تصمیم گیری در مورد جنگ نداشت. این موضوع واقعا اعصاب همه را در کنگره خرد کرد. مقامات دولت حتی گفتند که بحثهای کنگره در این محور امکان دارد روحیه سربازان آمریکایی را تضعیف کند.

این گزارش می افزاید: اما دقیقا برعکس است. هدف از این بحثها و گفتگوهایی که در کنگره مطرح می شود دقیقاً محافظت از جان سربازان ما و خانواده های آنهاست. بیشتر از ۱۸ سال است که جنگی مداوم در خاورمیانه جریان دارد و ما هم خوب از تلفات و رنج های سربازهایی آمریکایی در این جنگ ها آگاهیم.

«اگر ‌آمریکا دوباره قرار است به سربازان ما دستور بدهد که بروند و آسیب ببینند، ما حداقل باید باب یک بحث آزاد را باز کنیم و به گفت وگو در این زمینه بنشینیم که آیا جنگ با ایران و یا بطورکل جنگ با هر طرفی، واقعا به سود منافع ملی ما هست یا نه. این قطعنامه، در اصل بیانیه ماست که به سنا تقدیم می شود.»

ما نباید به سمت هیچ جنگی(اشاره به جنگ با ایران) با ایران برویم، مگرآنکه کنگره اجازه آن را داده باشد.

اگر سناتورها میل ندارند در این زمینه بحث کنند، البته این هم به دلیل آن است که اصولا رای دادن به جنگ یک کار سخت است و ممکن است مردم در نظرسنجی ها مخالفتشان را با جنگ ابراز کنند، پس در آن صورت ما با چه جرأتی می توانیم به سربازانمان دستور بدهیم که وارد میدان جنگ شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.