لب کارون

غروب که می‌شود در یکی از محله‌های اهواز جای سوزن انداختن نیست،‌ اهوازی‌ها و گردشگران به سمت لشکرآباد سرازیر می‌شوند،‌ محله‌ای که برخی آن را پایتخت فلافل لقب می‌دهند. این محله تا همین چند سال پیش یکی از محله‌های آسیب‌خیز بود، مردم محلی که عموما از عرب‌های اهوازند درآمد و منبع معیشتی خاصی نداشتند اما در سال‌های اخیر این ایده که یک راسته بازار بر بستر مسکونی شکل گیرد‌، لشکرآباد را این روزها زیر و زبر کرده است. تصویر سفرای کشورهای اروپایی در این محله هم نشان می‌دهد، لشکرآباد شهرتش بیشتر از مردم یک شهر است،‌ به‌طوری که عالی‌ترین مقامات سیاسی و فرهنگی جهان هم در سفرشان به اهواز سراغ این محله می‌روند.لشکرآباد در ابتدا محله‌ای مسکونی بود و برای تبدیل شدن به یک راسته بازار دیوار خانه‌ها را برداشته و جایش را به دکه دادند،‌ در این دکه‌ها‌، محلی‌ها فلافل و سمبوسه و انواع و اقسام فست‌فودهای عربی عرضه می‌کردند،‌ بعدتر خیابان را هم سنگفرش کردند،‌ مغازه‌ها آرام آرام که رونق گرفتند،‌ برخی آن دکه‌های کوچک را تبدیل به رستوران‌های بزرگ کردند،‌ باقلوافروش‌ها هم به جمع لشکرآبادی‌ها اضافه شدند تا آنها که گذرشان به این محله می‌خورد،‌ کام‌شان شیرین شود. کسانی هم بودند که فقط دنبال فلافل و سمبوسه نبودند،‌ بنابراین محلی‌ها به فکر افتادند و غذاهای گوشتی عربی را هم به بساط‌ها اضافه کردند. آنقدر لشکرآباد شلوغ شد که مغازه‌دارها فقط اگر مهمان‌شان بودید اجازه می‌دادند آنجا پارک کنید.

 دکه «باشو» غریبه کوچک بهرام بیضایی که در ابتدای لشکرآباد است‌، باعث شد همه پیش از رفتن یا پس از بازگشتن از لشکرآباد بخواهند با قهرمان این فیلم عکسی به یادگاربگیرند. باشو به این عکس گرفتن‌ها عادت کرده است‌، از این‌روست که بی‌خیال رو به دوربین می‌ایستد و می‌گذارد همه با عکسی از او به شهرهایشان بروند،‌ عکسی که نماد وضعیت اقتصادی خوزستان در این سال‌هاست‌،‌ هرچند که گاه معدود امکان‌هایی برایش ایجاد شده مثل همین دکه،‌ مثل همین لشکرآباد،‌ هر چند لیاقتش بیش از این دکه و خیابان است.  تعطیلات بهمن که برسد بسیاری به این فکر می‌افتند کجا بروند،‌ شاید هنوز کسانی باشند که برنامه سفرشان را نریخته باشند،‌ از این‌روست که ما پیشنهادی برای شما داریم. از شمال مسیرتان را به سمت جنوب کج کنید. حالا که می‌شود با یکی دو روز مرخصی زمان طولانی‌تری در تعطیلات به‌سر برد، گزینه اهواز را انتخاب کنید. خوشبختانه رفتن به اهواز  علاوه‌برماشین شخصی با اتوبوس و قطار هم میسر است. در این شهر ساعتی را در کنار کارون بگذرانید‌، بساط قهوه عربی در آنجا مهیاست. در این شهر نیازی ندارید تا به کافه‌های لوکس بروید تا قهوه‌ای باکیفیت خوب تهیه کنید،‌ کافی است در همین کنار کارون اندکی قدم بزنید تا به یک بساط قهوه‌فروشی برسید. مردی جوان، میانسال یا پیر با لباس عربی آنجاست که قهوه‌اش را در فنجانی چینی عرضه می‌کند. حواستان باشد لازم نیست اگر فنجان دیگری قهوه نمی‌خواهید آن را به مرد فروشنده بگویید،‌کافی است فنجان‌تان را تکان دهید تا برایتان فنجان دیگری نریزد. برای درخواست قهوه دوباره هم فقط فنجان را جلو بیاورید، او هر چند بار بخواهید برایتان خواهد ریخت هرچند به شما یادآوری می‌کند که حواستان باشد دچار افت فشار می‌شوید. از آنجا سراغ لشکرآباد بروید،‌ در هر قیمتی که بخواهید در آنجا می‌شود غذا پیدا کرد،‌ از لقمه‌های پانصد و هزار تومانی تا هر آنقدر که بخواهید هزینه کنید. حواستان باشد در این محله آنقدر زیاده‌روی نکنید که نتوانید در ورودی آن سراغ بستنی‌فروشی‌ها را بگیرید. آنجا که می‌شود بستنی با شیر گاومیش را سفارش داد. این بستنی‌ها آنقدر پرهوادارند که برخی به هوس آنها مقصد سفرشان را اهواز انتخاب می‌کنند.بعد از این تجربه اهوازگردی دوباره سری به کارون بزنید،‌ پرنده‌های مهاجر خودشان را به این شهر رسانده‌اند. در سکوت شبانه کنار این رود بنشینید و دمی بیاسایید.


پیشنهادها

  در سال‌های اخیر اهواز به یکی از مقاصد جذاب برای سفر گردشگران تبدیل شده است،‌ بنابراین پیش از رفتن به این شهر محل اقامت خود را رزرو کنید. اگر می‌خواهید خانه‌ای بگیرید حتما محل آن را در نقشه جست‌وجو کنید و از صاحبخانه بخواهید عکس‌هایش را برای شما بفرستد. علاوه بر آن درباره وسایل گرمایشی توصیه‌های لازم را داشته باشید. برعکس تصوری که از جنوب داریم در ماه‌های سرد سال گاه در اهواز و سایر شهرهای جنوبی نیز شب هنگام بسیار سرد می‌شود و در صورت عدم هماهنگی‌های لازم،‌ دچار سختی‌هایی هم خواهید شد.

  اگر قصد دارید از اهواز به آبادان بروید،‌ جاده قدیم را انتخاب کنید که از کنار رود کارون می‌گذرد. در صورت انتخاب این مسیر با منظره‌هایی هیجان‌انگیز مواجه می‌شوید.

  در سفرتان به جنوب، خرید ادویه پلویی و سایر ادویه‌های جنوبی را فراموش نکنید. با خرید آنها می‌توانید گاه در خانه‌تان حال و هوای جلگه خوزستان را داشته باشید.

  برای خرید صنایع دستی در اهواز می‌توانید سراغ انواع حصیرفروشی‌ها بروید،‌ با خرید سوغات این شهر،‌ علاوه بر ارتقای اقتصاد بومی به توسعه آنها کمک کنید. می‌توانید به جای سفره مانند جنوبی‌ها از حصیر استفاده کنید که هم جلوه بیشتری دارد و هم فضایی متفاوت به خانه‌تان می‌دهد.