به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، از ابتدای تابستان امسال محدوده زوج و فرد سابق به‌عنوان محدوده کنترل آلودگی هوا یا حلقه دوم طرح ترافیک، بستر اجرای طرح اخذ عوارض تردد شد، به نحوی که تردد در این محدوده بین ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ مشمول دریافت عوارض معادل نصف بهای عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک شد. البته برای هر خودرو در هر فصل ۲۰ روز مجوز تردد رایگان صادر شده است که صرف نظر از شماره پلاک، هر زمان بخواهند مشروط به ثبت نام در سامانه «تهران‌من» می‌توانند بدون نیاز به ثبت نام یا هر اقدام دیگری از آن استفاده کنند.

شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با سنجش کیفیت هوا در سه ماه ابتدایی اجرای این طرح یعنی فصل تابستان،‌ از کاهش غلظت دو آلاینده که یکی گازی و یکی از نوع ذره بوده و منشأ اصلی انتشار هر دو خودروها هستند، خبر داده است.

بررسی تغییرات غلظت مونوکسید کربن (CO) و ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/ ۲ میکرون (PM ۵/ ۲) در تابستان ۹۸ نسبت به تابستان سال گذشته، نشان می‌دهد اجرای جایگزین طرح زوج و فرد توانسته با کاهش تقاضای سفر در محدوده مرکزی شهر، در کاهش آلودگی هوای شهر موثر باشد؛ ضمن اینکه با توجه به تخفیف ۲۵ درصدی در بهای عوارض پرداختی برای خودروهایی که معاینه فنی برتر اخذ و در واقع بالاترین استاندارد متداول درخصوص میزان انتشار آلایندگی از اگزوز را کسب کرده‌اند، طرح مذکور از بابت تشویق به اخذ معاینه فنی برتر نیز بر کاهش غلظت آلاینده‌ها در آسمان شهر اثرگذار بوده است. افزون بر این تردد خودروها از سال گذشته با سراسری شدن اجرای طرح کاهش در تهران، منوط به داشتن گواهی معاینه فنی عادی شده و بخشی از کاهش غلظت آلاینده‌ها نیز به نتایج این طرح مرتبط است.

گاز منو اکسیدکربن یکی از گازهای آلاینده هوا است که بر اساس سیاهه انتشار شهر تهران، ۹۵ درصد از انتشار این آلاینده محصول خودروها و ترافیک است. در بررسی انجام شده مشخص می‌شود که غلظت این آلاینده در تابستان سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال پیش، در ساعات میانی و انتهایی اجرای طرح با کاهش روبه‌رو بوده است. در ایستگاه‌های داخل محدوده طرح نیز همین وضعیت مشاهده می‌شود.

براساس این گزارش، غلظت میانگین آلاینده CO طی ساعات اجرای طرح در ایستگاه‌های داخل طرح طی دوره مورد بررسی در تابستان سال‌جاری حدود ۱۳ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشته است. میزان این آلاینده در کل شهر نیز نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۷ درصد افت کرده است.

همچنین میانگین غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/ ۲میکرون در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته در داخل محدوده طرح ترافیک ۱۴ درصد و در کل شهر ۷درصد کاهش یافته است.