وحید رجبلو: من متولد سال ۱۳۶۶ هستم و به‌دلیل شرایط جامعه برای ادامه تحصیل افراد معلول، تنها تا سال تحصیلی سوم راهنمایی موفق به تحصیل شدم. به مدت ۱۲ سال سابقه فعالیت در حوزه کامپیوتر و IT و ۷ سال سابقه برنامه‌نویسی دارم و طبق تجربه‌هایی که داشتم و نیازهایی که در جامعه احساس می‌کردم، استارت‌آپ توانیتو را برای رفع نیازهای خودم و افرادی که شبیه من هستند راه‌اندازی کردم و در حال حاضر بر همین مبنا به فعالیتم ادامه می‌دهم.

مجید رجبلو: من مدیر اجرایی و مدیر پشتیبانی توانیتو هستم. این پلت‌فرم که توسط برادرم وحید تاسیس شد در روزهای ابتدایی مقیاس کوچکی داشت و وحید به دنبال گسترش آن بود. بعد از مدتی آقای شاهین طبری، مدیرعامل چارگون که به ما لطف داشتند پیشنهاد ارتقای پلت‌فرم را دادند و ما تمام برنامه‌نویسی آن را با توجه به بازخورد کاربران تغییر دادیم تا برای مقیاس بزرگ‌تر جوابگو باشد. زبان برنامه‌نویسی را عوض کردیم و تیم برنامه‌نویسی را افزایش دادیم. چالش‌های مختلفی را تجربه کردیم. روز به روز این کار را بهبود دادیم تا استفاده از آن برای افراد معلول آسان‌تر باشد و همچنین به پلت‌فرمی گسترده‌تر تبدیل شود؛ هنوز هم در این زمینه جای کار وجود دارد. به‌عنوان مثال باید تغییراتی صورت گیرد تا افراد نابینا به صورت گفتاری و افراد ناشنوا به صورت نوشتاری با پلت‌فرم ارتباط بگیرند.

ما در استارت‌آپ‌مان تقریبا کلیه معلولیت‌ها و بیماری‌های خاص را تحت پوشش داریم. این پلت‌فرم انواع معلولیت‌ها مانند نابینایی، ناشنوایی، بیماری‌هایی مانند MS، اوتیسم و... را پوشش می‌دهد. افراد معلول و سالمندان می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. همچنین به این دلیل که معمولا این افراد نیاز به یک شخص در کنار خود دارند، ممکن است همراهان هم از این اپلیکیشن استفاده کنند. مثلا کسی که همیشه باید کارهای فرد دارای معلولیت را انجام دهد کمتر به کارهای خود می‌رسد. اپلیکیشن توانیتو می‌تواند در این زمینه به این فرد کمک کند و با این شرایط، توانیتو گستره وسیع‌تری از مخاطبان را دربر می‌گیرد. در اردیبهشت امسال پلت‌فرم راه‌اندازی شد و بدون تبلیغات و بازاریابی حدود ۵۰۰ کاربر خدمات‌دهنده داریم. چون تقاضای معلولان و سالمندان در بخش پزشکی و سلامت بیشتر است اکثر خدمات‌دهندگان در این بخش بوده‌اند. در بخش کاربرهای خدمات گیرنده که شامل افراد دارای معلولیت است، حدود ۲۵۰۰ نفر بدون مارکتینگ و براساس شناختی که از وحید رجبلو وجود دارد، استقبال صورت گرفته است. برای توسعه در آینده تصمیم داریم افراد معلول اگر حرفه‌ای داشته باشند به شرکت‌هایی که به آنها نیاز دارند معرفی شوند. اگر حرفه‌ای ندارند به آموزشگاه‌هایی مانند همیار وردپرس، مکتب‌خونه و... معرفی می‌شوند. حتی اگر کسی بضاعت مالی نداشته باشد برایش تخفیف‌هایی در نظر گرفته می‌شود. این افراد می‌توانند در دوره‌هایی برنامه‌نویسی حرفه‌ای را یاد بگیرند و بعد که این آموزش‌ها را دیدند از آنها ارزیابی صورت می‌گیرد و در صورت موفقیت به مراکز مرتبط معرفی می‌شوند.