تحقیقات به عمل آمده از بازار مسکن مناطق مختلف شهر تهران از جمله مناطق مصرفی وکانون تقاضای خرید آپارتمان‌های معمولی شهر تهران از افزایش تعداد فایل‌های به قیمت رسیده (فایل‌های با شرایط قیمتی نزدیک به قیمت واقعی واحدها) در سمت عرضه مسکن خبر می‌دهد. در بسیاری از آگهی‌های فروش مسکن که طی روزهای اخیر برای فروش واحدهای مسکونی منتشر شد استفاده از عبارت فایل به «قیمت رسیده» به میزان قابل‌توجهی به چشم می‌خورد. مشخصات واحدهای مسکونی که در تبلیغ آنها از عبارت به قیمت رسیده استفاده شده است نشان می‌دهد اگرچه هنوز هم قیمت پیشنهادی برخی از این واحدهای مسکونی از سطح متعارف فاصله دارد، اما بخش عمده‌ای از فایل‌هایی که با این عبارت تبلیغ شده‌اند واحدهایی هستند که قیمت پیشنهادی فروش آنها با توجه به شرایط فعلی بازار مسکن متعارف برآورد می‌شود.

با این حال، واسطه‌های فروش مسکن که عامل انتشار بسیاری از آگهی‌های ملکی هستند اعلام می‌کنند قیمت‌های پیشنهادی و اعلام شده در متن آگهی‌ها باز هم قابل‌تعدیل و چانه‌زنی است؛ به‌گونه‌ای‌که در صورت پسند کردن واحد از سوی متقاضی، واسطه‌ها می‌توانند در زمان برگزاری نشست مشترک بین خریدار و فروشنده، درصدی تخفیف روی قیمت اعلام شده در نظر گرفته و فروشنده را به تعدیل قیمت تشویق کنند.

این در حالی است که افرادی که به‌دلیل نیاز مالی یا به هر علت دیگری در شرایط فعلی مصمم به فروش آپارتمان خود هستند مجبورند برای تسریع در فرآیند فروش واحدشان قیمت‌های پیشنهادی خود را تعدیل کرده و کاهش دهند.

هر چند واسطه‌ها می‌گویند در شرایط فعلی بخش قابل‌توجهی از فایل‌های به قیمت رسیده نیز فاقد مشتری است و عملا بازدیدی از سوی متقاضیان خرید مسکن در بازار ملک صورت نمی‌گیرد. در شرایط فعلی متقاضیان خرید مسکن منتظر بازگشت قیمت‌ها هستند و آنچه رکود در بازار معاملات مسکن را دامن می‌زند همین عامل است؛ ضمن آنکه هنوز سطح قیمت‌ها با توان خرید متقاضیان به‌خصوص متقاضیان مصرفی فاصله قابل‌توجهی دارد و این شکاف در مورد واحدهای مسکونی نوساز و کم سن و سال نیز بیش از سایر واحدها (آپارتمان‌های میانسال و سالخورده) است.

طی روزهای اخیر فروشندگان و واسطه‌های فروش مسکن سعی دارند با درج عبارت‌های مشوق از جمله عبارت «زیر قیمت» و «به قیمت رسیده» نظر متقاضیان و جست و جوگران بازار مسکن را به فایل‌های خود جلب کنند؛ بازگشت قیمت پیشنهادی به آگهی‌های ملکی که در دوره جهش قیمت از متن آگهی‌های فروش مسکن حذف شده بود از دیگر مواردی است که این روزها برای اثبات متعارف بودن قیمت ملک آگهی شده اعلام می‌شود.