دولت برای تامین مسکن کارمندان،‌ طرح دارد به گونه‌ای که قرار است امکانی فراهم شود تا کارمندان واجد شرایط در ازای پرداخت ۲۰ درصد از حقوق ماهانه‌شان به شکل اقساط بلندمدت ۲۰ تا ۲۵ سال، صاحب یک واحد مسکونی با مساحت ۵۰ تا ۱۰۰ مترمربع شوند.

در این طرح،‌ زمین از طرف دستگاه‌های دولتی که مالک زمین در نقاط مختلف شهرها هستند تامین می‌شود و دستگاه واگذارکننده زمین می‌تواند با شناسایی کارمندان فاقد مسکن در زیرمجموعه خود و شناسایی سازنده آماده به مشارکت در ساخت، شرایط ساخت و واگذاری واحدها را فراهم بیاورد. در این میان برخی افراد به دلیل روشن نبودن شرایط طرح، تصور می‌کنند در این طرح از «سابقه عدم مالکیت» و همچنین «سبز بودن فرم جیم» خبری نیست. این افراد کسانی هستند که در حال حاضر مالک هستند و سابقه مالکیت دارند و قصد دارند با واگذاری موقتی مالکیت خود به یکی از وابستگان، وضعیت واجدشرایط بودن به خود بگیرند.

این در حالی است که مطابق تجربه به جامانده از همه طرح‌های دولتی تامین مسکن، دست‌کم دو شرط کلیدی برای تشخیص واجدشرایط بودن متقاضیان استفاده از طرح‌های تامین مسکن، مبنای شناسایی و دسته‌بندی متقاضیان قرار می‌گیرد.

شرط اول سبز بودن «فرم جیم» است. این فرم توسط سازمان ملی زمین و مسکن و از طریق ادارات راه و شهرسازی هر استان، هنگام تقاضای افراد برای استفاده از طرح‌های دولتی تامین مسکن، مورد استعلام قرار می‌گیرد. اگر فردی تا کنون در طرح‌های تامین مسکن دولت، شرکت نکرده باشد و زمین یا مسکن از دولت دریافت نکرده باشد، فرم جیم او سبز رنگ است به این معنی که واجد شرایط اولیه برای ورود به طرح جدید است. به‌عنوان مثال همه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار فردی که صاحب مسکن مهر هستند، فرم جیم آنها قرمز رنگ شده است و اگر طرح جدید دولت برای تامین مسکن کارمندان به اجرا دربیاید، این افراد نمی‌توانند وارد شوند. شرط دوم نیز عدم سابقه مالکیت مسکن است. در طرح مسکن مهر که سال ۸۶ استارت خورد، اعلام شد کسانی که از ابتدای سال ۸۴ به بعد،‌ فاقد مسکن هستند اجازه ورود به طرح دارند. بنابراین محرز است هر نوع طرح دولتی تامین مسکن طی ماه‌های آتی به اجرا گذاشته شود، هم فرم جیم سبزرنگ برای تایید متقاضیان لازم است و هم اینکه افراد باید طی دوره میان مدت گذشته (مثلا دو سال قبل)، سابقه مالکیت نداشته باشند. در این صورت، فرار از سابقه مالکیت با فروش صوری در این مقطع، کمکی به افراد نمی‌کند بلکه این گروه در جریان استعلامات ثبتی، مورد شناسایی قرار می‌گیرند و رد خواهند شد.