ترانه‌هایی برای اجرا شدن

آشکاراست اکنون که موسیقی آوازی، بازاری شده و از ترانه‌محور بودن دور شده، با توجه به وضعیت نابسامان بازار نشر از این رو کتابم را با شمارگان ۳۰۰ جلد چاپ کردم.

ترانه‌های کتاب «یه مغز تُو کاغذ کادو»، عاشقانه، عارفانه، اجتماعی، اعتراضی، میهنی، آیینی و پایداری است.

ترانه‌های این کتاب که هیچ کدامشان به اجرا نرسیده‌اند، گزینه‌های خوبی برای اجرا هستند زیرا بنده این هشتاد ترانه را از میان ترانه‌هایم گلچین و بارها ویرایش کردم و حتی با بسیاری از آهنگسازان و آوازخوان‌ها مشورت کردم برای دلنشین شدنشان.

ویژه بودن ترانه‌های این کتاب، دلیلی است برای اجرا نشدنشان، که امیدوارم اکنون که این کتاب چاپ شده، به مرحله آهنگسازی و آوازخوانی برسند.

در این کتاب، واژه‌ها را بر پایه زبان گفتاری نگاشته‌ام. یعنی واژه‌ها همان گونه که در زبان گفتاری خوانده می‌شوند، نوشته شده‌اند. برای نمونه: واژه خواب به‌صورت خاب، واژه وقتی به‌صورت وختی.

بیشترِ ترانه‌های کتاب «یه مغز تُو کاغذِ کادو» از لحاظ تصویرسازی و واژه‌گزینی و واژه‌سازی، پیشرو هستند و تنها دو ترانه دارای وزن بر پایه آهنگی ذهنی از خودم است.

همچنین بیشتر این ترانه‌ها در قالب چارپاره هستند و در برخی ترانه‌ها نیز با قالب‌شکنی رو به رو هستیم. بخشی از یک ترانه این کتاب را با هم بخوانیم:

از کدوم عاطفه ما جُدا شدیم

که تمومِ زندگی تجاوزه

هر کجا میخایم یه کم عاشق بشیم

سرنوشتِ جاده، خط ترمزه

آدما از همدیگه بُت می‌سازن

 تا یه روز اون بُت شکن پیدا بشه

ریشه‌هامونُ با تیشه می‌زنیم

تیرِ برق، جای درختا پا شه

نسلی که تاریخشُ نمیدونه

آرزوهاش همه فوّاره‌ای‌ان

هر چی که بالا بِرَن همونقَدَر

از سقوط، تجربه حاصل می‌کنن