بازدید از گنجینه  هنر اروپا در مادرید

موزه دل‌پرادو یکی از برجسته‌ترین موزه‌های هنر در جهان است که در مرکز مادرید واقع شده است. این موزه یکی از گنجینه‌های بزرگ هنر اروپا از قرن ۱۲ الی قرن ۲۱ میلادی به‌شمار می‌رود. موزه دل‌پرادو در سال ۱۸۱۹ به‌عنوان موزه نقاشی و مجسمه افتتاح شد و از آن زمان تا به امروز به کار خود ادامه داده است.

در حال‌حاضر در این موزه حدود ۸۲۰۰ نقاشی، ۷۶۰۰ تابلو، ۴۸۰۰ اثر چاپ‌شده و ۱۰۰۰ مجسمه قرار دارد. به علاوه، تعداد زیادی از اسناد تاریخی و آثار هنری قدیمی نیز در این موزه وجود دارد. تا سال ۲۰۱۲ این موزه فقط حدود ۱۳۰۰ اثر را در ساختمان اصلی به نمایش گذاشته بود و نزدیک ۳۱۰۰ اثر هم به‌عنوان قرض از طرف موزه دل‌پرادو در چند موزه در جهان برای بازدید افراد در دسترس بود. موزه دل‌پرادو سالانه تقریبا ۳ میلیون بازدیدکننده دارد و از این لحاظ به‌عنوان پربازدیدکننده‌ترین موزه اسپانیا شناخته می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این موزه قصد دارد مجموعه خود را در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۶‌درصد گسترش دهد.

ساختمان اصلی این موزه در سال ۱۷۵۸ به دستور چارلز سوم و با هدف نگهداری از آثار تاریخ طبیعی اسپانیا ساخته شده است. معمار این ساختمان خوان دِ وییانوئبا یکی از معماران مشهور اسپانیایی بوده است. ساخت ساختمان به پایان رسید اما بهره‌برداری از آن در زمان پادشاه فردیناند هفتم اتفاق افتاد. در زمان پادشاهی فردیناند، از این ساختمان برای نگهداری از گنجینه نقاشی‌ها و مجسمه‌های سلطنتی استفاده شد.

در بین سال‌های ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۲، مجموعه‌ای از ۱۷۹ اثر نقاشی از موزه ارمیتاژ سن‌پترزبورگ به موزه دل‌پرادو انتقال پیدا کرد. در بین این آثار می‌توان به نقاشی «اسکولار» اثر رامبران (۱۶۳۱)، «نوازنده عود» اثر کاراواجو (۱۵۹۶)، «دریاچه‌ای در مونژورون» اثر کلود مونه (۱۸۷۶) اشاره کرد. بعد از ورود این آثار، موزه دل‌پرادو برای اولین ‌بار بعد از ۲۰۰ سال، یک جشنواره برای رونمایی از آثار جدید خود از نقاشان برجسته جهان برگزار کرد.

در سال ۲۰۰۹ تصمیم گرفته شد که ۱۴ اثر از این موزه با رزولوشن بسیار بالا در نقشه گوگل و گوگل‌ارث نمایش داده شود.