محمدرضا به همراه دوستانش کسب‌وکاری به اسم «باسلام» را راه اندازی کرده است. باسلام پلت‌فرمی برای برقراری ارتباط میان مصرف‌کننده نهایی و کسب‌وکارهای خانگی، محلی، روستایی، شهری و هر کسب‌وکار کوچک و بزرگی است که محصول ایرانی تولید می‌کند. او در مورد نحوه شکل‌گیری باسلام می‌گوید:

«باسلام به‌عنوان یک بازار اجتماعی آنلاین، از پاییز ۹۵ به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد. ولی پیش از آن، ما یک فروشگاه اینترنتی به همین نام داشتیم که بازار نبود. یعنی محصولات را خودمان تهیه می‌کردیم، انبار داشتیم و محصولات را خودمان برای مشتری‌ها ارسال می‌کردیم. ولی آن مدل، اتفاق جدیدی نبود و نمونه‌های موفق دیگری پیش از ما وجود داشتند و نهایتا در آن کار شکست خوردیم. شکست آن فروشگاه، مقدمه‌ای شد برای تغییر مدل کسب‌وکار باسلام و تبدیل شدنش به یک بازار اجتماعی که هر کسی کسب‌وکار خودش را مستقلا مدیریت کند و میان خریدار و فروشنده، واسطه‌ای نباشد.»

حدود ۹ ماه طول کشید تا اولین نسخه وب‌سایت توسط یک شرکت آماده شد و در آبان ۹۵ از آن رونمایی شد. این نسخه تا تابستان ۹۶ به فعالیت خود ادامه داد و توسعه داده شد. در این حین محمدرضا و دوستانش تصمیم گرفتند که با توجه به پیچیدگی‌های کار فنی، خودشان یک تیم برای این کار ایجاد کنند. این تیم از اواخر زمستان ۹۵ فعالیتش را شروع کرد و محصولی جدید را طراحی کرد که اولین نسخه آن در تابستان ۹۶ راه‌اندازی شد. توسعه محصول مهم بود اما بازار، چالش اساسی کسب‌وکار محمدرضا بود.

«ما به مشتریان پیشنهاد داده بودیم که بیایند به‌صورت مستقیم از کسی که او را ندیده‌اند و در شهر دیگری از ایران برای خودش یک غرفه اینترنتی راه اندازی کرده، خرید کنند. ریسک چنین تصمیمی بالا بود. بنابراین، تصمیم گرفتیم با کاهش ریسک خرید، افراد را ترغیب کنیم. برای این کار،‌ هزینه تبلیغاتمان را تبدیل به تخفیف هزینه ارسال کردیم و به مشتریان این امکان را دادیم که با ۷۰ درصد تخفیف در هزینه ارسال، این محصولات را خریداری کنند. این استراتژی جواب داد و بسیاری از مردم حاضر به تجربه کردن این نوع خرید شدند. از آن پس، کیفیت محصولات و تجربه‌های متفاوت خرید از روستا و خرید محصولات خانگی، باعث توصیه مشتریان به یکدیگر شد و به این ترتیب، مشتری‌های بیشتری با توصیه دیگران به باسلام آمدند.» هسته‌ اصلی کسب‌وکار محمدرضا، یعنی خرید محصول و فروش محصول، به نقطه ثبات رسیده و روز به روز به کاربران بیشتری خدمت می‌دهد. او و دوستانش افق‌های بلندی برای کسب‌وکارشان ترسیم کرده‌اند و در گام بعدی قصد دارند امکان سرمایه‌گذاری خرد را به کسب‌وکارشان اضافه کنند تا کاربران بتوانند با آوردن سرمایه‌های کوچک در توسعه کسب‌وکارهای کوچک فعال در بستر باسلام سهیم باشند.

ecomotive.ir