به گزارش «دنیای اقتصاد»، بیش از یک سال است که عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک تابع فرمولی جدید و متفاوت با رویه سال‌های گذشته شده است که بر اساس آن، هزینه تردد در محدوده پرتراکم و مرکزی پایتخت بر اساس پارامترهایی همچون زمان ورود و خروج در محدوده، نوع معاینه فنی خودرو و نیز فسیلی یا غیرفسیلی بودن سوخت مصرفی خودرو محاسبه می‌شود. در نتیجه شناور شدن این نرخ، برای بسیاری از شهروندان جای سوال است که بابت تردد در محدوده طرح ترافیک در یک بازه زمانی مشخص چقدر باید هزینه کنند؟ سامانه «تهران من» اخیرا به قابلیتی مجهز شده که به واسطه آن دیگر نیازی به حساب و کتاب بر اساس فرمول عوارض طرح ترافیک به شکل دستی نیست و شهروندان می‌توانند از طریق آن، پیش از اینکه تردد کنند از هزینه‌ای که بابت این تردد به آنها تحمیل می‌شود، باخبر شوند. از آنجا که امسال ضریب محل سکونت (داخل یا خارج محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد) و نیز تردد در محدوده زوج و فرد نیز به نسخه جدید طرح ترافیک اضافه شده، این محاسبه قدری پیچیده‌تر هم شده است. از این رو قابلیت محاسبه آنی عوارض قطعا به بسیاری از شهروندان کمک می‌کند.

در حال حاضر شهروندان تهرانی با مراجعه به سامانه «تهران من» و ثبت یک کدکاربری و پسورد شخصی که فقط یکبار انجام می‌گیرد و از آن پس می‌توانند برای دریافت انواع خدمات مربوط به طرح ترافیک و برخی حوزه‌های دیگر از آن استفاده کنند، این امکان را دارند که با توجه به ساعات تردد، محل سکونت و نوع معاینه فنی خودروی خود، میزان عوارضی که باید بابت تردد در محدوده طرح ترافیک بپردازند را محاسبه کنند.

نرخ عوارض طرح ترافیک در سال ۹۸ با طی چهار مرحله ساده در این سامانه محاسبه می‌شود. هر شهروند با مراجعه به نشانی اینترنتی در ابتدا نوع معاینه فنی خودرو را (عادی، برتر، هیبریدی و برقی) مشخص کرده و سپس محل سکونت خود را انتخاب ‌کند. محل سکونت در سه گزینه محدوده طرح ترافیک، محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) و خارج از این دو محدوده تعیین شده است. در مرحله بعد و با مشخص کردن محدوده تردد (طرح ترافیک یا کنترل آلودگی هوا) و سپس تعیین ساعات ورود و خروج، می‌توان میزان دقیق عوارض پرداختی را محاسبه کرد. برای تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا هر پلاک تهرانی ۲۰ روز و هر پلاک شهرستانی ۱۵ روز سهمیه رایگان دارد. همچنین اگر فردی قصد تردد در هر دو محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) را داشته باشد تنها نرخ محدوده طرح ترافیک برای وی محاسبه خواهد شد. ساعات تردد در محدوده‌های تعیین شده در دو بخش ساعات اوج (۶:۳۰ تا ۱۰ و ۱۶ تا ۱۹) و غیر اوج (۱۰ تا ۱۶) تعریف شده‌اند.