گرم‌ترین نقطه زمین در 2005

در میان تمامی کویرهای بزرگ جهان، «کویر لوت» قرار دارد؛ یکی از خشک‌ترین و گرم‌ترین نقاط کره زمین. بادهایی که در این منطقه می‌وزد باعث شده تا خانه تعدادی از بهترین کلوت‌های جهان باشد. یک سوم پهنه این کویر از کلوت‌هایی پوشیده شده که شیارهایی به ارتفاع ۱۵۵ متر و طول بیش از ۴۰ کیلومتر دارند. همچنین تپه‌های شنی کویر لوت جزو بلندترین تپه شنی‌های جهان هستند و ارتفاع آنها تا ۳۰۰ متر می‌رسد.

کویر لوت در لغت به معنای «سرزمین لخت یا بی‌آب و علف» است. این کویر پهناور در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی واقع شده و به‌عنوان بیست‌و‌هفتمین کویر بزرگ جهان شناخته می‌شود. یونسکو در سال ۲۰۱۶ این کویر را به‌عنوان یکی از موارد لیست «میراث جهانی» معرفی کرد.

در بین گرم‌ترین نقاط کره زمین، نام کویر لوت هم به چشم می‌خورد. دره مرگ در کالیفرنیا و منطقه کوئینزلند استرالیا نقاطی بسیار گرم هستند. اما کویر لوت در سال ۲۰۰۵ با ثبت رکورد درجه حرارت ۷۰.۷ درجه سانتی‌گراد رکورد گرم‌ترین نقطه جهان را به خود اختصاص داد.

اگر در تاریخ کویر لوت کمی مطالعه کنیم به نکات جالبی برخورد خواهیم کرد. این منطقه یکی از مناطقی بوده است که جاده ابریشم از آن عبور می‌کرده است. برای مثال شهر بم در قرون هفتم تا یازدهم یکی از مهم‌ترین مراکز تجارت و خرید و فروش منطقه بوده است. تحقیقات باستان‌شناسانه‌ای نیز در این منطقه انجام گرفته است. طی این تحقیقات ظروف سفالینی مربوط به هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد کشف شده است.

در میان ویژگی‌‌های جالبی که گردشگران و باستان‌شناسان را به سمت کویر لوت جذب می‌کند می‌توان به چند نمونه اشاره کرد؛ مثلا اینکه احتمال پیدا شدن شهاب سنگ در این منطقه بسیار زیاد است. شاید عجیب به نظر برسد، ولی گفته شده که چند سال قبل، قطعاتی از یک شهاب سنگ پیدا شده و در حال حاضر به‌عنوان یک مجموعه کوچک به نام «دره شهاب سنگ‌ها» نگهداری می‌شود. همان‌طور که در مقدمه این متن ذکر شد کویر لوت بزرگ‌ترین میزبان کلوت‌های شگفت‌انگیزی است. شهر کلوخی یا منطقه کلوت‌ها از دور شبیه به یک خرابه عظیم است که در مطالب گوناگون با اسامی شهر خیالی یا شهر لوت توصیف شده است. بخش‌هایی از پهنه عظیم لوت شبیه به چند ضلعی است؛ این بخش‌ها و شکل‌ها به دلیل تبخیر شدید سطح زمین نمکی به وجود آمده است.