به گزارش «دنیای اقتصاد»، محله دزاشیب در واقع محل گذر برای دسترسی به دو محله لوکس نیاوران و فرمانیه به شمار می‌آید. این محله از غرب با محله تجریش و خیابان شریعتی، از شمال با امامزاده قاسم (ع)، از جنوب با محله‌های قیطریه و حکمت و از سمت شرق با فرمانیه و چیذر همجوار است. اگرچه تحت تاثیر انبوه ساخت‌وسازهایی که در یک دهه اخیر در شمیران مجوز گرفتند، عمده خانه‌های قدیمی و سبز این محله از بین رفته، اما همچنان بافت سنتی دزاشیب باقی است، طوری که عرض معبر اصلی محله که از قدیم به نام «دزاشیب» شناخته می‌شود، تغییری نکرده است. یکی از محله‌هایی که هنوز برای اهالی اصیل شمیران، یادآور گذشته است و در مقایسه با دیگر نقاط این منطقه، بافت آن با تغییر کمتری روبه‌رو بوده، دزاشیب است و افراد کهنسال ساکن شمیران هنوز با کوچه‌های دزاشیب، قنات، تکیه و مساجد قدیمی‌اش خاطره دارند. در این محله کوچه‌های کم عرض و درختان کهنسال کم نیست. در عین حال ساخت‌و‌ساز در محله دزاشیب نیز در طول کمتر از دو دهه اخیر رونق گرفته است. دزاشیب محله ایده‌آلی برای سکونت کسانی به‌شمار می‌آید که تمایل دارند از امکانات محله‌هایی همچون قیطریه، نیاوران و فرمانیه بهره‌مند شوند؛ اما در عین حال امکان خرید مسکن در آپارتمان‌های فول امکانات، لوکس‌متراژ و تازه‌ساز این محله‌ها را ندارند. مزیت محله دزاشیب این است که در عین فراهم کردن دسترسی ساده به فضاهای تجاری، امکانات درمانی و آموزشی و نیز فضاهای تفرجی و بوستان‌های واقع در محله‌های مجاور، از مزیت قیمتی نسبت به محله‌های لوکس منطقه یک برخوردار است.

در حال حاضر قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در دزاشیب براساس موقعیت مکانی و شرایط ساختمان، بین مترمربعی ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. البته برخی فایل‌های استثنایی به قیمت‌هایی کمتر و بیشتر از این هم فروخته شده است؛ اما قیمت عرف اغلب آپارتمان‌ها در همان بازه‌ای است که ذکر شد. عمده ساخت‌و‌سازهای چند سال اخیر در دزاشیب بزرگ‌متراژ است و در نتیجه اغلب فایل‌ها بیش از ۱۰۰ مترمربع مساحت دارد. این در حالی است که معدود فایل‌های کوچک‌متراژ نیز قابل جست‌وجو است. طبیعی است فایل‌های واقع شده در بافت سنتی و کوچه‌های باریک که همجوار املاک کلنگی و قدیمی است، قدری ارزان‌تر از فایل‌های مربوط به پهنه‌های نوسازی شده این محله است.

دزاشیب یک محله پرمعامله در بازار مسکن منطقه یک به شمار نمی‌آید و این موضوع اولا ناشی از محدود بودن آمار ساخت‌و‌سازهای جدید در آن و ثانیا ناشی از این است که تقاضای سکونت در این محله عمدتا تقاضای بومی و مربوط به اهالی اصیل همین محله است.