در این شرایط شاید توصیه کارشناسی به خریداران، «صبر و پرهیز از انجام معامله تا پاک شدن فضای غبارآلود از اقتصاد مسکن» باشد اما از طرفی، گروهی از متقاضیان به دلایلی همچون نگرانی از تضعیف قدرت خرید طی ماه‌های آتی، قصد خرید در همین فضا را دارند. بنابراین برای این گروه لازم است مواردی در قالب فن خرید از بازار کنونی ملک توصیه شود. خریداران فعلی آپارتمان، پیش از هر اقدامی باید از تعجیل در «جمع‌بندی بر سر انتخاب نهایی» پرهیز کامل کنند. واسطه‌های ملکی معمولا بعد از معرفی چند فایل محدود به مشتری، از او درباره نظر نهایی‌اش پرسش می‌کنند و به نوعی شرایط را به سمت «انتخاب سریع یکی از فایل‌ها» پیش می‌برند. اما در وضعیت فعلی، برخلاف تصور عمومی، ریسک تصمیم‌گیری هیجانی به مراتب بیشتر از رفتار منطقی منطبق با آرامش روانی است. تجربه نشان داده، ترس از گران‌تر شدن ملک می‌تواند به خرید یک آپارتمان نه چندان مورد رضایت کامل خریدار منجر شود.

در کوتاه‌مدت، این خریدار حس برنده شدن از معامله ملکی در بازار ملتهب را پیدا می‌کند اما کمتر از حدود یک فصل بعد از انتقال به واحد جدید، به‌دلیل نارضایتی حتی جزئی از محله یا مشخصات آپارتمانی که خریده، تصمیم به جست‌وجوی دوباره برای جابه‌جایی جدید می‌گیرد. در این حالت، هزینه ناشی از معامله مکرر آپارتمان در میان‌مدت، اگر بیشتر از تورم احتمالی کوتاه‌مدت مسکن در دوره «جست‌وجوی بیشتر در بازار» نباشد حتما کمتر نیست. شرایط فعلی بازار مسکن به گونه‌ای است که فایل مرغوب و مناسب جنس غالب تقاضا، کمیاب شده و از آن مهم‌تر، فایل‌های حاوی «قیمت‌های پیشنهادی نامتعارف» فراوان است. در این میان، «انتظارات تورمی» ناشی از اوضاع بین‌المللی مرتبط با برجام و به تبع، التهاب بازارهای ارز و طلا، استعداد توفانی شدن قیمت ملک را بالا برده است. فن مقابله با تهدیدهای موجود در بازار مسکن، جست‌وجو در فایل‌ها به سه شکل مراجعه سنتی به واسطه‌ها، گشتن در محله مورد نظر برای شناسایی واحدهای تازه‌ساز یا واحدهای خالی و همچنین تحقیق مجازی است.

سامانه‌های مجازی ارائه‌کننده فایل فروش آپارتمان با قابلیت‌های مختلف نظیر «ارائه فایل بر اساس قدرت خرید یا محدوده مکانی مدنظر مشتری»، تا حدودی می‌تواند کیفیت انتخاب نهایی را افزایش دهد. استفاده از این فن باعث می‌شود متقاضی در صورتی که روزانه به جست‌وجو ادامه دهد، ظرف حداکثر دو ماه، به شرایط محله مورد نظر، از بابت سازنده‌های بنام، واحدهای نوساز فروشی، واحدهای چندسال ساخت فایل‌شده و از آن مهم‌تر، فایل‌های نامرغوب رسوب‌شده در بازار پی ببرد. این نحوه تسلط به بازار مسکن، به شکل خودکار خریدار را از زیان‌ها و شکست‌های احتمالی در حین و پس از معامله ملکی، تا حدودی مصون نگه می‌دارد.