افسران قابل اعتماد بازار خودرو

کیفیت واژه‌ای است که عمدتا از طریق توصیف و تحلیل قابلیت رصد دارد و در مقایسه با کمیت یک کالا، وجوه عددی کمتری دارد. با این حال چند سالی است که شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران با رصد مونتاژ و تولید خودرو در کشور، به رده‌بندی محصولات حاضر در بازار پرداخته که این شاخص حالا در قالب یک دوره متوالی، توانسته طبقه‌بندی خوبی از سطح کیفیت تولیدات کشور به خریداران ارائه دهد. تجربه این سال‌ها نشان داده خودروهای ۴ ستاره بازار ایران محصولاتی با سطح مناسب و حتی بالای اعتماد مشتریان بوده که قابلیت‌های خود را بارها نشان داده‌اند. اینجا به اختصار ضمن معرفی ۱۰ مدل خودروی باکیفیت و ۴ ستاره بازار کشور، برخی ویژگی‌های مهم این محصولات را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

 رنو تندرپارس

ارزان‌ترین خودروی لیست، تفاوت چندانی با تندر۹۰ معمولی نداشته با این توصیف که بخش عقب خودرو تغییر کرده و تندرپارس اصطلاحا نمونه ری‌دیزاین شده تندر۹۰ است. به لطف قفسه فولاد، ۲ایربگ، ترمزهای ای‌بی‌اس و بدنه نسبتا محکم، تندر پارس به خوبی جان سرنشینان را در سوانح جاده‌ای حفظ می‌کند ضمن اینکه شما با خرید این خودرو در بازه قیمتی ۴۰ تا ۴۵ میلیون عملا صاحب سدانی جادار، کم‌مصرف و کم‌استهلاک می‌شوید.

 رنو ساندرو/  ساندرو استپ‌وی

یک هاچ‌بک شهری نسبتا جادار که در کنار نمونه کراس توانسته در سال۹۶ بیش از ۵۰ هزار دستگاه فروش داشته باشد و با قیمتی در محدوده ۴۵ تا ۶۵ میلیون تومان، عملا مهم‌ترین و موفق‌ترین خودرو کلاس خود به‌حساب می‌آید. همان ویژگی‌های تندر۹۰ و تندر پارس را داشته ولی اخیرا در کنار موتور ۱۶۰۰سی‌سی خوبش از یک جعبه‌دنده جدید سود می‌برد که سهولت رانندگی را افزایش می‌دهد.

 رنو تندر پلاس اتوماتیک

سری فیس‌لیفت‌شده تندر۹۰ معمولی است که سال ۲۰۱۰ در اروپا معرفی شد و با یک فاصله زمانی گسترده از میانه سال قبل با قیمتی حدودا ۵۰ میلیونی به بازار ایران هم ارائه شده است. به لحاظ فنی همان ویژگی‌های رنو تندر۹۰ را دارد ولی طراحی جلو و عقب خودرو دستخوش تغییر شده، بدنه یکرنگ شده و فضای داخلی به‌روزرسانی شده است.

 پژو ۲۰۷ اتومات

این روزها به‌شدت در بازار موفق ظاهر شده و به یکی از نمادهای جدید خیابان‌های ایران تبدیل شده است. این خودرو که با سطح امکانات بیشتر، ظاهر بهتر، اصلاحاتی در بخش گیربکس و البته رنگ‌های جذاب روانه بازار شده، ضمن داشتن سطح مناسبی از ایمنی مثل قفسه فولاد اتاق، ۲ایربگ و سیستم ترمز۴ چرخ دیسکی، کیفیت خوبی هم از خود بروز می‌دهد. این روزها مشتریان ۲۰۷ اتوماتیک این هاچ‌بک دورگه را در محدوده ۵۰ تا ۵۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌کنند.

 فاو بسترن بی۳۰

اولین اتومبیل چینی بازار ایران که توانسته امتیاز ۴ستاره را از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران دریافت کند. بررسی تست‌های تصادف این محصول نشان می‌دهد موفق شده نمره ۵ستاره را از آزمایش‌های موسسه چینی انکپ دریافت کند، ضمن اینکه بی۳۰ به موتور۴سیلندر ۱۶۰۰سی‌سی ۱۰۷ اسبی، گیربکس۶سرعته اتومات ساخت آیسین ژاپن، امکانات مناسب و البته ظاهر مدرن مجهز است. قیمت این سدان شهری کوچک که با تکنولوژی چینی و کمک فولکس‌واگن ساخته شده حدود ۶۸ میلیون تومان است.

 هیوندای آی۲۰

با اینکه قیمت این هاچ‌بک مدرن کره‌ای که روزهای خوبی را در بازار اروپا می‌گذراند در اوایل تولید در کرمان به حدود ۸۵ میلیون تومان می‌رسید اما تحولات ارزی موجب شد تا آی۲۰ فعلا بهایی۱۱۵ میلیونی به خود بگیرد. قفسه فولاد، ۲ایربگ، موتور و گیربکس مدرن در کنار طراحی به‌روز و امکاناتی نسبتا خوب موجب شده این سری از هیوندای با استقبال خوبی در بازار ایران مواجه شود.

 پژو ۲۰۰۸

یک خودروی ایده‌آل که هم موتور و گیربکس قدرتمندی دارد، هم سطح ایمنی بسیار بالایی داشته و هم از ظاهر زیبایی برخوردار است. ۲۰۰۸ که یک کراس‌اوور کامپکت شهری تند و تیز است به لطف ۶ایربگ، بدنه مقاوم مجهز به قفسه فولاد و کمربندهای ایمنی ۳نقطه اتصال به خوبی جان سرنشینان را از خطر حفظ می‌کند ضمن اینکه با قیمتی ۱۳۰ میلیونی در بازار، بهترین انتخاب ممکن در کلاس خود به‌حساب می‌آید.

 کیا سراتو آپشنال

۲نسل از تولید این مدل جذاب کره‌ای گذاشته ولی هنوز هم سراتوآپشنال با اقبال خریداران ایرانی روبه‌رو است. قیمت خودرو در محدوده ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون در نوسان است ولی کیفیت خودرو کاملا باثبات بوده و جزو بهترین‌های بازار است. با ۶ایربگ، بدنه مقاوم و اقسام مختلفی از ترمز سراتو یک گزینه جذاب در این کلاس پررقابت و فشرده است.

 مزدا۳

تنها سدان ژاپنی تولید داخل بعد از گذشت ۴سال از مونتاژ در گروه بهمن هنوز هم زیبا، جوان، اسپورت و مدرن به‌نظر می‌رسد و به خوبی ارزش‌های خود را حفظ کرده به‌طوری که مدت‌هاست تغییری در سطح کیفی ۴ستاره‌اش بروز نکرده است. محصول ۱۵۰ میلیونی مزدا به مدد مجموعه هماهنگ فنی شامل شاسی، فنربندی، موتور و گیربکس از کیفیت سواری بالا و ایمنی خوبی برخوردار است.

 سوزوکی گرند ویتارا

شاسی‌بلند قدیمی ژاپنی ایران‌خودرو هنوز هم با قدرت در بازار حضور دارد. با اینکه این روزها نمونه فول‌اتوماتش را تا ۱۸۰ میلیون تومان می‌خرند و می‌فروشند ولی با توجه به وضعیت بحرانی بازار وارداتی‌ها همچنان جاذبه بالایی داشته و خریداران بسیاری دارد. البته که گرند ویتارا آفرودر خوبی است، لیست آپشن‌های بلندی دارد، ایمنی‌اش قابل‌اعتنا بوده و موتور گیربکس نیرومندی دارد.