در عرصه بازار جهانی نیز با تزریق نقدینگی توسط چین و همچنین کاهش فراتر از انتظار نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو، نرخ کامودیتی‌ها با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو بود و سنگ‌آهن، مس، روی و فلزات اساسی با رشد قیمت مواجه شدند که در صورت کاهش سایه ریسک‌ها از سر بازار، بورس از این محل نیز منتفع می‌شود. از طرفی در بین گروه‌هایی که گزارش‌های ماهانه خود را منتشر کردند برخی عملکرد مناسبی داشتند و به‌نظر می‌رسد این نمادها گزارش‌های سه‌ماهه و ۶ ماهه خوبی نیز ارائه دهند که این نیز خبر خوبی برای روند معاملات در آینده است.

حرکت به سمت تعادل؟

خبری زاد copy

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه معاملات روز گذشته با توجه به اینکه در دو روز اخیر اتفاقات خاصی افتاد روندی منفی داشت، گفت: با جنایتی که در لبنان انجام شد شاهد یک عکس‌العمل خوب از سمت مدیران سازمان بورس بودیم و دامنه را محدود کردند، اتفاقی که خیلی خوب بود و ای‌کاش این اتفاق در دو موضوع قبلی هم آنقدر به‌موقع رخ می‌داد. به هر حال تجربه شده بود و تیم جدید هم کامل می‌دانست و از شب قبل اعلام کرد حواسمان هست و دامنه را محدود کردند.

وی ادامه‌داد: در دوروز گذشته و بعد از فروکش‌کردن ریسک‌هایی که بازار سرمایه از آنها می‌ترسید؛ ‌یعنی ریسک فراگیر‌شدن جنگ که اثر خود را روی بازار ارز هم گذاشت -یعنی بعد از اعلام رسمی خبر شهادت- نرخ دلار بالا رفت و روز گذشته دوباره برگشت این ریسک‌ها در بازار سرمایه هم آرام‌آرام فروکش کرد و شاهد بودیم دیروز در اکثریت سهام مخصوصا سهام تاثیرگذار از نظر روانی صف‌های فروش جمع شد و پیش‌بینی می‌شود اگر اتفاق خاص دیگری نیفتد، امروز بازار به سمت تعادل پیش‌ برود و نهاد ناظر بتواند دامنه را به مثبت و منفی3 برگرداند.این تحلیلگر معتقد است واکنش‌های ایران از نظر سیاسی فعلا واکنش‌هایی نبوده که این ترس را به بازار القا کند که شاهد یک جنگ فراگیر خواهیم بود. او گفت: با توجه به اینکه قیمت سهام در سه سال‌اخیر و مخصوصا در بازه زمانی1403 افت زیادی ‌کرده به‌نظر می‌رسد همچنان برای خریداران جذاب باشد و اگر ریسک سیاسی اخیر به بازار تحمیل نشده بود این روزها بازار به‌شدت سبزی را شاهد بودیم. در حال‌حاضر نیز اگر اتفاقی نیفتد بازار متعادل خواهد شد و نهاد ناظر این اجازه را پیدا می‌کند که دامنه را باز‌کند و پیش‌بینی این است که تا پایان هفته بازاری متعادل و رو به مثبت خواهیم‌داشت.

خبری‌زاد گفت: با توجه به اینکه قیمت فلزات جهانی در پایان هفته اروپایی رشد خوبی داشت احتمالا صنایع فلزی مخصوصا فلزات غیرآهنی با اقبال خوبی تا پایان هفته روبه‌رو باشند، همچنین ماهانه برخی از شرکت‌ها عملکرد خیلی خوبی در شهریور ماه منتشر کردند که این نوید را می‌دهد که گزارش‌های 6 ماهه و سه‌ماهه دوم سال‌خوبی از آنها شاهد باشیم و این نمادها هم احتمالا با اقبال مواجه خواهند‌شد. به شرط عدم‌رخداد اتفاقات جدیدی در منطقه با بازاری متعادل و مثبت تا پایان هفته روبه‌رو خواهیم بود.

چشم بورس نگران ریسک‌های سیاسی

مریم محبی copy

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با بیان اینکه هفته گذشته روند معاملات در بازار سرمایه بسیار خوب بود و عوامل اقتصادی که می‌توانند باعث بهبود شرایط بازار سرمایه شوند را شاهد بودیم، گفت: اما یک اتفاق سیاسی کل تحلیل‌های اقتصادی را تحت‌تاثیر قرارداد و با وقوع حادثه ترور سید‌حسن نصرالله شاهد بودیم که بازار سرمایه از این هیجان عجیب تاثیر منفی گرفت، بلافاصله بعد از آن شاهد بودیم آقای همتی وزیر اقتصاد و آقای صیدی رئیس سازمان بورس طی یک تصمیم درست با محدود‌کردن دامنه‌نوسان تلاش کردند جو هیجانی منفی را در بازار سرمایه کاهش دهند و این نشان می‌دهد این دو نفر، هم با هیجانات بازار سرمایه آشنایی دارند و هم نحوه بازارگردانی و بازارسازی را می‌شناسند.محبی بیان کرد: به‌نظر می‌رسد ما شاهد تصمیمات مثبت وخوب از نظر داخلی باشیم، اما از نظر خارجی حمایت شدید دولت چین با تزریق پول به بازار، افزایش نرخ کامودیتی‌ها را به‌دنبال داشت که بعد از افزایش نرخ بهره جهانی آمریکا، شاهد افزایش قیمت کامودیتی‌ها در سطح جهان بودیم و قیمت محصولاتی مانند سنگ‌آهن، روی و مس را افزایشی دیدیم که همه اینها نشان می‌دهد شرایط بازار سرمایه به‌تبع افزایش قیمت کامودیتی‌های جهانی می‌تواند بهبود پیدا کند. در یک جمع‌بندی باید گفت از نظر اقتصادی هیچ موضوعی بازار سرمایه را تهدید نمی‌کند اما شرایط سیاسی باید آرام‌تر شود.این تحلیلگر ادامه‌داد: به‌نظر می‌رسد با برگشت نرخ دلار، طلا و سکه به کانال‌های پایین‌تر بعد از رشدهای هیجانی جذابیت این بازارها کمتر شود و ما در کوتاه‌مدت شاهد برگشت بازار به محدوده دامنه‌نوسان 3‌درصدی و شرایط عادی‌تر خواهیم بود، بنابراین در کوتاه‌مدت انتظار رفتار عجیبی از بازار سرمایه نمی‌رود و به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه در همین محدوده‌ها کف‌سازی کند اما رشد یا کاهش قیمت‌ها منوط به اتفاقات از منظر سیاسی است.

 وی در ادامه به اظهارنظر اخیر مدیرعامل ایران‌خودرو مبنی‌بر عرضه در بورس‌کالا اشاره و عنوان کرد: مدیرعامل ایران‌خودرو اخیرا اعلام‌کرده چرا وقتی محصولاتمان را از بورس‌کالا می‌خریم، نباید در بورس‌کالا بفروشیم؟ این نشان می‌دهد احتمال عرضه خودرو در بورس در حال تقویت است و به‌نظر می‌رسد شرایط خوبی برای بازار سرمایه باشد. به‌نظر می‌رسد شرایط به نسبت بد نباشد اما فعلا ما تحت‌تاثیر اتفاقات سیاسی هستیم.