موانع بورس 400میلیارد دلاری علی‌محمدی / دنیای‌اقتصاد

بورس به رونق برگشت؟

شاخص‌کل بورس، پس از ایجاد کف قیمتی جدید در ۲۳مرداد موفق شده‌است تا رشد بیش از ۵درصدی را تا سطح فعلی تجربه کند، اما برای ادامه مسیر انگیزه کافی وجود دارد. بورس صرفا با حرف‌‌‌‌‌شنوی از همتی و حجت‌ا...صیدی، رئیس جدید سازمان بورس مسیر سبزی را پیش‌‌‌‌‌گرفته است که برای افزایش سرعت، نیاز به‌عملی‌‌‌‌‌شدن وعده‌‌‌‌‌ها دارد. یکی از در دسترس‌‌‌‌‌ترین محرک‌هایی که اتفاقا به‌طور تاریخی بازار سرمایه را رونق می‌بخشد، رشد دلار نیما و کاهش اختلاف آن با بازار آزاد است. چند صباحی است که این اختلاف حوالی ۳۰درصد است. تا زمانی‌که این اختلاف به زیر ۱۵درصد نرسد، نمی‌توان برای بازار روند صعودی پایداری را متصور شد.

بورس ۴۰۰میلیارد دلار می‌شود؟

صیدی، رئیس جدید سازمان بورس در یکی از اظهارات خود از بورس ۴۰۰میلیارد دلاری صحبت به میان آورده‌است. به‌نظر می‌رسد بورس تهران که اکنون زیر ۲۰۰میلیارد دلار است را نمی‌توان به‌سادگی در مقیاس دلاری دوبل کرد، چراکه این امر نیاز به یک تحول اساسی در متغیرهای اقتصادی دارد. بورس تهران بر حسب تنزیل جریانات نقدی آتی آن ارزش‌گذاری می‌شود و نرخ تنزیل در ارزش‌گذاری بورس وزن بالایی دارد. نرخ تنزیل براساس دو متغیر مهم یعنی نرخ بهره و صرف ریسک بازار اندازه‌‌‌‌‌گیری می‌شود، ضمن آنکه P/E معیار بازار نیز بر حسب نرخ تنزیل و نرخ رشد سودآوری شرکت‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

برای آنکه ارزش بورس تهران به‌صورت دلاری دوبرابر شود یا به‌عبارتی دیگرP/E  بازار به‌طور میانگین دوبرابر افزایش یابد، به تغییرات اساسی نیاز دارد. اول کنترل تورم است که شکل انباشته‌‌‌‌‌شده آن در سال‌های اخیر مشاهده شده‌است. با کنترل تورم و کاهش نرخ بهره، صرف ریسک بازار به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌‌‌‌‌یابد، چراکه احتمالا کنترل تورم در پی ارتباط موثر خارجی و کاهش تنش‌ها شکل خواهد گرفت، پس از آن می‌توان با کاهش نرخ تنزیل در بازار ارزش فعلی بالاتری را برای جریانات آتی نقد بورس قائل شد و با رشد P/E بازار به بالای ۱۴واحد در بلندمدت، ارزش بازار دلاری شرکت‌ها افزایش می‌یابد. هم‌اکنون به دلیل اقتصاد دستوری که بر فضای کلان کشور حاکم است، ارزش بازار شرکت‌ها با خالص ارزش روز دارایی‌های آنها اختلاف زیادی دارد که با درنظرگرفتن عوامل فوق‌الذکر این اختلاف می‌تواند کاهش یابد.

فدرال‌رزرو  در کانون توجهات

بورس تهران در حالی سبزپوش شده‌است که فدرال‌رزرو در چهارشنبه شب تکلیف کاهش نرخ بهره را مشخص خواهد کرد. تا لحظه تنظیم این گزارش همچنان پیش‌بینی‌‌‌‌‌ها از کاهش ۰.۲۵واحد‌درصدی حکایت دارد، در صورتی‌که احتمال کاهش ۰.۵۰واحد‌درصدی همچنان بالاست. اگر فدرال‌رزرو ورای انتظارات بازار نرخ بهره را با ‌سرعت بیش‌‌‌‌‌تری کاهش دهد، احتمالا شاهد سبزپوشی یکدست بازارهای جهانی به‌ویژه قیمت فلزات اساسی خواهیم بود.