در این میان روز شنبه صندوق‌های طلا همگام با رشد طلای جهانی صعود محدودی را به ثبت رساندند. رشد صندوق‌های طلای بورسی متاثر از صود اونس و نرخ ارز است. با وجود ثابت ماندن نرخ ارز و افزایش قیمت طلای جهانی، زمینه سبزپوشی صندوق‌های طلای بورسی در ماه‌های آینده می‌تواند افزایش پیدا کند. از طرفی روز گذشته فعالیت بازار سرمایه در سایه محدودیت ادامه‌دار دامنه نوسان نیز چندان مطلوب نبود و شاخص اصلی بورس تهران حدود ۰.۴۳درصد با افت مواجه شد. از طرفی از لحاظ تحلیل فنی، قیمت طلا در محدوده‌های فعلی درگیر مقاومت است که به نظر می‌رسد این افزایش در حوالی جلسه فدرال رزرو به اوج خود برسد و ممکن است سقف قیمتی جدیدی را تجربه کنیم و بعد از آن برای مدت کوتاهی اصلاح قیمتی را شاهد باشیم.

اما شنبه بورس منفی شد و طلای داخلی هم با توجه به کاهش جزئی نرخ دلار باز هم مثبت بود. حال این سوال برای سهامداران مطرح می‌شود که آیا رشد طلای جهانی می‌تواند بر منفی شدن بازار تاثیر بگذارد یا خیر. بخشی از این موضوع صرفا ناشی از هیجانات تکرار‌شونده رفتاری است که به صورت کوتاه‌مدت فروکش خواهد کرد. رفتار بازار در روزی که گذشت دور از ذهن نبود. با توجه به ارزش و نوسان سهام طی دو سه هفته گذشته منطقی است که بازار بدون تزریق نقدینگی جدید و عدم اصلاح ساختار آسیب‌دیده، توان رشد بیشتر نداشته باشد و به حالت نوسانی اصلاح کند. همیشه در سبدهای سرمایه‌گذاری وجود طلا با توجه به ماهیت ارزشمند این فلز گرانبها که معمولا در شرایط مختلف ارزش ذاتی خود را حفظ می‌کند به عنوان بیمه سرمایه‌گذاری می‌تواند تاثیر مثبت بر عملکرد پرتفو داشته باشد.

به نظر نمی‌رسد عرضه و کاهش تقاضا در بازار دیروز به دلیل رشد طلای جهانی باشد و عوامل تاثیرگذار دیگری از جمله نرخ بهره، ارز نیمایی، ارزش معاملات و نبود اعتماد در سرمایه‌گذاران عوامل مهم‌تری برای حال این روزهای بازار سرمایه هستند. با توجه به اینکه در روزهای پایانی شهریورماه هستیم و طبق سنت هر سال با تسویه اعتباری کارگزاری‌ها (هرچند تاثیر این موضوع در سال‌های اخیر کمتر شده است اما به هر حال وجود دارد) مواجه هستیم، ممکن است بازار در این هفته همچنان با فشار عرضه مواجه باشد و باید دید آیا عرضه‌های احتمالی خریدار پیدا خواهند کرد؟