نردبان رشد بازار

ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، روز چهارشنبه مقدار یک‌هزار و ۷۵۵میلیارد تومانی را ثبت کرد. به‌علاوه ۹۴میلیارد تومان پول حقیقی نیز به گردونه معاملات بازار وارد شد. شاخص کل در ماه‌های گذشته به دلیل افزایش موج ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک حدود ۱۰درصد ریزش داشت. با این وجود از هفته‌های اخیر با مشخص شدن کابینه دولت جدید و ترسیم چشم‌انداز مثبت، شاخص کل با بازگشت به مدار صعودی حدود ۵درصد رشد را تجربه کرد. با این وجود انتظار می‌رود با گذشت زمان و با اجرایی شدن برنامه‌های کابینه دولت جدید، نقدینگی تاثیرگذار به بازار رنگ‌وبوی دیگری بخشد.  با این وجود عوامل متفاوتی از جمله کاهش شکاف دلار نیما با دلار بازار آزاد، و تلاش‌ها و صحبت‌ها درباره تک‌نرخی شدن ارز را می‌توان در رشد محدود شاخص کل دخیل دانست. در روز‌های گذشته نرخ اوراق تغییر چندانی نداشته و نرخ بهره بدون ریسک در محدوده‌های ۳۰درصدی جا خوش کرده است.

با وجود بالابودن این نرخ، چشم‌انداز مثبتی را که پس از روی کار آمدن دولت جدید ترسیم شده، می‌توان نیروی محرکه قوی‌تری برای رشد بازار در ماه‌های آینده دانست؛ به طوری که انتظار می‌رود بخش‌های مختلف اقتصاد با سکانداری عبدالناصر همتی وضعیت متعادل‌تری به خود بگیرند و بازار سرمایه از تصمیمات خلق‌الساعه با آسیب مجدد روبه‌رو نشود؛ چرا که در سال‌های گذشته صنایع گوناگون بیشترین آسیب را از تصمیمات غیرکارشناسانه متولیان به خود دیدند. در این میان صحبت‌های مساعدی از تک‌نرخی شدن ارز و حذف قیمت‌گذاری‌های دستوری از متولیان جدید بازار شنیده شده که در صورت به اجرا درآمدن، می‌تواند وضعیت بازار را دگرگون کند. با این وجود در روزهای اخیر حباب منفی صندوق‌های اهرمی کاهش پیدا کرد و این صندوق‌ها روزهای بهتری را پشت‌سر می‌گذرانند.

 با وجود اوراق ۳۰درصدی، بخش صدور و ابطال این صندوق‌ها باید بتوانند نرخی فراتر از ۳۰درصد را تامین کنند. اما نرخ صندوق‌های اهرمی را خود آنها تامین می‌کنند و نرخ را به طور معمول کمی بیشتر از نرخ بهره بدون ریسک قرار می‌دهند تا سرمایه‌گذاران و حقوقی‌های بازار رغبتی به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها داشته باشند. در صورتی که تقاضا افزایش پیدا کند این نرخ کاهش و در صورت کاهش تقاضا، نرخ افزایش پیدا می‌کند. از این رو نمی‌توان تامین نرخ موردنظر را به افزایش خرید سهم توسط صندوق‌ها برای تامین نرخ موردنظر نسبت داد. به نظر می‌رسد در صورتی که موانع و ریسک‌های گوناگون از سر بازار برداشته شوند، بازار بتواند نفس‌های راحتی بکشد و مسیر مشخصی برای کارشناسان و سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد.