دنیای روشن اهرمی‌ها

در مدیریت صندوق‌های اهرمی بسیار مهم است که مدیر صندوق بداند چگونه اهرم (منابع واحدهای عادی) را مدیریت کند و از استراتژی‌های مدیریت ریسک برای کاهش ضررها به نفع سهامداران ممتاز بهره ببرد. جای تعجب است برخی تحلیلگران باسابقه و مطرح بازار سرمایه به مدیریت فعال این صندوق‌ها خرده گرفته و انتظار حمایت از بازار سرمایه در روزهای منفی از این صندوق‌ها را داشتند یا تحلیل‌ها به سمت مقایسه بازدهی این صندوق‌ها در بازه‌های زمانی بلندمدت با نرخ سود بانکی یا شاخص‌کل مشاهده شده‌است، اما با نگاهی به نمونه‌های موجود این صندوق‌ها در دنیا و بررسی رفتار فعالان‌ETF‌ها متوجه می‌شویم همواره سرمایه‌گذاران از نوسانات این صندوق‌ها بهره برده و نگاه بلندمدت در این صندوق‌ها کمرنگ‌تر بوده‌است.

تحولات پس از تاسیس صندوق‌های اهرمی

از تحولاتی که صندوق‌های اهرمی ایجاد کردند سرعت جذب AUM بالا در مدت زمان کوتاه بوده‌است. در حال‌حاضر ۷صندوق اهرمی تاسیس‌شده در بازار سرمایه وجود دارند که دارایی تحت‌مدیریت آنها به بیش ۳۰ همت می‌رسد.این درحالی است که یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های سهامی غیر‌دولتی با گذشت ۱۰ سال ‌در حدود ۲.۵همت دارایی به خود اختصاص داده‌است که این میزان حتی در مقایسه با تازه‌تاسیس‌ترین صندوق‌ها اهرمی حدود یک‌همت کمتر است. از بزرگ‌ترین تحولات ایجادشده پس از تاسیس صندوق‌های اهرمی اضافه‌شدن ابزارهای اختیار معامله با قابلیت ریسک مضاعف است که عملا خلأ نبود ابزارهای ریسک شاخص با توجه به محدودیت‌های قانونی در ایران را پر‌کرده و رونق بازار اختیار معلات بازار سرمایه ایران را به‌دنبال داشته‌است.

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث جذابیت بیش از پیش اهرمی‌ها شده‌است، اضافه‌شدن ابزار اختیار معامله برروی واحدهای ممتاز این صندوق‌هاست که به فعالان امکان پوشش‌ریسک و ریسک مضاعف را می‌دهد. هولدرهای صندوق‌های اهرمی از طریق مشتقات (قراردادهای اختیار معامله) ریسک بلندمدت خود را با خرید همزمان دارایی پایه و گرفتن موقعیت فروش ریسک نوسانات اهرمی پوشش می‌دهند و می‌توانند در دوره‌های نزول هم از طریق مشتقات کسب سود کنند، بنابراین با نگاهی روشن‌تر، صندوق‌های اهرمی به‌عنوان یکی از ابزارهای نوین و کارآمد در دنیای سرمایه‌گذاری، می‌توانند به سرمایه‌گذاران کمک کنند تا بازدهی بالاتری را تجربه کنند. با استفاده از استراتژی‌های مناسب و پوشش‌ریسک، سرمایه‌گذاران می‌توانند در نوسانات بازار نیز بازدهی مناسبی داشته باشند.  این ابزارها با توانایی افزایش بازدهی و کاهش ریسک، به‌عنوان یکی از بهترین انتخاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای سرمایه‌گذاران حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای خواهند بود.