به عنوان یک فعال بازار سرمایه لازم به ذکر است در صورتی که حتی نیمی از موارد مذکور در دولت جدید حل شوند، بازار سرمایه بهبود خواهد یافت و از این وضعیت خروج پیدا خواهد کرد. تقدم و تاخری در این موارد وجود ندارد، اما برخی از این مسائل مانند تحریم‌ها در بلندمدت و سایر مشکلات داخلی مانند تک‌نرخی شدن ارز، کاهش نرخ بهره بانکی، عدم اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه و حمایت از بورس کالا می‌توانند در کوتاه‌مدت حل شوند و اثر مثبت خود را روی بازار سرمایه داشته باشند.

لزوم استقلال سازمان بورس

حضور وزیر اقتصاد در جلسات شورای عالی بورس جهت حفظ حقوق سهامداران و شنیدن دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه و کانون کارگزاران، کانون نهادهای مالی و کانون سهامداران حقیقی که در آینده تشکیل می‌شود، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که باید از نظرات اعضای این سه کانون در تصمیمات کلان استفاده شود و میان وزیر اقتصاد و ریاست سازمان هماهنگی لازم وجود داشته باشد. به عنوان مثال ریاست سازمان وظیفه‌ای ندارد تا عدد شاخص را مدیریت کند. به نظر می‌رسد همان‌طور که نهاد بانک مرکزی از استقلال نسبی برخوردار است، این استقلال باید به سازمان بورس نیز برگردد و وزیر اقتصاد می‌تواند این استقلال را به این نهاد برگرداند. با توجه به اینکه در شرایط تحریم، دولت به درآمدهای مالیاتی روی آورده است، مالیات‌ستانی نباید به‌گونه‌ای باشد که دست‌درازی به سود و درآمد بنگاه‌ها تلقی شود.

باید حمایت از تولید به گونه‌ای باشد که افزایش سودآوری بنگاه‌ها در نظر گرفته شود تا بدین شکل هم حقوق سهامداران حفظ شود و هم درآمدهای مالیاتی افزایش یابد؛ در این صورت است که هر سه طرف تولیدکننده، دولت و سهامدار منتفع خواهند شد. نمی‌توان ریزش‌های فعلی را به دولت و کابینه جدید مرتبط دانست چرا که هنوز بسیاری از مسائل شفاف نشده و تصمیمات خاصی اتخاذ نشده‌اند.  اسامی زیادی برای انتخاب کابینه ردوبدل می‌شوند اما هیچ‌کدام رنگ واقعیت به خود نگرفته‌اند و برای قضاوت نباید عجله کرد. به نظر می‌رسد با آمدن تیم جدید، شش ماه دوم برای بازار جذاب‌تر رقم بخورد.